  • 11. Data: 2019-02-25 16:11:38
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 25/02/2019 08:49, Dariusz Dorochowicz wrote:
    > Nie znam tego, ale jakie są wyjścia do peryferiów?

    Terminalowe (znakowe) i blokowe (dyskietka).

    Szukam info jak to obsługuje dyski twarde ale wygąda na to że podobnie
    jak dyskietki.

    Goły CP/M to bieda, tylko powolny terminal znakowy i mierny fiesystem na
    dyskietce, Atari i C64 miały tony więcej ficzerów. Grafika prawie nie
    istnieje choć pod koniec był na to jakiś wczesny GEM.

    Ale to jednak uważane jest za "profesjonalne". Wychodzi na to że to
    słowo jest kłopotliwe w definicji ;)

  • 12. Data: 2019-02-25 16:16:21
    Od: d...@w...pl

    W dniu niedziela, 24 lutego 2019 17:11:23 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Wstępnie zakładam że BIOS mógł być w ROM ale BDOS i interpreter były w
    > ramie i nie dało się ich wyłączyć.

    CP/M był cudem, oczywiście mając proporcjum, mocium panie, co do wymaganego komputera
    i tym samym spodziewanych możliwości, na miarę UNIXa, mimo swoich nieprzyjemnych wad,
    czyli wymagania dyskietek i działania (przenośnego) wyłącznie w txt (przecież nawet
    spectrum jakąś tam grafikę miał).
    Ja znam jedynie z fascynującej lektury, bo jak Kildall to wypuścił, to ja jeszcze w
    planach nie byłem nawet ;>

    Ogólnie wymaganie jest jedno - żeby można było załadować komputerowi do pamięci 3
    bajty pod adresem 0 - była to dokładnie instrukcja skoku do CP/M, czyli system call -
    a parametry szły w rejestrach.
    To, do jakiego adresu był skok, ustalało się w czasie kompilacji dla danej maszyny -
    czy wręcz jej konfiguracji, bo np. dla zamontowanych 32kB RAM trzeba było zrobić
    jedną kompilację, które też działałaby na 64kB RAM, oczywiście pozwalając korzystać
    tylko z 32kB (a kompilacja dla 64kB RAM nie działałaby na 32kB).

    Więc wracając do tematu, komputer jakiś ROM musiał mieć, taki, który choć potrafiłby
    odczytać pierwszy sektor dyskietki pod jakiś adres i potem pod ten adres skoczyć.
    Po skoku można już odłączyć ROM i w to miejsce załączyć RAM - analogicznie jak robiło
    się to w C64, tyle że z Z80 będzie trochę trudniej niż z 6410, bo 6410 miał w tym
    celu bodajże 3 końcówki działające jak porty I/O w mikrokontrolerze - dlatego też na
    C64 nie można nigdy było mieć pełnych 65536 bajtów RAM do dyspozycji, bo bodajże
    jeden (a możę 2 lub 3) adres zawsze był memory mapped i/o dla rejestru sterującego
    tymi końcówkami.
    Wszystko zależy od tego, jak sobie komputer skonstruujesz.

    Np. na spectrum nie można było uruchomić CP/M, bo pod adresem 0 miał na stałe ROM,
    RAM było dopiero od 16kB.
    Więc nawet nic nie pomagała przeróbka na 80kB RAM (16kB+2*32kB - bo 16kB RAM było w
    jednym typie układów - i tylko te były montowane w spectrum 16kB - a pozostałe 32kB
    to były tak naprawdę 64kB, ale złożone z chipów, które miały uszkodzone po jednym z
    dwóch 16kB banków).
    Jak miałeś FDD3000, to tak naprawdę CP/M działał na FDD3000 - to był cały komputer z
    Z80 (i to chyba 4MHz, nie 3,5MHz jak w spektrusiu), 64kB RAM (choć tu być może trzeba
    było uzupełnić, bo TOS działał już przy 16kB, jak w FDD3) i stacjami dyskietek - a
    spectrum robił tylko za terminal, uruchamiając program z ROMu podłączonego do złącza
    krawędziowego...

  • 13. Data: 2019-02-25 16:17:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 24/02/2019 23:34, J.F. wrote:
    > A nawet musisz.

    Nie, mógłbym odtworzyć jeden z tamtych komputerów, np. jakąś stację
    dysków któa działała jako komputer CP/M.

    Sympatyczniej będzie napisac jednak od 0.

    > Ale jeszcze przydaloby sie emulacje terminala, np VT-52.

    To już detale bez znaczenia.

    > Powinny. Wordstar wymagal konfiguracji terminala.
    > Ale ... masz je ?

    Akurat te? Nie wiem czy są, ale jest miliard języków programowania do
    pobrania albo jako abadonware albo free.

