eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPrzygoda z pompą wody › Przygoda z pompą wody
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.PO
    STED!not-for-mail
    From: Stachu Gdansk <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Przygoda z pompą wody
    Date: Thu, 03 Mar 2011 18:08:03 +0100
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 162
    Message-ID: <ikohth$shn$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-74-243-15.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1299172081 29239 89.74.243.15 (3 Mar 2011 17:08:01 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 3 Mar 2011 17:08:01 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.2.14) Gecko/20110221
    Thunderbird/3.1.8
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2354558
    [ ukryj nagłówki ]

    Witam serdecznie,

    Jestem nowy na tej grupie, aczkolwiek czytam ją od dość dawna. Teraz
    dołączam aktywnie, bo jestem od paru miesięcy posiadaczem samochodu, a
    dokładniej jeździdła jakim jest VW POLO z 96 roku :)

    PS Czy jest możliwość dostania/zakupu naklejki pms w Trójmieście?

    Jestem motoryzacyjnym laikiem, to tak na wstępie gdybyście chcieli mnie
    opieprzać za niekompetencję w wypowiadaniu się :) Niemniej jednak
    chciałbym wiedzieć jak auto działa, dlatego czytam, wyszukuję informacje
    itd.

    Niedawno miałem ze swoim autem przygodę warsztatową, którą chciałbym
    opisać w celu:
    - odradzenia pewnego warsztatu
    - doradzenia innego
    - ostrzeżenia przed losowym wyborem mechanika



    Oto historia:

    Po wyruszeniu w drogę, po przejechaniu kilkunastu kilometrów zaświeciła
    się kontrolka temperatury płynu chłodniczego. Na wskaźniku temperatury
    grubo powyżej normy (przedtem zawsze po rozgrzaniu było równe 90 stopni,
    nigdy nie było sytuacji żeby było więcej). Hyc w pierwszą zatoczkę i
    czekanie aż silnik ostygnie. Całe szczęście, że jazda w nocy, kiedy nie
    ma korków:) Powrót do domu w skokach "aż się silnik zagrzeje, czekanie
    aż ostygnie itd.).

    Dodam tylko, że ogrzewanie nie działa (leci zimne powietrze z nawiewu).

    Pierwsze przypuszczenie to pad termostatu (dziś wiem, że błędne bo
    ogrzewanie działa na małym obiegu płynu chłodzącego).

    Wyjąłem termostat zgodnie z instrukcją z książki "Sam naprawiam..." i po
    testowej przejażdżce (bez termostatu):
    - silnik zagrzał się bardzo szybko powyżej normy
    - ogrzewanie nie działa
    - po wyjęciu termostatu auto dość długo pracowało na wolnych obrotach na
    postoju, aż temperatura osiągnęła 90 stopni; przekroczenie temperatury
    nastąpiło dopiero w czasie jazdy

    Swoją polówkę zawsze oddaję do dobrego mechanika, poleconego przez
    znajomych, który zna się na rzeczy. Taki dziwny mrukliwy typ, ale jak go
    pociągnąć za język to zawsze wytłumaczy co naprawia, itd.

    Niestety mam do niego kawał drogi, musiałbym w nocy załatwić holowanie
    auta bo trzeba przez cały Gdańsk przejechać, więc coś mnie podkusiło i
    stwierdziłem, że podjadę do mechanika który ma zakład 2 ulice obok.
    Mechanik obejrzał auto, wysłuchał jakie są objawy i powiedział "panie,
    czort wie z tymi vw". To mnie trochę zdziwiło w końcu polo to prosty
    samochód, no ale pan obejrzał, pomacał i orzekł iż:
    - albo padła pompa wody
    - albo uszczelka pod głowicą
    Polecił udać się na test obecności spalin w układzie spalania, test
    wykazał że nie ma spalin w układzie chłodzenia, uszczelka pod głowicą na
    stówę dobra, więc to pompa wody. Oczywiście zdecydowałem się na wymianę
    kompletu rozrządu (nie zrobiłem tego po zakupie, o ja głupi!).

    Z kompletem rozrządu udałem się do mechanika, wymiana miała być tego
    samego dnia, mechanik umówił się na telefon wieczorem. Mechanik - pan
    Tomek. Ustaliliśmy cenę robocizny na 250 zł. Ponieważ miałem wymontowany
    termostat, dałem mu również termostat z poleceniem jego montażu, bo to
    moment a i tak będzie spuszczany płyn przy naprawie.

    I tu się zaczyna dalsza akcja.

    Po godzinie pan Tomek dzwoni, i mówi że ma problem z odkręceniem jednej
    śruby, możliwe że się ukręci, wtedy będzie jej wyjęcie kosztować stówkę
    extra. No trudno, nie miałem wyboru.

    Koło 18 telefon, że auto zrobione i do odbioru. Idę do warsztatu, płacę
    350 (śruba oczywiście się ukręciła). W warsztacie 2 mechaników - pan
    Tomek i jego pomagier. Pan Tomek w stanie, hmm.... wskazującym dość
    mocno. Flaszka otwarta stoi, żadnej żenady z jego strony. Pytam czy
    włożył termostat. Chyba pan Tomek nie bardzo potrafił powiedzieć że tak,
    bo w odpowiedzi... zasalutował. Po chwili widzę że idzie do pomagiera i
    coś mu szepce na ucho (!). Silnik włączony, spojrzenie na wskaźnik
    temperatury - jest ok, więc żadnych podejrzeń. Pan Tomek pokazał stary
    rozrząd, rzeczywiście pompa siadła bo wirnik się odczepił. Muszę
    przyznać, że zdiagnozował prawidłowo przed naprawą.

