  • 281. Data: 2021-08-28 00:15:41
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 27.08.2021 o 08:00, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Producenci chwalą, że 50 lat pożyją, a po 25 będą mieć 80% początkowej
    > sprawności. Ale przekonamy się za 50 lat.
    >
    > A być może za 5 lat będą już dostępne panele o dwukrotnie większej
    > sprawności, kto wie? :-)

    > I trzeba jeszcze te zdechłe panele pewnie zutylizować,
    > a na pszoku się wypną ;-)
    >
    > Generalnie _jak dla mnie_ PV wydaje się słabą _inwestycją finansową_
    > (bez dotacji). Zbyt długi okres i naprawdę wiele się może wydarzyć
    > w tym czasie.

    Konie mogą wrócić.

  • 282. Data: 2021-08-28 07:44:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 27.08.2021 o 23:49, ii pisze:

    > A jest w ogóle jakiś inny problem?

    Tak - trzeba mieć infrastrukturę, którą trzeba wybudować specjalnie w
    powodu niestabilności OZE - bardzo drogą infrastukturę. Tą
    infrastrukturę trzeba napędzać (na ogół paliwami kopalnymi), częściowo
    nawet jak OZE pracują. Finalnie powoduje to że "darmowa energia" jest
    kilkukrotnie droższa od tej płatnej:)

    --
    Shrek

  • 283. Data: 2021-08-28 12:26:24
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 28.08.2021 o 07:44, Shrek pisze:

> [...]
    > infrastrukturę trzeba napędzać (na ogół paliwami kopalnymi), częściowo
    > nawet jak OZE pracują. Finalnie powoduje to że "darmowa energia" jest

    Przecież te nakłady nie wynikają z OZE tylko z braku wystarczającej mocy
    tradycyjnych źródeł. Stara nieregulowana elektrownia nie może działać
    wymiennie z OZE. Nowa już może i OZE jest wtedy czystym zyskiem. Poza
    tym jest prognozowanie. Można przewidzieć warunki atmosferyczne i tak
    system regulować.

  • 284. Data: 2021-08-28 13:11:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 28.08.2021 o 12:26, ii pisze:

    > Przecież te nakłady nie wynikają z OZE tylko z braku wystarczającej mocy
    > tradycyjnych źródeł.

    Poważenie? A jak radziliśmy sobie bez oze?

    > Stara nieregulowana elektrownia nie może działać
    > wymiennie z OZE.

    Ale niestety musi, bo niezawodność oze jest po prostu śmieszna. I tak
    działa to słabo.

    > Nowa już może

    I tu się pojawia problem o którym wiekszość nie słyszała - budowa nowych
    oze wymaga budowy nowych eleektrowni na paliwa kopalne (tyle że gaz a
    nie węgiel, ale to dla środowiska praktycznie bez różnicy) lub
    podcierania dupy szkłem i bilansowania elektrowniami które się do tego
    nie nadają. BTW - ciekawy jesem ile CO2 kosztuje budowa nowej elektrowni
    i utylizacja do greenfield starej.

    >i OZE jest wtedy czystym zyskiem.

    Jest takim zyskiem że trzeba do niego dopłać.

    > Poza
    > tym jest prognozowanie. Można przewidzieć warunki atmosferyczne i tak
    > system regulować.

    Przecież pisałeś że nie można "Stara nieregulowana elektrownia nie może
    działać wymiennie z OZE." a jesteś widzę ekspertem w temacie:P

    Dobra - pokonałeś mnie:P
    --
    Shrek

  • 285. Data: 2021-08-28 22:21:53
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 23.08.2021 o 19:53, mk4 pisze:
    > Jakos sobie to ciezko wyobrazic.

    Do ładowania (a nie wymieniania) potrzebujesz z 40 m^2 na samochód na godzinę.
    Porównując
    to z uczęszczaną stacją paliw wychodzą hektary. Ale przyłącze robisz 'jedno', takie
    jak
    dla dużego miasta.

    Z drugiej strony jak na co dziesiątej elewacji zamontujesz małe pudełko które po
    przyłożeniu karty płatniczej da ci niewykorzystany zapas mocy ze swojego przyłącza
    (plus
    to co ma z fotowoltaiki) to odpada problem miejsca a pojawia się problem lokalnego
    obciążenia sieci.

    A w praktyce rozwiązanie będzie wyglądało tak, że benzyna będzie po 20 złotych a
    kilowatogodzina po 3 i w zależności od dystansu pojedziesz pociągiem albo hulajnogą
    lub
    przejdziesz się pieszo.

  • 286. Data: 2021-08-29 00:11:17
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 28.08.2021 o 13:11, Shrek pisze:

    > Poważenie? A jak radziliśmy sobie bez oze?

