  • Data: 2012-12-20 21:13:39
    Temat: Re: Ajax - kwestie bezpieczeństwa
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-12-20 17:24, Tomek Kańka pisze:

    > Może wynika to z tego, że nie znam PHP i w związku z tym nie rozumiem
    > Twojego mechanizmu, ale...

    W zasadzie jest podobnie jak w ASP, jeśli go znasz. Mechanizm jest
    banalny: nie patrząc już na to jak fizycznie odbywa się zarządzanie
    sesją, to można sobie sesję wyobrazić jako obiekt widziany przez każdy
    skrypt PHP wywoływany przez przeglądarkę w ramach jednej sesji. Możesz w
    niego upakować wszystko co chcesz. Możesz np. zbudować w oparciu o sesję
    komunikację między modułami PHP. O to dalej pytasz właśnie.

    > co to znaczy "nie ma etapu komunikacji za pomocą sesji"?

    Przykład przetwarzania formularza:
    1. Wypełniamy go, klikamy submit, PHP przetwarza go, wrzuca coś do
    sesji, wysyła przekierowanie na inny URL gdzie moduł B (PHP) pobiera
    sobie to co wcześniejszy moduł przekazał i generuje w oparciu o te dane
    inny screen, np. tabelę rekordów z zaznaczonym tym, który był właśnie
    edytowany. A ma zaznaczyć? Tego dowiaduje się z sesji. To jest ta
    komunikacja.

    2. Wersja Ajax. Wypełniamy formularz, nie ma guzika submit bo zastępuje
    go button ajaxowy. Klikamy ten button, Ajax go przesyła do PHP i zbiera
    odpowiedź. Pozostajemy na tym samym URLu z punktu widzenia przeglądarki.

    > Przecież (już stosując niskopoziomowy żargon) te ajaxowe requesty
    > zawierają te same cookie i należą do tej samej sesji.

    Owszem

    > Dlaczego ich nie
    > wysyłasz do tego modułu A?

    No wysyłam do modułu A ale ten w odpowiedzi nie może wygenerować
    przekierowania na inny URL bo wysłałby je nie do przeglądarki lecz do JS.

    > ROzumiem, że on wysyła header 30x z urlem do modułu
    > B? Jest jakiś problem z 30x i ajaxem? Nie wiem, tego na pewno, ale nie
    > wydaje mi się, że to jest jakiś problem.

    No w zasadzie w poprzednim dialogu dałeś mi do myślenia. W zasadzie Ajax
    może odebrać kod 3xx i przekierować przeglądarkę. Wtedy można nadal
    utrzymywać komunikację na dotychczasowym poziomie, w której tajne dane
    przemieszczają się w obrębie sesji między modułami. Tak więc
    ukierunkowałeś mnie :-)