  • 11. Data: 2010-01-15 21:26:14
    Temat: Re: Alkomat - co w tym si? psuje?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Friday, January 15, 2010, 9:14:28 PM, you wrote:

    > A odwazysz mi 0.1mg ?

    A musi być tyle? 1 mg może być łatwiej - atomizerem...

    > A gdzie ten litr powietrza,

    A może być 10 litrów?

    > i jak go przepompowac przez alkomat ?

    Przy pomocy worka foliowego?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 12. Data: 2010-01-15 22:36:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 Jan 2010 22:26:14 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J,
    >
    >A musi być tyle? 1 mg może być łatwiej - atomizerem...

    ... dysponujesz takowym ?

    Chyba sensowniej byloby sie w homeopate zabawic ..

    >A może być 10 litrów?

    Moze.

    >Przy pomocy worka foliowego?

    Oczywiscie o tym pomyslalem, ale wiaze sie z tym troche klopotow.
    Od okreslenia pojemnosci worka, po niewiadoma przpuszczalnosc par
    alkoholu.
    No ale jakos te 0.2 promila trzeba skalibrowac.

    J.

  • 13. Data: 2010-01-16 00:14:15
    Temat: Re: Alkomat - co w tym sie psuje?
    Od: Padre <P...@n...net>

    > A macie jakis pomysl na kalibracje ?
    > Jak w amatorskich warunkach przygotowac powietrze o zawartosci np
    > 0.1mg/ litr ?

    Właściciel alkomatu nie jest chyba abstynentem? Kalibracja metodą
    porównawczą z innym egzemplarzem podczas "Calibration party" urządzonego
    na tą okazje była by chyba najprzyjemniejszym wyjściem.

  • 14. Data: 2010-01-16 11:52:22
    Temat: Re: Alkomat - co w tym się psuje?
    Od: shg <s...@g...com>

    On 15 Sty, 07:11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A macie jakis pomysl na kalibracje ?
    > Jak w amatorskich warunkach przygotowac powietrze o zawartosci np
    > 0.1mg/ litr ?
    >
    > J.

    Znaleźć wykres zależności prężności pary alkoholu od temperatury, to
    nie powinno być trudne.
    W interesującym Cię zakresie (-57 .. 80°C) wygląda ona tak: P = 10 ^
    (8.20417 - 1642.89 / (230.3 + t))
    Ciśnienie w mmHg, temperatura w °C.
    Wlewasz trochę do suchej butli 5 l po wodzie mineralnej, mieszasz,
    zostawiasz na dłuższy czas, aż wyrówna się temperatura, bo parujący
    alkohol ochłodzi się zmniejszając tym samym prężność par.
    Odkręcasz żeby wyrównać ciśnienie (trochę wzrośnie) i już masz gotową
    mieszankę o objętościowej zawartości alkoholu P / Patm, Patm to
    ciśnienie atmosferyczne, trzeba z barometru odczytać, bo w mediach
    podają zredukowane do poziomu morza, no albo przeliczyć, ale to mniej
    dokładne. W 22°C wychodzi 49,26 mmHg, przy typowym ciśnieniu w mojej
    okolicy 740 mmHg daje to 6,657% objętościowych.
    Dalej można różnie, albo zakłądać że etanol jest gazem doskonałym i
    przeliczyć gęstość z równania Clapeyrona, albo użyć innego równania
    stanu, tylko trzeba znaleźć współczynniki dla etanolu, albo znaleźć
    jakieś tablice / wykresy z gęstością par tegoż.
    W najprostszym przypadku, korzystąjac z równania Clapeyrona wychodzi:
    n = p * V / (R * T), podstawiajac w jednostkach układu SI:
    n = 98659 Pa * 0,3329 * 10^-3 m? / (8,314 J / (mol * K) * 295 K) =
    0,0133911682969 mol
    Zamieniając na masę:
    m = n * M
    m = 0,0133911682969 mol * 46,07 g / mol = 0,616931123438 g
    Czyli to co masz w butli będzie miało 123 mg / dm?
    Dalej już kombinuj z rozcieńczaniem. Możesz pobrać strzykawką
    określoną objętość i wstrzyknąć ja do kolejnej butli.

  • 15. Data: 2010-01-17 12:44:14
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A macie jakis pomysl na kalibracje ?

    Pomysl to by sie znalazl, tylko wymagalby znalezienia jakiegos
    wzorcowego alkomatu. No i zachowania do konca pewnego rygoru
    pomiarowego, czyli w pzrelozeniu na warunki typowo
    studencko-politechniczno-laborkowe: jakiejs osoby, która samego
    cwieczenia nie bedzie robic, ale za to notatki sensowne sporzadzi
    :-)

    J.