-
31. Data: 2020-10-01 01:29:01
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: Stefania Harper <s...@f...net>
On 2020-09-30 12:15, heby wrote:
> On 30/09/2020 11:14, Arnold Ziffel wrote:
>>>> Pierwsze dzialania w wojnie hybrydowej, to paraliz srodkow
>>>> loncznosci...
>>> Myślisz że te wszystkie chińskie lewe baofengi uda im się wyłączyć ;) ?
>> Jak puszczą szerokopasmowy szum... radio wolna europa zagłuszali już
>> dawno.
>
> No ale to była 1 częstotliwość o wąskim pasmie, baofengi pracują na
> dwóch, bardzo szerokich, pasmach. Jakoś ciezko mi sobie wyobrazić
> zagłuszenie pasma o szerkości setek MHz, skutecznie, z daleka. Chętnie
> jednak poczytam co potrafią nowoczesne zabawki latające.
Moze zdazyc siem tak, ze na sygnal z kosmosu, te baofengi, same siebie
bendom zagluszac...
--
-
32. Data: 2020-10-01 01:40:16
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: Stefania Harper <s...@f...net>
On 2020-09-30 11:10, Arnold Ziffel wrote:
> Stefania Harper <s...@f...net> wrote:
>
>> //stawiam na zwarcie we wtyczce, w kablu, albo w samej antenie...
>
> We wtyczce albo kablu mało prawdopodobne, ale zmierzę. W antenie nie, ona
> jest na główce DV, nie ma podłączenia masy.
>
i nic nie drap... ma dzialac na samym kablu...!
--
-
33. Data: 2020-10-01 02:43:44
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: Stefania Harper <s...@f...net>
On 2020-09-30 18:38, J.F. wrote:
> polączyc z ekranem kabla, bo inaczej w.cz. poplynie inna droga.
//moze, moglbys w kilku zolnierskich zdaniach wyjasnic co plynie w
ekranie kabla...?
:)
--
-
34. Data: 2020-10-01 12:53:13
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>
W dniu 29.09.2020 o 20:35, Arnold Ziffel pisze:
> Hej,
>
> Grupy radiowe martwe, a na forach sami "spece", to spytam tu...
>
> Wymieniam w samochodzie uchwyt anteny CB. Uchwyt to główka DV -- gorąca
> żyła feedera idzie na promiennik, a ekran na śrubę, która mocuje główkę
> do karoserii. Karoseria jest w tym miejscu polakierowana.
>
> Czy ekran feedera, umasiony od strony radia, powinien być także połączony
> z karoserią w miejscu przykręcenia główki (czyli mam zeszlifować / zerwać
> lakier)?
>
> a) tak -- radio wprawdzie jest umasione przez zasilanie, ale indukcyjności
> po drodze robią swoje, lepiej podłączyć feeder w punkcie, z którego
> wystaje promiennik,
>
> b) nie -- zrobi się pętla masy, w końcu radio jest umasione przez
> zasilanie,
>
> c) połączenie pojemnościowe śruby z karoserią (przez lakier) wystarczy,
> w.cz. się przeciśnie, a pętli nie będzie,
>
> d) nie ma to znaczenia,
>
> e) inne?
>
> Pomysły? Obecnie ekranu nie podłączyłem (tzn. nie ma galwanicznego
> podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach 3:1.
> Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...
>
> ex. Queequeg
>
Masa powinna być połączona solidnie z karoserią. Wnioskuję, że masz już
otwór, więc oczyść lakier i dokręć.
--
Cezary Grądys
c...@w...onet.pl
-
35. Data: 2020-10-01 12:55:21
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>
W dniu 30.09.2020 o 11:14, Arnold Ziffel pisze:
> Jak puszczą szerokopasmowy szum... radio wolna europa zagłuszali już
> dawno.
Skuteczność tego zagłuszania była mizerna, dało sie zrozumieć, jak na
jedny,m paśmie było słabo, to zawsze znalazło się pasmo lepsze.
Na pewno to przeszkadzało, ale też jakiś urok takie słuchanie miało.
--
Cezary Grądys
c...@w...onet.pl
-
36. Data: 2020-10-01 19:30:24
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
W dniu 29.09.2020 o 20:35, Arnold Ziffel pisze:
> Pomysły? Obecnie ekranu nie podłączyłem (tzn. nie ma galwanicznego
> podłączenia, bo jest lakier), radio jest głuche, SWR w okolicach 3:1.
> Zanim zacznę drapać lakier chciałbym wiedzieć, że to to...
Toto. Praktycznie większość anten (oprócz z podstawą magnetyczną) _musi_
mieć połączenie z masą, gdyż w tym przypadku działa to jako przeciwwaga.
