  • 41. Data: 2015-06-18 10:11:43
    Temat: Re: 300
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-17 o 00:47, Pawel O'Pajak pisze:
    > Powitanko,

    > Skoro pytamy o predkosci, to zapytajmy tez o hamulce, zawieszenie, ABS,
    > kontrole trakcji, pasy i wszelkie inne bierne i czynne systemy
    > bezpieczenstwa. Osobiscie czulbym sie zanacznie bezpieczniej w swoim
    > prawie pelnoletnim Volvo przy 100km/h, niz w Syrence, czy Warszawie przy
    > 50. A jednak 100 to tamte samochodziki osiagaly i w razie czego, hmm,
    > nie bylo rannych...

    To chyba jeszcze za czasów Pana Samochodzika nie było ograniczeń. Pan
    Samochodzik jeździł z silnikiem Ferrari 410 SuperAmerika. A w
    rzeczywistości wtedy sportowych samochodów jednak trochę było.

    A co do umiejętności:
    W górach kierowcy umieli "hamować" za pomocą zarzucania samochodem na
    zakrętach. Ówczesne wozidła szybko gotowały hamulce. A jak ktoś nie
    umiał w ten sposób wytracić prędkości, to okoliczności przyrody robiły
    to za niego.
    Wystarczy poczytać trochę choćby Witolda Rychtera, czy stare podręczniki
    Sobiesława Zasady.
    A ludzie różne ABS-y, ESP i inne takie to mieli w głowach. A
    najważniejsze: umieli przewidywać. Zasada ograniczonego zaufania to była
    podstawa na kursach jazdy.

    Były zresztą też (nie dla wszystkich) kursy wyższej szkoły techniki
    jazdy, czyli zwroty, przewroty (np. przewrót Aaltonena), jazda na dwóch
    kołach, itd, itp.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 42. Data: 2015-06-18 10:14:51
    Od: LordBluzg(R) <s...@o...com>

    W dniu 2015-06-18 o 07:18, Jaszczomp pisze:

    > I tu jest pies pogrzebion.

    No prawie...:)

    > Ale na jazdę 300 km/h motórem to bym ci wydał zezwolenie. Choćby na
    > jeden dzień - wystarczy.

    Tak, wtedy potrącił bym takiego kundla jak ty i dobił z broni, żeby się
    nie męczył :) Wszystko zgodnie z prawem.

    --
    LordBluzg(R)
    Get out of the road if you want to grow old.

  • 43. Data: 2015-06-18 11:17:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, June 18, 2015, 10:11:43 AM, you wrote:

    [...]

    > A co do umiejętności:
    > W górach kierowcy umieli "hamować" za pomocą zarzucania samochodem na
    > zakrętach.

    Stary jestem ale takiej metody nie pamiętam.

    > Ówczesne wozidła szybko gotowały hamulce. A jak ktoś nie umiał w ten
    > sposób wytracić prędkości, to okoliczności przyrody robiły to za
    > niego.

    Znaczy hamowania silnikiem nie uznawali? W autobusach "ogórkach" była
    nawet specjalna dźwignia hamulca górskiego...

> [...]
    > Były zresztą też (nie dla wszystkich) kursy wyższej szkoły techniki
    > jazdy, czyli zwroty, przewroty (np. przewrót Aaltonena),

    A może Immelmanna?

    > jazda na dwóch kołach, itd, itp.

    Rzeczywiście - bardzo przydatne dla współczesnych samochodów i
    kierowców...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2015-06-18 11:46:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Hello Adam,
    >
    > Thursday, June 18, 2015, 10:11:43 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Stary jestem ale takiej metody nie pamiętam.

    Nie opisałem kontekstu: okres jeszcze międzywojenny i Alpy. A samochody
    z silnikami dwusuwowymi.
    W kilku książkach, nie tylko W. Rychtera o tym czytałem, było też trochę
    fotografii.

    > Znaczy hamowania silnikiem nie uznawali? W autobusach "ogórkach" była
    > nawet specjalna dźwignia hamulca górskiego...

    "Pazurki" były też w ciężarówkach.

    > A może Immelmanna?

    To domena Transportera ;)

    Przewrót Aaltonena - obrót samochodu o 360°. Pierwszy z brzegu przykład:

    http://www.moto-opinie.com/jak-zrobic-aaltonena/

    Nie jest trudne, tylko kwestia ćwiczeń. Łatwiej z napędem na tył.

    > Rzeczywiście - bardzo przydatne dla współczesnych samochodów i
    > kierowców...

    Bo dawniej to byli szoferzy a nie kierowcy ;)

    Poza tym, już uogólniając - jeśli chodzi o czasy współcześniejsze, gdy
    jeszcze nie było ograniczeń prędkości w PL:
    Prędkość, nawet rozwijaną przez Warszawy, trzeba odnieść w relacji do
    innych pojazdów. Wtedy 40km/h to dla ciężarówki był wyczyn. Różnica
    prędkości była więc znaczna - blisko trzykrotna - i w tym kontekście
    trzeba spojrzeć. Poza tym sporo ciężarówek miało hamulce bębnowe,
    sterowane linkowo. W ówczesnych podręcznikach była cała litania do
    wykonania przed wyjazdem ciężarówki z bazy, m.in. smarowanie podwozia i
    regulacja hamulców. Codziennie. Listy miesięczne były jeszcze dłuższe.
    Patryk Mikiciuk wynajduje wciąż jeżdżące samochody z tamtej epoki. W tym
    ciężarówki normalnie pracujące(!).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 45. Data: 2015-06-18 12:12:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    >--Bremen to jakis mikro Land chyba, 419km kw i 600 tys mieszkancow
    >... gdzie oni w ogole tam te 60 km autostrad maja ... to jest/sa
    >chyba autostrady przez miasto ...
    >Brema, Wolne Hanzeatyckie Miasto Brema - miasto w północnych
    >Niemczech, stolica najmniejszego kraju związkowego Brema do którego
    >należy również Bremerhaven. Leży nad rzeką Wezerą w odległości ok. 60
    >km od jej ujścia do Morza Północnego. Wikipedia

