    From: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Bedzie lepiej
    Date: Thu, 17 Jan 2013 10:06:28 +0100
    <50f3dac9$0$1310$65785112@news.neostrada.pl> <kd0m3i$l78$3@dont-email.me>
    <50f3dc5f$0$26698$65785112@news.neostrada.pl>
    <ygmhdjg2xumr$.dlg@myjk.org> <kd1vqv$sbd$1@usenet.news.interia.pl>
    <50f5014a$0$1301$65785112@news.neostrada.pl>
    <kd3qms$g6o$1@usenet.news.interia.pl>
    <50f57b2a$0$26687$65785112@news.neostrada.pl>
    <kd4ol6$rj9$1@usenet.news.interia.pl>
    <50f6814d$0$26710$65785112@news.neostrada.pl>
    <kd74ra$96s$1@usenet.news.interia.pl>
    <183w7ayy7w3n5$.b6xmgr0h7ujt$.dlg@40tude.net>

    Powitanko,

    > Przeceniasz ich. To byla swiatowa hossa i swiatowy kryzys, i dzialania paru
    > polskich politykow naprawde nie mialy na to zadnego wplywu ..

    Oczywiscie, ze Polska nie ma wplywu na kryzys, ale z pewnoscia moze:
    1. Lepiej lub gorzej sie na ow kryzys przygotowac
    2. Przewidziec, ze nastapi, bo przewidziec sie dalo.

    > Oj, lepiej zebys sie nie dowiedzial jaka byla tego waga.
    > Nie, nie dlatego ze ta Unia taka swietna, ale jakby sporo okolicznych
    > panstw weszlo, a my nie, oj, to bysmy po d* dostali.

    Na Swiecie jest ok. 200 panstw, do UE nalezy 27. W samej Europie do UE
    nalezy troche ponad polowa. Szwajcaria otoczona ze wszystkich stron UE,
    pozbawiona bogactw naturalnych (no moze poza woda), radzi sobie
    niekiepsko, jej waluta stala sie ostoja stabilizacji calkiem niedawno.
    Malo osob ma swiadomosc, ze do swobodnego przeplywu kapitalu, ludzi,
    towarow i uslug w zupelnosci wystarczy Europejski Obszar Gospodarczy,
    podobnie jak wiele osob myli UE ze strefa Shengen.

    > Ale przypomnij sobie jak to wygladalo przed 2004.

    Akurat pamietam, prowadzilem DG, moglem legalnie lutowac stopem SnPb,
    nikt nie narzucal Polsce jaki minimalny VAT moze byc (tylko
    Balcerowicz), moglem kupic zarowke o dowolnej mocy nie z przemytu,
    jablko bylo jablkiem bez wzgledu na wielkosc i g* nas obchodzila
    dyrektywa odnosnie wielkosci siedziska na traktorze. Nie wplacalismy tez
    14 Gzl do budzetu UE, moglismy produkowac tyle mleka i cukru co chcemy i
    cala masa innych rzeczy. Dramatu nie bylo.
    Owszem, dostrzegam pozytywy, np. nie bardzo rzad moze zakazac importu
    uzywanych samochodow, ani ponad miare tego opodatkowac, otwieraniu auta
    z pilota nie towarzyszy juz sygnal dzwiekowy (tak, jest takie prawo UE,
    zniknely juz te "klaaap-klaaap" o 3 w nocy pod blokiem), pozytywy mozna
    znalesc nawet w komunizmie. Ale..., ale sproboj znalesc spojne dane
    dotyczace bilansu zyskow i wydatkow zwiazanych z UE. Kosztow
    wprowadzenia dyrektyw i ich stosowania to nawet nikt, poza jakas proba
    zglebienia tematu w Najwyzszym Czasie, nie znalazlem. Mowie o
    najprostszej rzeczy: skladka RP do UE i transfer pieniedzy w druga
    strone. Czemu sie tym nie chwala?

    > Ale ja nie o tym, tylko jak mozna mier rezerwy, jesli wszystkie poprzednie
    > rzady wprowadzaja deficyt do granic mozliwosci. Tzn do takich umownych
    > granic, np 60% GDP, bo pozniej sie okazuje ze Wlochy maja 120%, Grecja 165,
    > a Japonia 200% - no ale oni tego przynajmniej nie ukrywali.

    Ten faszystowski rzad znienawidzonego Kaczki jakos do tych granic
    mozliwosci nie dobrnal, wiec nastepcy milosciwie nam panujacy maja z
    czego. Oups, mieli z czego...

    > To przeciez pisalem, mnie interesuja lata 2006-2012, jak ten kryzys sie
    > objawil. Bo tak mozemy narzekac ze wplywy spadly, podczas gdy naprawde one
    > ... no nie wiem, za pozno aby zbierac...
    >
    > http://wsiz.rzeszow.pl/kadra/jrodzinka/Dokumenty_Loc
    al_WSIiZ/Budzet%2520panstwa.pdf

    Nie moge tego sznurka otworzyc, ale mam deficyt 1991-2010, niestety w
    liczbach bezwzglednych:
    http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/wszys
    cy;zaplacimy;za;ratowanie;budzetu,66,0,581698.html

    > To jest temat na dluzsza dyskusje, euro by nas z kolei chronilo przed
    > wybrykami lokalnych politykow. Tak sie akurat zlozylo ze zlotowka pozwolila
    > nam ten kryzys w miare bezbolesnie przetrwac, no ale Slowacy tez jakos
    > przezyli.

    Zamiast naszych politykow mialbys greckich, czy hiszpanskich. Wiesz co,
    pocieszyles mnie, nie przypuszczalem, ze to napisze, moze ten nasz rzad
    nie jest taki zly;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa