  • 21. Data: 2013-06-05 01:25:00
    Temat: Odp: Burza i kłopoty w MCU...
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > a czy mozliwe, ze to nie wina burzy tylko samych stykow przyciskow,
    > mechaniczna sprawa?
    A może dodatkowo wilgoć?
    Zdaje się, że piny mają wewnętrzne podwieszenie jako weak pull-up.
    Wtedy kilkadziesiąt kiloohmów może przeciągnąć do masy.
    S.

  • 22. Data: 2013-06-05 01:53:49
    Temat: Re: Burza i kłopoty w MCU...
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-04 04:52, sundayman pisze:
> [...]
    > podciągające, i dodam zabezpieczenie w software, nie pozwalające na
    > korzystanie z klawiatury "z palca", a z użyciem podania najpierw hasła.
    >
    > Dodam też wymuszone sprzętowo resetowanie co - powiedzmy - godzina.
    > W ogóle, na zasilaniu i wejściach czujników (są one w tej samej
    > skrzynce, więc niedaleko) są warystory oraz transile. No ale to
    > rzeczywiście na wypadek jakiegoś poważnego przepięcia, jak dotąd się to
    > nie zdarzyło...
    >
    > Zastanawiam się, jak by sobie sprokurować jakieś "działko"
    > elektromagnetyczne, czyli coś, co by generowało silny impuls EM (bez

    Poszukaj w sieci:
    EMC Testing Part 3 - Fast Transient Burst, Surge,
    Electrostatic Discharge
    By Eur Ing Keith Armstrong
    Jest tam opisane jak w warunkach "domowych" zrobić prostą aparaturę do
    testowania odporności zgodnie (w pewnym stopniu) z normami. W
    pozostałych częściach są opisane inne aspekty EMC: odporność na
    zakłócenia rasdiowe, przewodzone oraz badanie emisji.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 23. Data: 2013-06-05 02:06:18
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-04 09:19, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "sundayman" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wiele lat temu widziałem taką listę wytycznych (chyba ST) jak powinien
    > być napisany program pracujący w środowisku zakłóconym. Było chyba ponad
    > 20 punktów. OIDP jedną z wytycznych było, aby w pętli głównej w koło
    > odświeżać konfigurację portów (np. wejście zamienione przez zakłócenie
    > na wyjście nie zobaczy już sygnału), no bo w końcu co tu robić jak się
    > nic nie dzieje.

    Odświeżać powinno się wszystkie rejestry do których piszesz, lub mógłbyś
    pisać przy starcie.
    Szczególnie dotyczy to układów dołączonych do procka np. konwerterów.
    Ale nie zawsze to pomaga. Zrobiłem kiedyś projekt na AD7730 (przetwornik
    do mostka tensometrycznego). Układ porażka - strasznie emitował. Dało
    się złapać silny sygnał zegara sondą magnetyczną podpiętą do oscyloskopu.
    Tak samo mało odporny na zakłócenia. Nadpisywałem jego rejestry po
    każdym odczycie. Nie wziąłem jednak pod uwagę, że w jednym rejestrze
    kontrolnym jest bit, którego ustawienie wstrzymuje zegar taktujący
    logikę. Czasami jak się ten bit zmienił od zakłóceń, to już układ nie
    był w stanie przyjąć żadnych komend. Trzeba było przerobić układ tak aby
    móc odłączać jego zasilanie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2013-06-05 10:51:00
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    > Jakoś nie chce mi się wierzyć, żeby zakłócenie przestawiło konfigurację
    > portów i nie wykrzaczyło rdzenia procesora.

    Kiedys przez przypadek rozladowalem jakies 47-100uF na 400V w TV,
    kilka centymetrow dalej byl eeprom, po odczycie programatorem i
    porownaniu do oryginalnej binarki, okazalo sie ze wyladowanie moze
    wykrzaczyc komorki. Procki sa robione w innej technologii, komorki
    pamieci sa jeszcze mniejsze niz w ukladach eeprom za 30groszy.

