    From: "Marek" <m...@s...interia.pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: CSS - zastąpienie kontrolek formularza grafiką
    Date: Tue, 23 Jun 2009 01:28:38 +0200
    <h1banm$3jk$1@achot.icm.edu.pl> <h1bkhn$toi$1@mx1.internetia.pl>
    <h1dvth$fa8$1@achot.icm.edu.pl> <h1e2e9$f31$1@inews.gazeta.pl>
    <h1e7vq$oup$1@achot.icm.edu.pl> <o...@a...local>
    <h1fkn7$r3n$1@achot.icm.edu.pl> <o...@a...local>
    <h1itdk$s0t$1@achot.icm.edu.pl> <o...@a...local>
    <h1jhag$gcv$1@achot.icm.edu.pl> <o...@a...local>
    <h1l408$ir6$1@achot.icm.edu.pl> <h1lfsc$brh$1@inews.gazeta.pl>

    > Hint: semantyka. checkboxy wyglądające jak pasek narzędzi to jednak
    > dalej checkboxy a nie pasek narzędzi.

    No dobrze - ale jeśli coś ma się zachowywać dokładnie jak chceckbox a tylko
    wyglądać inaczej to po co tworzyć nowy tag w HTMLu skoro można przypisać
    styl do już istniejącego? (zauważyłem, że niżej poruszasz ten wątek i tam
    będę go kontynuował)

> [...]
    > nie patrze w kod. I tak, np. jak mam grupę checkboksów, to wiem że mogę
    > się po nich poruszać tabem, a spacją zaznaczam które chcę, jak mam grupę
    > radiobutonów to wybieram tylko jeden kursorem a tab ucieka z grupy.
    > Jak sobie wymyślisz, że u Ciebie w formularz wybrany radiobuton będzie
    > miał ptaszka, to nie dość że będę miał problemy z wybraniem właściwego -
    > tab zamiast przejść do następnego przejdzie do kolejnej grupy - to będę
    > k...ował dlaczego mogę tylko jedną opcję wybrać, skoro zwykle mogłem
    > zaptaszyć więcej. A przecież tylko będzie wyglądać inaczej.

    Ok, ale w tym momencie ograniczasz rolę tych kontrolek do elementów ankiety.
    Czy w Photoshopie masz problemy z poruszaniem się po pasku narzędzi?
    Wyjaśnię, że mam tu na myśli wykorzystanie tego typu przycisków jako
    przełączników narzędzi a nie wyłącznie jako elementów ankiety.

    > Bo zabierasz się do tego od d..y strony. Jak potrzebujesz pasek narzędzi
    > to domagaj się odpowiedniego elementu w HTMLu. Pasek narzędzi, select,
    > radio to są inne rodzaje kontrolek, pomimo iż efekt ich działania jest
    > ten sam - jedna wybrana opcja. W select możesz wyszukiwać jakiejś opcji
    > wpisując jej początek, w radio nie da rady. W pasku narzędzi możesz się
    > poruszać kursorem również na boki, grupa radiobutonów Ci tego nie
    > umożliwia. To są zupełnie różne kontrolki nie tylko pod względem
    > wyglądu. Zmieniając wygląd jednej kontrolki na inną zrobisz tylko ułomną
> [...]

    Hmmm... to mnie trochę przekonuje do tego, że toolbar może mieć (choć nie
    musi) szerszą funkcjonalność niż istniejące kontrolki. W takim przypadku
    tylko nwy tag rozwiązuje temat. Ograniczmy więc radio i checkboxy do
    zastosowania w ankietach. Istnieje problem kontrolek na np. czarnym tle. Pod
    IE8/FF wyglądają one paskudnie. Osobiście nie widzę przesłanek, dla których
    nie mógłbym mieć możliwości narysowania sobie własnego kształtu kontrolki.
    Jeśli chcę coś spierniczyć to i tak to zrobię już teraz, bez postulowanej
    funkcjonalności więc argumentacja z k...wowaniem powinna dotyczyć jedynie
    wyczucia ergonomii u twórcy strony WWW a nie dawania kolejnego mechanizmu,
    który mógłby być nadużyty.

    > Z tego samego powodu dla którego umywalka wygląda jak umywalka a nie jak
    > muszla klozetowa :P

    hahahhaha
    Uśmiałem się....:-) Mam własnie taki problem z czarnym tłem. Kontrolki na
    nim wygladają jak hot piksele matrycy monitora a ja wolałbym żeby wygladały
    jak kontrolki. Czy wobec tego należy unikać czerni w tle? Wydaje mi się to
    być dość drastycznym obejściem braku styli dla kontrolek.

    > Próbowałeś na niego wejść tabem, albo coś do niego wpisać?

    Tak, po zainstalowaniu Adobe InContext Editing udaje się :-)

    > Ważne, że w danym systemie jest jednolicie. Ilu systemów na raz używasz,
    > a ilu stron?

    Twórca stron powinien mieć w biurze wszystkie systemy operacyjne świata aby
    móc skontrolować poprawność wyglądu strony. Gdyby było mozna narzucić wygląd
    strony WWW wszystkim elementom HTML a nie prawie wszystkim jak jest to
    obecnie - to takiego problemu nie byłoby. Inputa tekstowego juz tak mozna
    ostylować. A co z paroma niedobitkami?

    > I znowu patrzysz od d..y strony. Co to da użytkownikowi, że jakiej
    > przeglądarki by nie użył to inputy na stronie będą takie same, skoro i
    > tak będą inne niż te które zna?

    To, że nie rozwalą mu layoutu strony tak jak dzieje się to obecnie z czarnym
    tłem. Ponadto zauważ, że osoba całe życie pracująca na Mac'u poradzi sobie z
    wypełnieniem formularza WWW wyświetlonego pod Windowsem i vice versa. Żaden
    system nie narysuje pola tekstowego w postaci szympansa a radiobuttonów w
    formie pcheł z tego szympansa :-D
    Dlatego nie czyń analfabetami uzytkowników pracujących pod innym systemem
    niż ulubiony. Dadzą sobie radę bo różnice nie są aż tak drastyczne jak
    sugerujesz.

    > Jak tak bardzo chcesz mieć kontrolki pasujące do wyglądu strony, to
    > sobie zmień skórkę w systemie.

    Nie sobie lecz oglądaczom danego projektu. Niestety jeszcze nie dali w HTMLu
    takiego obejścia braku 2 styli. :-) Z pewnością wtedy zmieniłbym czarne
    radiobuttony na czarnym tle na dostrzegalne, np. zielone.