    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bezpieczeństwo przy wirtualnej masie
    Date: Wed, 4 Oct 2017 15:49:09 +0200

    > Moja wina, milcząco założyłem, że trafo pomiarowe musi być małe.

    A ja nie wiedziałem, że pomiarowe. Myślałem, że zasilające, a pomiar to
    dodatek.

    > I wytrzymują? :-)

    Tak.
    Dawałem im dwa razy mocniejsze impulsy (chyba czas 2x dłuższy) niż mi
    wychodziło, że mogą być przy pomiarach surge (dla kabli sygnałowych -
    czyli nie prosto z generatora surge, ale przez te 40om).
    Prąd mierzyłem oscyloskopem chyba na rezystorze 0.1om. Drutowy może mieć
    jakieś L, ale przyjąłem, że impulsy rzędu 50us są na tyle długie, że to
    nie wpływa.

    Nie wiedziałem, czy na we/wy dawać najpierw koralik, a potem transil. Od
    tamtej pory daję koraliki od razu na pinach (na pinach GND też) i robię
    z tego wysepkę (nie oblewam masą) aby ewentualne składowe wcz z kabla
    nie trafiały mi na moją masę i tak samo aby ewentualne prądy wcz (praca
    procka) z mojego układu miały do pokonania 1k koraliki zanim się
    wydostaną na kabel aby siać po okolicy.

    Oczywiście trzeba pamiętać, że przez koralik za dużo składowej stałej
    nie można puścić. Musieliśmy z tego powodu pozmieniać nazwy pinów -
    miałem piny GND na obu stronach płytki urządzenia na szynę DIN. Nie
    przyszło mi do głowy, że ktoś wpadnie na genialny pomysł, aby prąd rygla
    do drzwi puścić przez moje urządzenie i upali mi w ten sposób koraliki.

    > Wszystkie pomiary wykonałem LCR9184, wiec raczej wiarygodne.
    > Patrząc z drugiej strony, dla pojemności międzyuzwojeniowej
    > nie ma większego znaczenia, jaki jest drut, tylko wzajemna
    > powierzchnia i odległość między uzwojeniami, które można
    > potraktować jako jednolite bloczki miedziane. Szacując
    > rumpologicznie to należałoby się spodziewać kilkudziesięciu pf,
    > czyli całkiem niezła trafność. Ale to mówię po fakcie, mnie
    > też wynik zaskoczył. :-)

    Ja właśnie myślałem, że to będzie coś koło 100..200pF, ale może takie
    trafo 50W jak miałem na myśli to tyle ma.

    > To chyba nie ma się czym martwić. Konkretne prądy zaczynają płynąć przez
    > pojedyncze pikofarady dopiero w okolicach setek MHz, a tego
    > się nie należy spodziewać po sieci zasilającej.

    Też myślę, że przy 9pF nie ma się czym martwić.
    P.G.