    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    <sg2p9p$rkl$1$Cav@news.chmurka.net>
    <6124eaef$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <6127bcda$0$557$65785112@news.neostrada.pl>
    <61287f9a$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <sg9vsg$8qe$1$Cav@news.chmurka.net>
    <612889f5$0$24051$65785112@news.neostrada.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <6128b06d$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <6128ceb4$0$518$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 27 Aug 2021 17:08:38 +0200
    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2021 o 13:38 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > To trochę zmienia;P My rozmawiamy o inwestycji a nie pracy.
    Jeden w wolnym czasie pije piwo przed telewizorem, inny kopie ziemię w
    ogródku ja "majsterkuję".
    "Wokół domu" robię wszystko sam. Instalację robiłem przez miesiąc
    popołudniami i dodatkowo w dwie soboty.
    Ale przy okazji "doktoryzowania się z foto" zrobiłem sobie kurs i
    uprawnienia na G1 D+E.
    Zapłaciłem za to 650 pln i nie liczę tego do kosztów foto bo już mi się to
    zwróciło przy innych robotach. Także była to też pewnego rodzaju
    inwestycja.

    Pisałeś, że foto się nie opłaca wrzucając wszystkich do jednego wora.
    Pokazuję, że nie należy uogólniać. Jak ktoś robi za gotówkę to zazwyczaj
    idzie moją drogą. Te wszystkie chore wyceny na poziomie 4-7kPLN za 1kWp to
    przy kredytach, dotacjach itp.

    > Jak masz sam robić to lepszą "inwestycją" będzie opychanie tego innym.
    Nie sądzę, są lepiej płatne zajęcia.

    > Teraz już się nie dziwię, że kosztowało to tyle co same materiały:P Ile
    > masz na to gwarancji?
    10 lat na falownik i ileś na panele, ale nie wiem ile.

    > Papiery na montaż tego masz? Przeglady co pięć lat? Bo jak nie to nie
    > chcę cię martwić, ale wiesz jak to z ubezpieczylami...

    Nie musisz się martwić, już dwa razy dostałem kasę z ubezpieczalni z tej
    polisy. Raz za zbity kolektor słoneczny, w tym roku za uszkodzoną bramę i
    słupek od furtki.
    Tego się nie ubezpiecza jako instalacja foto, w mojej polisie to się
    nazywa "elementy działki". Płacisz składkę od wartości ,,elementów
    działki". Możesz je wycenić na 10k lub 100kPLN.
    Nikogo nie obchodzi czy to jest brama wjazdowa czy kolektor słoneczny, czy
    panel fotowoltaiczny.
    Dodatkowo ubezpieczasz się od kradzieży zwykłej (bez włamania, włazi koleś
    na działkę i bierze co mu pasuje). ,,Kradzież zwykła" zabezpiecza Cię przed
    np. utratą falownika czy rozdzielni (jeśli są poza domem).
    Przy szkodzie - jak jest małej wartości (do 10k) wystarczą fotki i
    oświadczenie. Powyżej 10k przyjeżdża koleś i szacuje.