  • 261. Data: 2021-02-15 12:52:05
    Temat: Re: 9hpln
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > "trybun" s05q5j$1ffq$...@g...aioe.org

    > Przeczytaj cokolwiek o SBAS... Uporczywe powtarzanie
    > czegoś tak sobie wpływa na rzeczywistość... ;)
    >
    > SBAS to stacje referencyjne -- satelity SBAS to
    > drobny detal, który Tobie nie na wiele zda się...
    > EGNOS czy WAAS -- wzbogacają tak samo GPS jak
    > i Galileo czy GLONASS, o ile polityka
    > (okołokrymska czy około-Nawalna) nie zabroni...

    Niby po co mam czytać, o ile program gps test nie nie wprowadza w błąd
    to sytuacja jest jasna. Nie mam pojęcia co one tam gdzieś sobie za
    kulisami robią, dla mnie się liczy to co pokazuje mój telefon czy
    nawigacja.

    Nie pozwoli, Biden sprowadza do Norwegii ciężkie bombowce i ogłasza
    "koniec pobłażania Rosji".

    > Stąd moje pytania -- czy oby na pewno masz odbiornik Galileo?...

    Na 225% mam w telefonie Galileo.

    > U Ciebie normą jest stan writeonly. ;)

    Moja norma to w żadnym wypadku nie opierać zdania na papierowych danych.
    Np piszą że ma chińskie satelity a są europejskie, piszą że bateria
    wytrzymuje 2-3 dni a mi trzyma około 2 tygodnie (kilka minut rozmów
    dziennie , kilkadziesiąt SMSów, i przez cały okres ponad 10 godzin
    serfowania za pomocą Opery po necie i to tylko niektóre funkcje z
    których korzystam w czasie jednego naładowania baterii) żeby nie było że
    telefon to cały czas tylko w stanie czuwania.

    > -=-
    >
    > Innymi słowy:
    >
    >    Nie ma (poza polityką okołokremlową itp.)
    >    selektywnego powiązania EGNOS z GPS czy SDCM z GLONASS...

    To akurat wiem - EGNOS ma powiązanie z Galileo a nie z GPS.

  • 262. Data: 2021-02-15 12:54:39
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 13.02.2021 o 11:53, Krzysztof Halasa pisze:

    > Nie ma takiego czegoś. Zarówno EGNOS jak i SDCM przesyłają poprawki dla
    > GPS (SDCM także dla GLONASSa). Oczywiście docelowo EGNOS ma robić to
    > także dla Galileo, testowo pewnie robi.

    Dlaczego więc w centralnej Polsce nie widzę amerykańskich satelitów
    systemu SBAS (WAAS), skoro ruskie i europejskie są widoczne? Czasem
    pokazuje się nawet hinduski, natomiast amerykańskiego nie widziałem nigdy.

    > Generalnie Galileo oferuje niewiele więcej niż GPS. Główna różnica jest
    > w tym, że istnieje, i w związku z tym GPS nie jest monopolistą.

    Podobno chodzi o precyzję zegarów. jednak z punktu zwykłego użytkownika
    trudno to ocenić. Pewne jest tylko to że telefon dłużej łapie fixa
    Galileo niż gps czy glonass.

    > Tylko ręczne (testowe itd) odbiorniki. Aczkolwiek w przyszłości to ma
    > się zmienić.
    > Sam sygnał oczywiście odebrać bardzo łatwo, kwestia jego użyteczności.

    Interesuje mnie tylko ręczne, o dostępność dla przeciętnego użytkownika.

    > Bez jakich problemów? Bez katastrofy czy bez świadomego rażącego
    > naruszenia zasad bezpieczeństwa?

    Jednego i drugiego. Nie słyszałem aby robił kilkukrotne podchodzenie do
    lądowania,  wniosek - widoczność musiała być wystarczająca, także samo
    lądowanie odbyło się bez żadnych przygód, a więc nie ma podstaw do
    twierdzenia że naruszył zasady bezpieczeństwa.