    Wyjeżdżam z warsztatu, i w tym momencie pan Tomek wybiega i macha rękami
    żebym wracał. Powód? Zapomniał zamontować jakiejś osłony przy kole. No
    dobra wracam, pan Tomek szuka osłony. W tym czasie widzę że brakuje
    kołpaka, więc myślę że chodzi o kołpak. Nie, nie o kołpak chodziło. O
    jakąś osłonę w zawieszeniu. Mówię że kołpaka też brak, wielkie
    zdziwienie. 20 minut (nie przesadzam) przetrząsanie warsztatu w
    poszukiwaniu kołpaka, w końcu się znalazł.

    Po wyjeździe z warsztatu jadę na jazdę próbną. I tu zonk - po
    przejażdżce temperatura silnika spadła z 90st prawie na początek skali.
    A z silnika słychać niepokojące odgłosy. Coś jak cykanie/świerszcz.
    Wracam do warsztatu, panowie już kończą konsumpcję i szykują się do
    domu. "Przyjedzie pan jutro, my już chcemy do domu iść". No dobra.

    Przyjeżdżam następnego dnia. Mówię co i jak. Najpierw pomagier pana
    Tomka wciska mi, że UWAGA: TERMOSTAT NIE MA ŻADNEGO ZWIĄZKU Z
    TEMPERATURĄ SILNIKA!! I to normalne, że po nagrzaniu się silnika
    wskazówka temperatury się praktycznie nie rusza. No ale po moich
    przekonywaniach pan Tomek stawia diagnozę: może "termostat się źle
    ułożył". K***a! No ale dobra, zostawiam auto i mam przyjść za 2 godziny.

    Przychodzę po dwóch godzinach (koło 12 w południe). Pan Tomek:
    "termostat nie zaskoczył". No dobra, wiem że wczoraj się dziabnął i nie
    założył, ale przemilczam w nadziei, że choć rozrząd dobrze zrobił.
    Pomocnik pana Tomka informuje, że dziwne dźwięki były spowodowane tym,
    że jakiejś tam osłony nie dokręcili i brzęczała, ale teraz już jest ok.
    Super.

    Kolejna jazda próbna. Termostat tym razem działa jak należy, ale dziwne
    dźwięki znów dochodzą z silnika. Wracam do warsztatu, i każę panu
    Tomkowi wsiadać i biorę go na przejażdżkę. Jest po 12, ale
    organoleptycznie stwierdzam, że pan Tomek już sobie dziabnął kielicha :)
    Pytam go czy słyszy te dźwięki z silnika. Oczywiście utrzymuje, że nic
    nie słyszy. Po tłumaczeniu moim i mojej dziewczyny (siedzi z tyłu,
    prawie jak matka co siedzi z tyłu:) ) że jest jakiś dziwny dźwięk
    którego nie było wcześniej przyznaje, że rzeczywiście coś jest nie tak.
    I teraz najlepsze.
    Tomek: Ile auto ma przebiegu?
    Ja: Na liczniku 180 tys, ale sprowadzane więc możliwe że kręcone.
    Tomek: No tak, czyli na pewno ma minimum 280. Te dźwięki to stukanie
    zaworów, to normalne w starym silniku.
    Ja: Ale tego nie było przed naprawą.
    Tomek: To nie ma związku z naprawą, niech pan zaleje olejem 15W to
    przestanie.
    Ja: Jest 15W zalany.
    Tomek: To niech pan doleje uszczelniacza zagęszczającego olej.
    (słowo uszczelniacz było za długie żeby wymówić sprawnie po kielichu)
    Ja: Można z tym jeździć?
    Tomek: Panie, jak pan auto odbierasz u mnie to masz 100% pewności że
    sprawne.


    W tym momencie zdecydowałem, że więcej na panu Tomku nie polegam.
    Podjechałem do swojego sprawdzonego mechanika, wziąłem go na
    przejażdżkę. Posłuchał i od razu powiedział: spalanie stukowe, żadne tam
    zawory, trzeba zapłon ustawić bo panu rozregulowali. Niestety nie umiał
    tego zrobić od ręki bo jakieś jest tam przy regulacji zapłonu nacięcie
    którego nie mógł znaleźć (że brudne czy coś). I umówił się na regulację,
    żeby to mógł zrobić na spokojnie a nie na poczekaniu. Na szybko ustawił
    "na słuch", ale zastrzegł uczciwie że to rozwiązanie tymczasowe i nie
    wziął pieniędzy za swój czas.

    To tyle z mojej opowieści. Powiem tak: nie myślałem, że jeszcze gdzieś
    istnieją takie skanseny PRL jak warsztat pana Tomka, gdzie się chla wódę
    w czasie pracy i robi z klienta idiotę. I zawszę odradzę ten warsztat
    każdemu, kto mnie zapyta o opinię.

    Podpowiem tylko, że pan Tomek ma warsztat w Gdańsku, na Dolnym Mieście i
    ma skoczne nazwisko.

    Mój zaufany mechanik, którego polecam, ma warsztat w Gdańsku Matarni,
    jeśli ktoś chce na niego namiary to zapraszam.

    Morał z historii: zapłać więcej, ale komuś rzetelnemu.


    Pozdrawiam Grupowiczów
    Stachu

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: