  • 1. Data: 2016-02-24 14:18:43
    Temat: Arduino PWM i MOSFET
    Od: Nathan <s...@w...ere>

    Witajcie

    Taka zagwozdka

    Potrzebuje sterować PWM arduino przez MOSFET (lampka 12V ~500mA). Sprawa
    prosta bierzemy IRFP240PBF, podłączamy i ma działać. Zagwozdka jest
    jedna - jak dobrać odpowiedni rezystor i czy jest on potrzebny?

    --
    Pozdrawiam Nathan
    "Spadochroniarze to ludzie, którzy schodzą z drzew, na które nie

  • 2. Data: 2016-02-24 15:07:13
    Temat: Re: Arduino PWM i MOSFET
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Nathan pisze:
> [...]
    > prosta bierzemy IRFP240PBF, podłączamy i ma działać. Zagwozdka jest
    > jedna - jak dobrać odpowiedni rezystor i czy jest on potrzebny?

    A gdzie ten rezystor miałby być?
    właśnie strugam coś podobnego, Atmega8 na PWMach ma taśmę RGB, wprawdzie
    niecałe 200mA na kolor i inny tranzystor (PHT6N06LT) ale zasada ta sama,
    żadnego opornika nigdzie nie dałem, działa.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2016-02-24 15:45:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    Nathan pisze:

> [...]
    >wprawdzie niecałe 200mA na kolor i inny tranzystor (PHT6N06LT) ale
    >zasada ta sama, żadnego opornika nigdzie nie dałem, działa.

    No wiesz, zasilanie LED bez opornika to taki sobie pomysl ... ale
    chyba tasma juz ma ...

    J.

  • 4. Data: 2016-02-24 15:59:31
    Od: Nathan <m...@s...jest>

    W dniu 2016-02-24 o 15:07, AlexY pisze:

> [...]
    > niecałe 200mA na kolor i inny tranzystor (PHT6N06LT) ale zasada ta sama,
    > żadnego opornika nigdzie nie dałem, działa.
    A choćby
    http://bildr.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/rfp
    30n06le-arduino-lightbulb.png

    Chyba już wiem
    https://www.youtube.com/watch?v=JFgvgGoolEY

  • 5. Data: 2016-02-24 16:56:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Nathan wrote:

    > A choćby
    > http://bildr.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/rfp
    30n06le-arduino-lightbulb.png

    Zabezpiecza lampkę przed włączeniem w fazie startu MCU,
    poza tym nie pełni żadnej roli. Jeśli mogę doradzić: zamiast
    MOSFETa do sterowania oświetleniem użyj Omnifeta. Działa i steruje
    się jak MOSFET, ale ma wbudowane zabezpieczenie przeciwzwarciowe
    i nadtemperaturowe. Dla żarówek dobry będzie np. VNP14NV04, ale
    lepiej dobierz sobie model do spodziewanego prądu obciążenia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2016-02-24 17:51:59
    Od: Nathan <m...@s...jest>

    W dniu 2016-02-24 o 16:56, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > i nadtemperaturowe. Dla żarówek dobry będzie np. VNP14NV04, ale
    > lepiej dobierz sobie model do spodziewanego prądu obciążenia.

    Żadne rewelacje. 12V 2A(max)

  • 7. Data: 2016-02-24 18:30:09
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    [..]

    > No wiesz, zasilanie LED bez opornika to taki sobie pomysl ... ale chyba
    > tasma juz ma ...

    Taśma LED ma oporniki obok diod, podpinasz 12V i świeci jak trzeba.

  • 8. Data: 2016-02-24 18:35:47
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Nathan pisze:

    > A choćby
    > http://bildr.org/blog/wp-content/uploads/2012/03/rfp
    30n06le-arduino-lightbulb.png

    > Chyba już wiem
    > https://www.youtube.com/watch?v=JFgvgGoolEY

    Używając PWM masz zawsze stan wysoki albo niski więc opornik nie jest
    potrzebny, chyba że przewidujesz "wiszenie" pin'u w HI Z, na tą
    okoliczność musisz dać odpowiednio opornik do + lub -.
    Następna opcja to zabezpieczenie ESD, moje tranzystory mają zenerki
    wewnątrz, opornik 10k też powinien zadziałać.

  • 9. Data: 2016-02-25 16:49:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AlexY wrote:

    > Używając PWM masz zawsze stan wysoki albo niski więc opornik nie jest
    > potrzebny, chyba że przewidujesz "wiszenie" pin'u w HI Z

    Takie wiszenie następuje w chwili resetu procka, a być może również
    podczas pójścia programu w maliny. Z tego powodu opornik do masy
    warto dać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2016-02-25 17:39:07
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > Takie wiszenie następuje w chwili resetu procka, a być może również
    > podczas pójścia programu w maliny. Z tego powodu opornik do masy
    > warto dać.

    Nie neguję, jeśli jest wymóg że tranzystor nie może być włączony przez
    czas resetu to tak, pójście w maliny to już kwestia dyskusyjna równie
    dobrze w tych malinach może trzymać tranzystor włączony, żaden opornik
    wtedy nie pomoże.
    Bardziej chodzi o to że opornik nie jest wymagany a opcjonalny.