  • 41. Data: 2010-03-28 15:00:18
    Temat: Re: Problemy z nagrywaniem z TVP
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-28 11:06, Remek wrote:

    > Ale pieprzysz. Pojęcia nie masz o temacie. Fotoczuła taśma filmowa
    > rozdzielczością bije na głowę o kilkanaście rzędów wielkości współczesne
    > matryce cyfrowe. Problem był w czym innym, a mianowicie w jakości
    > sprzętu telewizyjnego. W kinie na ogromnym ekranie widziałeś jakieś ziarno?

    Wykazałeś się niewątpliwą znajomością tematyki, pisząc o "rozdzielczości
    taśmy filmowej". Nigdy czegoś takiego nie ma i nie było. Pojęcie
    rozdzielczości w najlepszym przypadku związane było z optyką, nigdy z
    filmem, i to długo przed II Wojną Światową :-P
    Ziarno na bardzo dobrych materiałach może mieć średnicę rzędu 5-10
    mikronów. Przy standardowej klatce filmowej 21 x 16 mm na ekranie
    szerokości 10 m to daje ok. 5 mm i rzeczywiście jest w praktyce
    niewidoczne dla oka. Gorzej było z materiałami produkowanymi w
    demoludach: tu ziarno bywało i kilkadziesiąt razy większe, o licznych
    wadach w samej emulsji nie wspominając. Dawało to efekt widziany gołym
    okiem.

  • 42. Data: 2010-03-28 17:59:24
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Remek pisze:
    \

    > Ale pieprzysz. Pojęcia nie masz o temacie. Fotoczuła taśma filmowa
    > rozdzielczością bije na głowę o kilkanaście rzędów wielkości współczesne
    > matryce cyfrowe.

    No nie do końca. W tej chwili matryce w dobrych aparatach cyfrowych mają
    rozdzielczości porównywalne z tym, co można wycisnąć z klatki filmowej.
    O żadnych "rzędach wielkości" nie może nawet być mowy. A już zwłaszcza w
    wypadku negatywu kolorowego...

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 43. Data: 2010-03-28 18:16:52
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 28 Mar 2010 19:59:24 +0200, Jan Rudziński napisał(a):

> [...]
    > rozdzielczości porównywalne z tym, co można wycisnąć z klatki filmowej.
    > O żadnych "rzędach wielkości" nie może nawet być mowy. A już zwłaszcza w

    A ktoś tu pisał o aparatach? Chyba Ci się grupy pomyliły. Filmy kręcą
    kamery a nie aparaty. Kamera FullHD kręci filmy z rozdzielczością 1920x1080
    pikseli, co daje 2 megapiksele.
    Nawet czczony przez niektórych Canony 7D i 1Ds Mk4, mimo 17-megapikselowej
    matrycy do fotek, filmy kręcą maksymalnie 1080p.
    20 megapikseli klatki 35 mm to jest dokładnie rząd wielkości. Klisza
    filmowa 70 mm (na której kręcone są co droższe hollywoodzkie produkcje) ma
    nie mniej niż 33 megapiksele.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 44. Data: 2010-03-28 18:25:59
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Waldek Godel pisze:

    > A ktoś tu pisał o aparatach? Chyba Ci się grupy pomyliły.

    Mój przedpisca pisał o matrycach cyfrowych jako takich.

    Filmy kręcą
    > kamery a nie aparaty. Kamera FullHD kręci filmy z rozdzielczością 1920x1080
    > pikseli, co daje 2 megapiksele.

    *Amatorska* kamera video.
    Półprofesjonalne

    http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Digital_Cinema_Came
    ra_Company

    kamery filmowe mają rozdzielczość dorównującą taśmie filmowej -
    pamiętaj, że kadr filmu 35mm ma powierzchnię mniej więcej kadru zdjęcia
    z aparatu małoobrazkowego.

    > Nawet czczony przez niektórych Canony 7D i 1Ds Mk4, mimo 17-megapikselowej
    > matrycy do fotek, filmy kręcą maksymalnie 1080p.

    Bo mają filmy video, przeznaczone do oglądanie na telewizorze.

    > 20 megapikseli klatki 35 mm to jest dokładnie rząd wielkości.

    Rząd, nie "kilka rzędów"... Poza tym te 20 MPix jest nieco przesadzone.

    > Klisza
    > filmowa 70 mm (na której kręcone są co droższe hollywoodzkie produkcje) ma
    > nie mniej niż 33 megapiksele.

    Ogólnie masz całkowitą rację - z filmu kinowego nakręconego na dobrej
    jakości taśmie

  • 45. Data: 2010-03-28 18:42:10
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Jan Rudziński pisze:
    [...]
    > Ogólnie masz całkowitą rację - z filmu kinowego nakręconego na dobrej
    > jakości taśmie...

    ...oczywiście da się wyciągnąć materiał full HD, pod warunkiem użycia
    dobrego egzemplarza taśmy, odpowiedniego sprzętu i odpowiedniego operatora.

  • 46. Data: 2010-03-28 20:01:50
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-03-28 20:25, Jan Rudziński wrote:

    > kamery filmowe mają rozdzielczość dorównującą taśmie filmowej -
    > pamiętaj, że kadr filmu 35mm ma powierzchnię mniej więcej kadru zdjęcia
    > z aparatu małoobrazkowego.

    Idź poczytaj trochę. Kadr na taśmie filmowej 35 mm to ok. 40 % klatki z
    aparatu małoobrazkowego.

  • 47. Data: 2010-03-30 09:54:37
    Od: "Remek" <b...@t...pl>

    Użytkownik Maciej Bebenek napisał:

> [...]
    > filmem

    > Ziarno na bardzo dobrych materiałach może mieć średnicę rzędu 5-10

    Chyba żaryujesz. A co to jest ziarno? To właśnie owo ziarno określa
    maksymalną, możliwą do uzyskania rozdzielczość. Teoretycznie ziarno może
    mieć wielkość pojedyńczej cząsteczki. Co w praktyce da się uzyskać zależy
    oczywiście od optyki, obróbki i paru innych rzeczy, ale jeśli mówimy o
    właściwościach taśmy to resztę pomijamy.

    Celowo przesadziłem z tymi kilkunastoma rzędami wielkości, ale tak, czy owak
    bredzenie o wyższości matrycy cyfrowej nad fotoczułym materiałem chemocznym
    jest niepoważne. Jeszcze długo matryca nie dorówna taśmie i co najwyżej może
    się do niej zbliżyć. Lepsza nie będzie nigdy. Chyba, że zastosowane zostanie
    rozwiązanie podobne do sieci radioteleskopów, z których każdy bada swój
    kawałek, a komputer składa to w całość. Gdzieniegdzie przebąkuje się już o
    takim rozwiązaniu.

    Dalsze wypowiedzi świadczą jednak o wyższości kliszy nad matrycą.
    Niezależnie od wielkości tej przewagi o jakiej twierdzą wypowiadający się,
    zawsze jednak na niekorzyść matrycy. I taka jest prawda stojąca w oczywistej
    sprzeczności z przekonaniami ludzi zdobywających wiedzę z reklam
    supermarketów.

    Remek