    Trzeba siegnac do oryginalu,
    Die Stadtgemeinde Bremen ist die Hauptstadt des Landes Freie
    Hansestadt Bremen (kurz auch ,,Bremen)
    Die Freie Hansestadt Bremen (ist das flächenkleinste Land der
    Bundesrepublik Deutschland

    https://de.wikipedia.org/wiki/Bremen
    https://de.wikipedia.org/wiki/Freie_Hansestadt_Breme

    Wyglada mi na to, ze land FHB to dwa miasta (Bremen i Bremerhaven),
    ktore maja rozdzielne tereny.
    Duzo tej autostrady tam nie ma :-)

    >--W kazdym badz razie jak na razie Zieloni maja w Niemczech
    >mniejszosc i ogolnego ograniczenia jakos nie moga wprowadzic
    >nie bedzie rewolucji tylko ewolucja :-) 250 km /h pozniej 200 km/h i
    >za 20 lat moze zejda do naszego 140 km/h

    Mysle ze najpierw 180, a potem stopniowo mniej.

    No chyba, ze faktycznie landami sie to bedzie odbywac - tu 120, tam
    130, gdzies 150 ...

    J.

  • 46. Data: 2015-06-18 12:19:40
    Od: p...@g...com

    --Duzo tej autostrady tam nie ma :-)

    mimo to koncerny maja sie na bacznosci i pilnuja zeby ta zielona zaraza sie nie
    rozszerzyla :-)

    --Mysle ze najpierw 180, a potem stopniowo mniej.

    wszyscy maja swiadomosc ze zmiany musza nastapic tylko nie wiedza kiedy i jakie

    P.

  • 47. Data: 2015-06-18 12:51:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >--Duzo tej autostrady tam nie ma :-)
    >mimo to koncerny maja sie na bacznosci i pilnuja zeby ta zielona
    >zaraza sie nie rozszerzyla :-)

    No ale co - nie morduja ich przeciez, wiec jak pilnuja ?

    >--Mysle ze najpierw 180, a potem stopniowo mniej.
    >wszyscy maja swiadomosc ze zmiany musza nastapic tylko nie wiedza
    >kiedy i jakie

    Dlugo sie trzymaja ... co daje tez swiadomosc, ze zmiany wcale nie sa
    konieczne.
    Jeden jedzie 120, inny 150, inny 200, a jeszcze inny 300 i jak widac
    mozna.

    J.

  • 48. Data: 2015-06-18 12:53:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >--No ciagle nie bardzo moge sie doczytac na co sa dowody a na co
    >tylko domysly.
    >sad wydal wyrok pare dobrych lat temu wiec jakakolwiek dyskusja
    >wydaje sie bezcelowa ... jesli poprawi Ci to humor mozemy przyjac ze
    >zapadl na podstawie domyslow :-)

    Co stawia pod pregierzem rzetelnosc niemieckich sadow :-)

    J.

  • 49. Data: 2015-06-18 13:05:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, June 18, 2015, 11:46:22 AM, you wrote:

    [...]

    > To domena Transportera ;)
    > Przewrót Aaltonena - obrót samochodu o 360°. Pierwszy z brzegu przykład:

    Obrót, nie przewrót. Przewrót to był w maju. I dlatego go majowym
    nazwali.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 50. Data: 2015-06-18 13:37:12
    Od: p...@g...com

    --No ale co - nie morduja ich przeciez, wiec jak pilnuja ?

    to juz nie te metody, cwany lobbysta jest duzo skuteczniejszy od durnego cyngla

    --Dlugo sie trzymaja ... co daje tez swiadomosc, ze zmiany wcale nie sa konieczne.

    inne kraje europejskie sa innego zdania prawda ? najpierw Unia wprowadzi 30 km/h w
    miastach a pozniej wezmie sie za niemieckie autobahny :-)

    --Jeden jedzie 120, inny 150, inny 200, a jeszcze inny 300 i jak widac mozna.

    oczywiscie ze mozna pytanie tylko czy te 300 jest naprawde uzasadnione ... od jazdy
    sportowej jest tor a nie drogi publiczne ... ostatnio Polizei sciagala z A1 dwa auta
    Gumballa choc wcale szybko nie jechaly tylko nieco "dynamicznie" ale widocznie komus
    podpadli i zadzwonil na 112 ... pierwszym celem nie beda jednak autostrady tylko
    poczciwe Landstrassen gdzie zloczyncy planuja wprowadzic tempo 80 km/h dla
    wszystkich:
    http://www.sueddeutsche.de/auto/-verkehrsgerichtstag
    -in-goslar-experten-fordern-tempo-auf-landstrassen-1
    .2328663
    chodzi m.in. o zredukowanie liczby manewrow wyprzedzania kiedy najczesciej dochodzi
    do ciezkich wypadkow ... tak wiec cierpliwosci najgorsze dopiero przed nami :-)

    P.