  • 1. Data: 2012-05-25 14:11:28
    Temat: Próba ciśnieniowa zbiornika: bezpieczeństwo
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Jak oszacować środki bezpieczeństwa przy przeprowadzaniu próby
    ciśnieniowej stalowego zbiornika pojemności 1.5 litra, przy ciśnieniu 2
    MPa ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-05-25 16:47:08
    Temat: Re: Próba ciśnieniowa zbiornika: bezpieczeństwo
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 May 2012 14:11:28 +0200, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    >Jak oszacować środki bezpieczeństwa przy przeprowadzaniu próby
    >ciśnieniowej stalowego zbiornika pojemności 1.5 litra, przy ciśnieniu 2
    >MPa ?
    Jak sprawdzasz gazem, to nalać cieczy pod korek, a potem dmuchać. Jak cieczą, to
    się nie przejmować. Wszystko to oczywiście przy rozsądnie dobranym źródle
    ciśnienia o kontrolowanym wydatku.

  • 3. Data: 2012-05-25 17:09:28
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-05-25 16:47, Krenauer pisze:

    > Jak sprawdzasz gazem, to nalać cieczy pod korek, a potem dmuchać. Jak cieczą, to
    > się nie przejmować. Wszystko to oczywiście przy rozsądnie dobranym źródle
    > ciśnienia o kontrolowanym wydatku.

    Mnie chodzi raczej *gdzie* przeprowadzić taką próbę, biorąc pod uwagę
    realną możliwość eksplozji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-05-25 17:35:36
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 May 2012 17:09:28 +0200, PeJot <P...@m...pl> wrote:

    >Mnie chodzi raczej *gdzie* przeprowadzić taką próbę, biorąc pod uwagę
    >realną możliwość eksplozji.
    Po prostu Twoje pytanie nie było zbyt precyzyjne. Napisałem wcześniej jak
    bezpiecznie zminimalizować skutki rozszczelnienia zbiornika - choćby się
    rozszedł jednocześnie na wszytkich szwach, to najwyżej ochlapie podłogę -
    eksplozji się nie spodziewaj, chyba że napełniasz wodorem i z fają w gębie
    będziesz się temu przyglądał...

  • 5. Data: 2012-05-25 18:04:16
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    Popieram przedmówcę. Kluczowe kwestie to czy zbiornik będzie napełniany gazem,
    czy cieczą (np. wodą, która jest praktycznie nie sciśliwa) oraz co będzie źródem
    ciśnienia przy wykonywaniu próby.
    Taki próby prowadzi urzędowo UDT, może na stronie mają jakieś materiały
    dotyczące prób.
    PP

  • 6. Data: 2012-05-25 18:33:22
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-05-25 17:35, Krenauer pisze:

> [...]
    > rozszedł jednocześnie na wszytkich szwach, to najwyżej ochlapie podłogę -

    Dzięki, to mnie uspokoiliście. Dla mnie 2MPa to kosmos, ale ja na co
    dzień V, A, W, i takie tam. No i zaniepokoiło mnie jak ten zbiorniczek
    puchnie przy ciśnieniu roboczym.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2012-05-25 19:02:51
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 May 2012 18:33:22 +0200, PeJot <P...@m...pl> wrote:

    >Dzięki, to mnie uspokoiliście. Dla mnie 2MPa to kosmos, ale ja na co
    >dzień V, A, W, i takie tam. No i zaniepokoiło mnie jak ten zbiorniczek
    >puchnie przy ciśnieniu roboczym.
    Samo ciśnienie, nawet bardzo duże to nie wszystko - podam Ci przykład:

    1) zbiornik 1000 l wypełniony 999 l wody i 1 l powietrza - ciśnienie 10 MPa,
    2) zbiornik 1000 l wypełniony 1000 l powietrza - ciśnienie 0,1 MPa,

    Rozerwanie którego zbiornika będzie bardziej widowiskowe?
    W którym zbiorniku jest zgromadzona większa energia mogąca wykonać pracę?

  • 8. Data: 2012-05-25 20:34:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    A propos .... to chyba nie bylo naprawde ?

    http://www.youtube.com/watch?v=2WJVHtF8GwI

    Tzn implozja jak najbardziej mozliwa, ale ja bym sie chyba nie odwazyl
    podpuscic publiki blisko ... no chyba ze wcale nie tak blisko stali ..

    J.

  • 9. Data: 2012-05-25 20:56:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Dzięki, to mnie uspokoiliście. Dla mnie 2MPa to kosmos, ale ja na co
    > dzień V, A, W, i takie tam. No i zaniepokoiło mnie jak ten zbiorniczek
    > puchnie przy ciśnieniu roboczym.

    BHP to podstawa, tu niezbędna gruba szyba aby zabezpieczyć się przed
    skutkiem eksplozji:

    http://dating.failblog.org/2012/01/16/dating-fails-f
    or-science-condom-testing-science-balloon/

  • 10. Data: 2012-05-25 21:42:10

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >

    > Tzn implozja jak najbardziej mozliwa, ale ja bym sie chyba nie odwazyl
    > podpuscic publiki blisko ... no chyba ze wcale nie tak blisko stali ..

    ale implozja, a eksplozja to chyba dwie różne sprawy i ta pierwsza raczej
    nikomu krzywdy nie wyrządzi o ile taki zbiornik jest pusty. Dla dużych średnic
    i (długich zbiorników) wystarczy niewielkie ciśnienie, aby spowodowac utratę
    stateczności takiego walczaka - czasem wystarczy ciśnienie atmosferyczne.