  • 25. Data: 2013-06-05 16:33:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A może dodatkowo wilgoć?
    > Zdaje się, że piny mają wewnętrzne podwieszenie jako weak pull-up.
    > Wtedy kilkadziesiąt kiloohmów może przeciągnąć do masy.
    > S.

    Mechanicznie - teoretycznie oczywiście możliwe, ale praktycznie nie -
    bo, po pierwsze "naciśnięte" było kilka przycisków (a to są porządne
    dość switche, nie najtańszy badziew), ale przede wszystkim - problem
    ustąpił po wyłączeniu i włączeniu głównym włącznikiem - bez dotykania
    innych przycisków.

    Co do wilgoci, to znowu - teoretycznie tak, praktycznie nie - po
    pierwsze z tego samego powodu co powyżej, po drugie - PCB są
    zabezpieczone (lakierem), po drugie obudowa sterownika jest
    szczelna (ma IP65 na pewno, albo lepiej) - temperatura jest w środku
    mocno dodatnia, więc nic się nie kondensuje (jest rejestracja
    temperatury), zresztą brak śladów takiej kondensacji. Sterownik jest jak
    napisałem w większej, też dość szczelnej skrzynce.

    Tak, że oczywiście - obie możliwości wziąłem pod uwagę - ale w tym
    przypadku musiało to być to niezwykłe "odpięcie" podciągających
    rezystorów. Zwłaszcza, że o godzinie wystąpienia problemu była tam silna
    burza z dużą ilością wyładowań.

  • 26. Data: 2013-06-05 16:48:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > pozostałych częściach są opisane inne aspekty EMC: odporność na
    > zakłócenia rasdiowe, przewodzone oraz badanie emisji.

    Dzięki Mario, znalazłem.

  • 27. Data: 2013-06-05 18:33:01
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Znalazłem taką fajną procedurę odpluskwiania :

    (NA http://www.testowanie.net/);

    "Metoda gumowej kaczuszki
    August 24th, 2012
    O metodzie dowiedziałem się za pośrednictwem testerzy.pl Zaznaczam, że
    jest ona skierowana do programistów, jednak nic nie stoi na
    przeszkodzie, aby zastosować ją przy pisaniu skryptów automatycznych czy
    przypadków testowych

    Metoda gumowej kaczuszki - nieformalny sposób debugowania kodu. Metoda
    polega na tym, że programista trzyma gumową kaczuszkę lub inny przedmiot
    przy sobie, gdy próbuje znaleźć błędy w kodzie.

    Linia po linii, programista tłumaczy kaczuszce lub innemu obiektowi, co
    każdy segment kodu powinien robić i podczas tej rewizji błędy logiczne
    lub syntaktyczne powinny wyjść na jaw."

    *******************************

    Żona zadzwoniłaby po lekarza, gdyby poobserwowała chwilę moją pracę przy
    programie.

  • 28. Data: 2013-06-05 19:28:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman znalazł taką fajną procedurę odpluskwiania :

> [...]
    >
    > *******************************
    >
    > Żona zadzwoniłaby po lekarza, gdyby poobserwowała chwilę moją pracę przy

    Wtedy należy użyć metody zmodyfikowanej -- programista tłumaczy linia po
    linii panu doktorowi, co każdy segment powinien robić. A w zależności od
    tego tłumaczenia, dostaje odpowiednie pigułki.

    Jarek

    --
    Dostal jsem papíry na hlavu
    žiju v ústavu

  • 29. Data: 2013-06-05 23:41:40
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > linii panu doktorowi, co każdy segment powinien robić. A w zależności od
    > tego tłumaczenia, dostaje odpowiednie pigułki.

    Obawiam się, że po pigułkach od lekarza koder byłby mało produktywny.
    Już lepiej byłoby po pigułach od dilera.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 30. Data: 2013-06-06 11:39:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Obawiam się, że po pigułkach od lekarza koder byłby mało produktywny.
    > Już lepiej byłoby po pigułach od dilera.

    Jest czas łowienia ryb i czas suszenia sieci. Do tworzenia kodu są inne
    pigułki, do szukania błędów -- inne.

    --
    Jarek