    > Właśnie o to chodzi, że od czasów katastrofy niczym nie lata. Pomyśl
    > jak to się mogło stać. Podpowiem, że normalnie piloci przechodzą na
    > emeryturę w wieku 65 lat.

    Nie ma tu wiele do myślenia - powodów jego obecnego nielatania może być
    i 100. Jednym z pierwszych to prawdopodobieństwo że po prostu nie ma na
    czym latać - pilotów ci u nas dostatek, gorzej z samolotami. Mieszkam o
    rzut kamieniem od lotniska a startującego samolotu nie widziałem od co
    najmniej jakiegoś pół roku.

  • 263. Data: 2021-02-15 12:59:38
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    >
    > -=-
    >
    > Stacje zbierają informacje i ślą do obróbki, której efektem
    > jest (co cytowałem wraz z linkiem) rozkład atmosferycznych
    > zniekształceń wokoło owych stacji -- nie na wiele zda się
    > taka informacja tam, gdzie stacji nie ma...
    >
    > Trochę to obojętne czy są to stacje EGNOS, czy SDCM, czy inne...
    > (zasada pracy jest taka sama, więc problemem we współpracy może
    > być szmal lub obronność ewentualnie polityka w ogóle...)
    >
    > Tym bardziej obojętne -- czy obrobione informacje słane są via
    > geostacjonarne satelity, czy jakoś inaczej, choćby internetem...

    A pytanie było proste - widzi pan Ali czy pani Jasmin z Tunezji na
    ekranie swojej Motoroli 7G Power aktywne satelity systemu SBAS sygnowane
    przez EGNOS i Glileo czy nie, bo niektórzy twierdzą że jest to niemożliwe.

  • 264. Data: 2021-02-15 23:08:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trybun <M...@j...cb> writes:

    > Dlaczego więc w centralnej Polsce nie widzę amerykańskich satelitów
    > systemu SBAS (WAAS), skoro ruskie i europejskie są widoczne? Czasem
    > pokazuje się nawet hinduski, natomiast amerykańskiego nie widziałem nigdy.

    A co to ma do rzeczy? Satelity WAAS umieszczone są nad Pacyfikiem, jak
    chciałbyś z nich odebrać sygnał w Polsce? Może spójrz na jakiś globus.

    Kiedyś satelita WAAS był w Polsce "widoczny" - nie miało to znaczenia.

> [...]
    > samo lądowanie odbyło się bez żadnych przygód, a więc nie ma podstaw
    > do twierdzenia że naruszył zasady bezpieczeństwa.

    Aha. No w sumie to się (ani innych) nie zabili, więc pewnie ok.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 265. Data: 2021-02-17 00:29:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" s0dnn9$1mn8$...@g...aioe.org

    > A pytanie było proste - widzi pan Ali czy pani Jasmin z Tunezji

    Moja propozycja -- spytaj panią Ali i/lub pana Jasmina z Tunezji.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 266. Data: 2021-02-17 00:47:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 6026985b$0$556$6...@n...neostrada.pl

    > Ja tam pamietam dwa zdarzenia:
    > -mgla tak gesta, ze widocznosc byla na jakies 10m ... na szczescie mnie jakis
    miejscowy wyprzzedzil i pojechalismy szybciej.

    10m to mała odległość. ;)
    36km/h to 10m, reakcja szybkiego człowieka to nie mniej
    niż 1s, więc raczej została Wam obu powolna jazda po
    omacku z minimalnym zapasem tak zwanego bezpieczeństwa...

    Jeżdżąc Mercedesem w gęstej mgle miałem tę przewagę nad innymi,
    że niezbyt mocno obawiałem się rozwalenia samochodu o jakąś
    dziurę w jezdni -- samochód był mocny i bardzo często tłuczony,
    co martwiło mnie tak sobie...

    > Bywa, ze "atakuje z zaskoczenia".
    > Czyli miejscowa jest.

