  • 21. Data: 2009-01-23 20:09:47
    Temat: Re: CB, PMR - czyli użyteczno?ć tego dzisiaj
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    William pisze:

    > Możliwe, słuchalismy tylko VHF

    VHF to raczej pasmo typowo do łączności lokalnych.
    Ja w pierwszym rzędzie myślę raczej o falach krótkich. Możliwość
    złapania kontaktu radiowego z człowiekiem mieszkającym po drugiej
    stronie Europy (Mówimy o QRP, więc o świecie raczej nie ma co marzyć. A
    może jednak się mylę?) jest ciekawa. To jednak nie to samo co wyszukanie
    kogoś w katalogu Skype i kliknięcie na "Connect". Nie sądzisz? ;)

    Poza tym jest jeszcze coś takiego jak emisje cyfrowe - samo w sobie jest
    to ciekawe moim zdaniem. Tym razem nie mówię o treści, ale o formie
    komunikatu. ;)

  • 22. Data: 2009-01-23 23:13:12
    Temat: Re: CB, PMR - czyli użyteczność tego dzisiaj
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 22.01.2009 marko1a <m...@l...de> napisał/a:

    > Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Znam kilka TRXów z funkcją scramblera na zasadzie odwracania widma ale
    > stosowanie przekazu fonicznego zaszyfrowanego w służbie amatorskiej jest u
    > nas jak i w wielu innych krajach nielegalne.

    Na CB z tego co wiem to nie wolno szyfrować, 8 kanałów pmr też nie można i
    u mnie można wbić podkanał 0 który słucha wszystkich kluczy poprostu.
    Za to są dodatkowe kanały w pasmie pmr (chyba 16) na których dopuszcona jest
    transmisja cyfrowa i szyfrowanie. Czytałem o tym przy okazji poszukiwania
    pmr-ek, więc pisze z pamięci. Ponoć te dodatkowe kanały są w EU jak najbardziej
    OK. Motorolka zrobiła również trxy cyfrowe na pasmo wifi 2.4GHz również z
    krypto. Podejrzewam że działają na adhoc itp. Są dośc ciekawe bo jakby je
    troche podhaczyć to może by szło z access pointów robić "przemienniki" i
    lączyć je przez internet :)

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 23. Data: 2009-01-25 14:01:30
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Nie, w ramach PMR jest całkowita dowolność i każdy może nadawać gdzie
    > chce. Z drugiej strony, każdy może Cię słuchać ;) więc warto włączyć w
    > radyjku chociażby najprostsze "szyfrowanie" (analogowe, hehe) jeżeli
    > masz taką możliwość. Służby PMR nie używają.

    z tego co wiem 'przyjelo' sie ze kanalem 'ogolnym'/wywolawczym jest kanal 8.

    osobiscie uzywam pmrki w gorach, ma zaskakujaco dobry zasieg w takim terenie
    jeli jest bezposrednia widocznosc (np. weszlo sie na szczyt), rozmawialem
    bez problemu ze stogu izerskiego z domownikami w Lubaniu (ok 20km)