  • 11. Data: 2020-01-01 23:03:39
    Temat: Re: Przypadkowy podwajacz napięcia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 31 Dec 2019 01:09:16 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > No to zagadka rozwiązana, dzwonienie uzwojeń to jest efekt wyłącznie
    > zbyt szybkiego narostu prądu. Usiłowałem tę przetwornicę zbudować ze
    > zbyt dobrych elementów. :-)

    Moment, bo nie calkiem zrozumialem.
    Czyli nadal nie wiemy czemu transformator tak sie zachowuje,
    po prostu stwierdzasz fakt ?

> [...]
    > Zaczynamy od tego:
    >
    > https://i.postimg.cc/rp8Qt2py/DS1-Z-Quick-Print52.pn
    >
    > I zmniejszamy prąd bramki:
    >
    > https://i.postimg.cc/9f8KmQBH/DS1-Z-Quick-Print53.pn
    >
    > Osiągamy niemal tłumienie krytyczne:
    >
    > https://i.postimg.cc/jjF3Vkss/DS1-Z-Quick-Print54.pn
    >
    > To samo, ale mniejszy zoom i widok na całość:
    >
    > https://i.postimg.cc/Fs6YLysY/DS1-Z-Quick-Print56.pn
    >
    > Można iść dalej w tłumienie nadkrytyczne, produkując elegancko
    > zaokrąglone krawędzie:
    >
    > https://i.postimg.cc/q7xBjy0X/DS1-Z-Quick-Print47.pn
    >
    > Dzięki za rozmowę -- zrozumiałem problem i mam kolejną przydatną

    Piekne przebiegi, ale ... czy tranzystory od tego nie cierpia ?
    Wolne przelaczanie to wieksze straty.

    J.

  • 12. Data: 2020-01-02 18:59:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Moment, bo nie calkiem zrozumialem.
    > Czyli nadal nie wiemy czemu transformator tak sie zachowuje,
    > po prostu stwierdzasz fakt ?

    Jeżeli szybkość przyrostu prądu w uzwojeniu jest ograniczona,
    to dzwonienie też jest ograniczone. W bęben też trzeba uderzyć,
    dowolnie silne naciskanie go palcem dźwięku nie wytworzy. Chyba
    to to samo zjawisko.

    > Piekne przebiegi, ale ... czy tranzystory od tego nie cierpia ?
    > Wolne przelaczanie to wieksze straty.

    W teorii jest dokładnie tak, jak piszesz. Przełączanie trwa dłużej,
    więc straty przełączania są stosownie większe. A w praktyce tak wcale
    nie jest. Jeżeli tranzystor zasilam bezpośrednio z drivera, to prąd
    jałowy jest w okolicach 40mA. Jeżeli jednak do bramki dodam ogranicznik
    prądu (wszystko inne pozostaje bez zmian), to w przypadku tłumienia
    krytycznego jałowy pobór prądu... spada do 15mA. Nie mam precyzyjnego
    kalorymetru, by znaleźć, gdzie się podziewa ta energia, podrzucam temat
    do badań.

    Przypuszczam, że te szpile wbrew pozorom niosą całkiem sporo energii
    i ona się musi wytracić w rdzeniu i na rezystancji uzwojeń. Rzeczywisty
    transformator nie przestaje mnie zadziwiać, nieliniowość siedzi na
    nieliniowości i pomiary bywają bardzo odległe od intuicji wspieranej
    uproszczonymi teoryjkami z książek o przetwornicach. Jak mi ktoś powie,
    że napisał doktorat z modelowania rzeczywistego transformatora, to bez
    mrugnięcia okiem uwierzę.

    A układ znakomicie sprawdza się w swoim docelowym zastosowaniu, tj.
    wytwarzaniu wielu izolowanych napięć. Jest bardzo prosty, zwłaszcza po
    stronie wtórnej, a jednocześnie -- po dostrojeniu -- wyjątkowo
    przewidywalny. Zasiliłem dziś z niego driver tranzystora z SiC,
    wszędzie książkowe przebiegi bez przepięć, nawet przy kluczowaniu
    500kHz. Pewnie i przy małych megahercach by działał poprawnie, ale
    ferryty mają za duże straty i nie widzę sensu tam wchodzić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2020-01-03 12:25:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]
    >to dzwonienie też jest ograniczone. W bęben też trzeba uderzyć,
    >dowolnie silne naciskanie go palcem dźwięku nie wytworzy. Chyba

    Nie calkiem. Dzwiek to fala cisnienia powietrza, a powietrze zazwyczaj
    moze sobie uciec, i sprezyc je w otwartej przestrzeni dosc trudno.
    Wiec trzeba szybko.

    A indukcja w transformatorze ... no coz, jak bedzie powoli
    nararastala, to po wtornej stronie napiecie bedzie znikome,
    ale przeciez wcale tak wolno nie narasta w przetwornicy.

> [...]
    >tłumienia krytycznego jałowy pobór prądu... spada do 15mA. Nie mam
    >precyzyjnego kalorymetru, by znaleźć, gdzie się podziewa ta energia,

    Taaa ... i trzeba zakupic termokamere :-(

> [...]
    >powie, że napisał doktorat z modelowania rzeczywistego
    >transformatora, to bez mrugnięcia okiem uwierzę.

    Ten wzrost pradu jalowego sugeruje mi, ze to jakies pojemnosci
    pasozytnicze.
    Ale przeciez to tylko uproszczona teoryjka :-(

    J.