    Normalnie, zużywaliśmy mniej energii.

    > Ale niestety musi, bo niezawodność oze jest po prostu śmieszna. I tak
    > działa to słabo.

    Niezawodność jest akurat bliska 100%. Tylko z założenia nie produkuje
    energii zawsze.

> [...]
    > podcierania dupy szkłem i bilansowania elektrowniami które się do tego
    > nie nadają. BTW - ciekawy jesem ile CO2 kosztuje budowa nowej elektrowni

    Co tu utylizować? Przecież zużycie ciągle rośnie. OZE raczej tylko ten
    przyrost pokrywa.

    > Jest takim zyskiem że trzeba do niego dopłać.

    Odłączmy konsumentów. Nie będziemy musieli dopłacać budując nowe bloki.

    > Przecież pisałeś że nie można "Stara nieregulowana elektrownia nie może
    > działać wymiennie z OZE."

    Sama nie może. Z prognozowaniem wydaje się, że bez problemu.

    > a jesteś widzę ekspertem w temacie:P

    Nie bardzo, idź do Dominika.

  • 287. Data: 2021-08-30 13:20:57
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 24.08.2021 07:34, Dominik Ałaszewski wrote:
    > A chyba tylko Gdynia eksploatuje trolejbusy...

    Zdecydowanie nie tylko :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 288. Data: 2021-08-30 13:39:26
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Mirek Ptak w

    > Zdecydowanie nie tylko :)

    Oj tam, jeszcze Lublin (to jest mnóstwo taboru), i Tychy (też trochę jest
    pojazdów)...

    Ale widać, że Ałaszewski to trolik kiepski :P

    > Pozdrawiam - Mirek

    Delimiter gdzie?

    --
    'Tom N'

  • 289. Data: 2021-08-30 13:44:30
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 24.08.2021 17:06, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Z powodu ciągłych awarii. Nikt nie chciał jeździć badziewiem.

    Tak się przyglądam fragmentowi tej dyskusji o trolejbusach i zastanawiam
    się skąd bierzesz te informacje i domyślam się, że z lamusa :).

    Narzekania być może się pojawiały, choć ja nigdy ich nie słyszałem a był
    okres w latach 80 i 90, że jeździłem nimi nieomal codziennie. Natomiast
    od wprowadzenie nowszych trolejbusów właśnie tak od lat 90 i wycofywania
    jeszcze radzieckich "ZIU" ja uznaję to za transport optymalny dla miast
    (poza Metrem oczywiście).
    Po dłuższej przerwie miałem niedawno okazję przejechać się znowu
    trolejbusem w Lublinie i to spora poprawa do "dawnych" czasów. Przede
    wszystkim niskopodłogowe i z możliwością poruszania się poza siecią za
    pomocą silnika. Pałąki podłączane są teraz do linii z kabiny - kierowca
    już nie musi wysiadać z trolejbusa :).

    A i jeszcze jedno - nie ma najmniejszych kłopotów ze zmianą pasa :)
    https://goo.gl/maps/5QQVgVbRcW3ArgnPA
    Przy okazji moja szkoła średnia po prawo ;)

    A tu nawet nad 3 pasmówką, choć oczywiście skrajny lewy - raczej(?) poza
    zasięgiem pałąków:
    https://goo.gl/maps/piBUfg7w5cyCdkBH6

    Pozdrawiam - Mirek

  • 290. Data: 2021-08-30 13:44:55
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 27.08.2021 J.F <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > potrzebuje, to falownik nie wepchnie. Chyba, ze przepisy krajowe
    > nakazuja wpuscic.

    Przepisy krajowe faworyzują OZE.

    O, właśnie wrzucono do konsultacji projekt NABE:
    https://www.gov.pl/web/aktywa-panstwowe/program-tran
    sformacji-sektora-elektroenergetycznego

    Gdzie czytamy:
    "Rozwój energetyki obywatelskiej sprawił, że praca źródeł
    konwencjonalnych stała się częściowo zależna od niestabilnych OZE,
    które mają pierwszeństwo wprowadzania do sieci energii przez nie
    wytworzonej. Czas pracy jednostek konwencjonalnych jest krótszy niż
    kilka czy kilkanaście lat temu, co wpływa zarówno na rachunek ekonomiczny
    ich pracy, jak i możliwości techniczne."

    Więc żeby efektywnie bilansować OZE potrzebujemy gazu:
    "Wykorzystanie gazu ziemnego jako paliwa przejściowego umożliwi bezpieczny
    przyrost wolumenów OZE w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym do czasu
    rozwoju nowych technologii (w tym stosowanego na szeroką skalę magazynowania
    energii elektrycznej)."

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.