--
LordBluzg(R)
-
37. Data: 2020-10-02 14:40:33
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>
Taki urok rozchodzenia się fal krótkich :-)
-----
> Skuteczność tego zagłuszania była mizerna, dało sie zrozumieć, jak na jednym paśmie
było słabo, to zawsze znalazło się pasmo
> lepsze.
-
38. Data: 2020-10-14 09:35:31
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
"LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:
> Toto. Praktycznie większość anten (oprócz z podstawą magnetyczną) _musi_
> mieć połączenie z masą, gdyż w tym przypadku działa to jako przeciwwaga.
Tak zrobiłem. SWR spadł do 2, czyli nadal nie idealnie, ale jednak
lepiej. Radio przestało być głuche. Zestroję jeszcze antenę, żeby
spróbować zmniejszyć ten SWR, ale generalnie to już jest dobrze :)
--
Pacjent mówi do lekarza:
- Ugryzł mnie pies.
Lekarz odpowiada.
- Gdzie?
- Na rogu, koło szkoły.
-
39. Data: 2020-10-14 09:57:56
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
W dniu 14.10.2020 o 09:35, Arnold Ziffel pisze:
>> Toto. Praktycznie większość anten (oprócz z podstawą magnetyczną) _musi_
>> mieć połączenie z masą, gdyż w tym przypadku działa to jako przeciwwaga.
>
> Tak zrobiłem. SWR spadł do 2, czyli nadal nie idealnie, ale jednak
> lepiej. Radio przestało być głuche. Zestroję jeszcze antenę, żeby
> spróbować zmniejszyć ten SWR, ale generalnie to już jest dobrze :)
>
Wszystko zależy od 3 rzeczy.
1.Miejsce montażu
2.Typ anteny
3.Dobroć układu
1. Najlepsze efekty są na środku dachu :D, najgorsze na zderzaku.
Problem polega na tym, ze pomimo iż układ elektrycznie jest OK, zachodzi
zjawisko fali odbitej i ono również psuje SWR.
2. Ateny mamy 1/4, 1/2, 5/8 fali. Najlepiej stroją się 5/8 i to te
długaśne. Przykład:
https://cb-radia.pl/sirtel-santiago-1200-kultowa-ant
ena-cb-p-138.html
3. Nawet na takim samym sprzęcie i takich samych pojazdach SWR potrafi
być różny o 0,5.
Jak dojdziesz do 1,5-1,8 to już dobrze. "Przedabrzanie" układu też nie
wychodzi najlepiej (skracanie/wydłużanie anteny poza fabrycznymi
parametrami) bo później okazuje się, że SWR masz 1 ale jakoś dziwnie
gorzej słychać i moc nie wyłazi z radia w 100%.
Pomiaru nie należy dokonywać w pomieszczeniu lecz na otwartej przestrzeni.
--
LordBluzg(R)
<<<Pasek Grozy TVPiS>>>
***** ***
-
40. Data: 2020-10-14 11:56:43
Temat: Re: Antena CB w samochodzie a podłączenie masy
Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
"LordBluzg(R)" <m...@p...onet.pl> wrote:
> 1. Najlepsze efekty są na środku dachu :D, najgorsze na zderzaku.
> Problem polega na tym, ze pomimo iż układ elektrycznie jest OK, zachodzi
> zjawisko fali odbitej i ono również psuje SWR.
Antena jest na dachu, poziomo na środku, ale bliżej tyłu. Tam, gdzie była
oryginalna antena od radia samochodowego.
> 2. Ateny mamy 1/4, 1/2, 5/8 fali. Najlepiej stroją się 5/8 i to te
> długaśne. Przykład:
> https://cb-radia.pl/sirtel-santiago-1200-kultowa-ant
ena-cb-p-138.html
Nie pamiętam modelu (kupiona dawno temu), ale ma ok. 140 cm.
> Jak dojdziesz do 1,5-1,8 to już dobrze. "Przedabrzanie" układu też nie
> wychodzi najlepiej (skracanie/wydłużanie anteny poza fabrycznymi
> parametrami) bo później okazuje się, że SWR masz 1 ale jakoś dziwnie
> gorzej słychać i moc nie wyłazi z radia w 100%.
No planuję stroić w ramach zakresu przewidzianego przez producenta :)
> Pomiaru nie należy dokonywać w pomieszczeniu lecz na otwartej przestrzeni.
Tak, wiadomo. Robiłem na świeżym powietrzu, możliwie daleko od drzew, przy
czym "możliwie" to było ok. 3 metry z każdej strony.
Btw, okazało się, że CB wciąż żyje też poza mobilami -- rozmawiają w mojej
okolicy na #39 na FM.
--
W poczekalni u psychiatry wariaci wyzywają się wzajemnie:
- Świr, świr.
Po pewnym czasie wychodzi zdenerwowany lekarz i krzyczy:
- Cicho wróble!