    Jak wszystko -- spadające kamienie czy drzewa, ładunki
    z innych samochodów, kamyki spod kół czy z bieżnika,
    podmuchy wiatru czy przeszkody na jezdni -- choćby
    dziury...

    > Przy mgle ten asfalt niekoniecznie taki suchy ...

    Nie jest. Najgorszy jest podczas mżawki czy mgły
    po wielu suchych dniach...

    > ale jak sie zatrzymasz, to zaraz ktos ci w d* wjedzie ...

    Dlatego nikt o zdrowych zmysłach nie zatrzymuje się na
    jezdni podczas gęstej mgły -- kiedyś tak (była lekka mgła,
    ledwo dostrzegalna, ale i zakaz zatrzymywania) zatrzymałem
    się tuż za Gołdapią, przez co szybko miałem policyjne
    towarzystwo...

    > https://www.youtube.com/watch?v=XZyhQqQVK1w
    > https://auto.dziennik.pl/drogi/artykuly/541113,karam
    bol-autostrada-a1-mgla-lodz-warszawa-zderzene-wypade
    k-kolizja-samochody-wideo.html

    > https://auto.dziennik.pl/drogi/artykuly/458706,sztuc
    zna-mgla-przyczyna-tragicznego-karambolu-na-s8-proku
    rator-w-akcji.html

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 267. Data: 2021-02-17 14:05:19
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 15 lut 2021 o 12:52, trybun pisze:

    > To akurat wiem - EGNOS ma powiązanie z Galileo a nie z GPS.

    Już Ci pisałem -- nie płacą Ci za udawanie przygłupa.

    --
    Ene

  • 268. Data: 2021-02-17 14:28:26
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 13 lut 2021 o 11:53, Krzysztof Halasa pisze:

    > Generalnie Galileo oferuje niewiele więcej niż GPS. Główna różnica jest
    > w tym, że istnieje, i w związku z tym GPS nie jest monopolistą.
    Generalnie ;) [wersja dla ;) wierzących -- kardynalnie?] Galileo oferuje
    dokładniejsze (bo nowsze) zegarki (czyli lepszą dokładność) i kilka
    usług, których raczej ;) GPS nie oferował. Ponadto Galileo od razu
    startował z DF, co chyba skłoniło także GPS do dorzucenia cywilnej,
    bezpłatnej L5 drastycznie zwiększającej dokładność... Ogólnie Galileo
    przyczynił się do powstania BeiDou i przyspieszył rozwój/modyfikację
    cywilnej części GPS. Wyliczanie położenia można oprzeć o satelity
    różnych systemów, więc jakiekolwiek dodatkowe satelity GNSS (Galileo,
    GLONASS czy Beidou) nad głową ułatwiają pozycjonowanie i zwiększają
    dokładność pozycji i czasu.

    -=-

    Podałem link do filmu o GNSS -- warto tam szukać informacji, nie
    u Ciebie czy u mnie. Gdy ów link podawałem, film był puszczany
    na żywo (można było nawet zadawać pytania prelegentom), ale
    chyba pozostał na Jutubie do tej pory...

    Można też sięgnąć do stosownych stron WWW. [lub poczytać
    w negatywie to, co pisze Trybun?...]

    --
    Ene

  • 269. Data: 2021-02-17 14:36:58
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 5 lut 2021 o 13:40, Animka pisze:

    > Nie znam się na tym co napisałeś, ale ooglądalam > film> nagrany zaraz po
    spadnięciu samolotu.

    Spróbuj ,,nakręcić'' film ukazujący coś z odległości 2km. ;)

    --
    Ene

  • 270. Data: 2021-02-17 18:28:42
    Od: Eneuel <e...@g...cm>

    W dniu 17 lut 2021 o 11:25, witrak() pisze:

    > A dlaczego właściwie mieliby to zrobić Twoim zdaniem?

    Słusznie -- to nie tyko jego zdanie...
    [dobrym miejscem tej ,,dyskusji'' jest śmietnik]

    --
    Ene