  • 14. Data: 2019-02-25 16:49:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 24/02/2019 23:34, J.F. wrote:

    >Nie, mógłbym odtworzyć jeden z tamtych komputerów, np. jakąś stację
    >dysków któa działała jako komputer CP/M.
    >Sympatyczniej będzie napisac jednak od 0.

    Zalezy co chcesz zrobic ... jak spojrzec sobie raz na CP/M, to
    prosciej moze byc odtworzyc,
    jak cos ambitniejszego, to zakladam, ze bedziesz robil wirtualne
    dyskietki na karcie pamieci :-)

    >To już detale bez znaczenia.

    Dla Wordstara podstawowe znaczenie :)

    >Akurat te? Nie wiem czy są, ale jest miliard języków programowania do
    >pobrania albo jako abadonware albo free.

    Pod CP/M ? raczej kilka.

    J.

  • 15. Data: 2019-02-25 16:52:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup

    >Terminalowe (znakowe) i blokowe (dyskietka).
    >Szukam info jak to obsługuje dyski twarde ale wygąda na to że
    >podobnie jak dyskietki.

    Mam wrazenie, ze wcale nie obsluguje. Moze 3.0.

    Tzn jak sie uda oprogramowac twardziela jak dyskietke, to bedzie
    obslugiwal,
    tylko kwestia rozmiaru.

    >Goły CP/M to bieda, tylko powolny terminal znakowy i mierny fiesystem
    >na dyskietce, Atari i C64 miały tony więcej ficzerów.

    Atari moze i mialy tony ficzerow, ale one byly do grania, nie do pracy
    :-)

    J.

  • 16. Data: 2019-02-25 16:58:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik drutkow1 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]

    >Więc wracając do tematu, komputer jakiś ROM musiał mieć, taki, który
    >choć potrafiłby odczytać pierwszy sektor dyskietki pod jakiś adres i

    Nie pamietam juz jak sie bootowal ... moze ROM musial BDOS przeczytac.

    >Po skoku można już odłączyć ROM i w to miejsce załączyć RAM

    Wrecz trzeba bylo.
    Bo jak pisales - CPM wymagal od adresu 0 RAM, a 8080 na starcie - ROM.
    Po starcie trzeba bylo przelaczyc.

> [...]
    >przy 16kB, jak w FDD3) i stacjami dyskietek - a spectrum robił tylko
    >za terminal, uruchamiając program z ROMu podłączonego do >złącza

    I to bardzo kiepski terminal, bo tylko 32 znaki, zamiast 80.
    Timex byl lepszy, bo jednak 64.

    J.

  • 17. Data: 2019-02-25 17:00:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Terminalowe (znakowe) i blokowe (dyskietka).
    >
    > Szukam info jak to obsługuje dyski twarde ale wygąda na to że podobnie
    > jak dyskietki.

    Chyba sobie nie przypominam HDD pod CP/M. Nawet system plików sprawiałby
    problem bo zdaje się że był problem z katalogami. Nie pamiętam
    szczegółów a przypominać sobie to chyba nie mam już ochoty.

> [...]
    > istnieje choć pod koniec był na to jakiś wczesny GEM.
    >
    > Ale to jednak uważane jest za "profesjonalne". Wychodzi na to że to

    Przeznaczenie. To był system przeznaczony do pracy i niczego więcej i
    jego możliwości były adekwatne do tego celu. Ale przede wszystkim można
    go (i aplikacje) było uruchamiać na różnych komputerach z różnych firm,
    a programy na Atari i C64 tylko na nich.

    Pozdrawiam

    DD

  • 18. Data: 2019-02-25 17:00:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 25/02/2019 00:19, s...@g...com wrote:

    >W Atari też. Ale CP/M to taki procesor z abstrakcją sprzętu i musiało
    >by do tego istnieć API.

    OIDP - przed wersja 3.0 nie bylo.
    Po prostu nie przewidywano stronnicowania w systemie.

    ROM to robil na starcie, potem juz nie bylo.

    J.

  • 19. Data: 2019-02-25 18:04:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >problem bo zdaje się że był problem z katalogami. Nie pamiętam
    >szczegółów a przypominać sobie to chyba nie mam już ochoty.

    Katalogow nie bylo, ale byl jakis nr uzytkownika.

    Katalogow nie bylo tez w MS DOS - bo to byl taki CP/M na 8086.
    Tzn w wersji 1.0 i 1.1 - popatrzyli na unixa i dodali od 2.0

    J.

  • 20. Data: 2019-02-25 21:04:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W Atari też. Ale CP/M to taki procesor z abstrakcją sprzętu i musiało by
    > do tego istnieć API.

    W Commodore 128, dla CP/M istnieje przełączanie procków. Ale reszta sprzętu
    zostaje ta sama, więc to chyba nie jest jakiś straszliwy problem?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.