  • 61. Data: 2019-06-17 18:44:04
    Temat: Re: Pradu zabraklo
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 17.06.2019 o 14:02, Dominik Ałaszewski pisze:

    > O matko, przecież to żadna wiedza tajemna:
    >
    > https://www.pse.pl/home
    >
    > i przewinąć ciut w dół, do pozycji MAPA KSE.

    A kto mówi, że tajemna? Ale z tego nijak nie wynika jak działa system
    ukraiński i dlaczego mimo że nie jest zsynchronizowany z naszym
    europejskim to importujemy od nich energię.

    Zresztą to, że nie jest tajemna nie powoduje, że wszyscy ją znają. Ja na
    ten przykład wiedziałem, że Ukraina nie jest zsynchronizowana z naszym
    systemem, a nie wiedziałem dokładnie na jakiej zasadzie to 150MW
    importujemy. Mapka na to pytanie nie odpowiada. A nawet sugeruje błędną
    odpowiedź (linia 750kV).

    Shrek

  • 62. Data: 2019-06-17 19:46:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wczoraj rano znalazlem strone sieci energetycznych. Od wczoraj z Ukrainy bierzemy
    caly czas tyle samo. Prawie 100 megawatow ciagle do nas plynie. Za to od niemcow duzo
    bierzemy. Teraz okolo jednego gigawata, wczortaj byly chwile ze prawie dwa gigawaty
    od nich kupowalismy. I to jest dla mnie dziwne bo z Ukraina wyglada ze mamy tam
    podlaczony do naszej sieci jeden nieduzy blok sto megawatow. Czynnych zrodel pradu
    mammy ~25GW. Wszystkich 47GW. I zamiast robic swoj prad po 18 groszy za
    kilowatogodzine kupujemy od szwabow 10-20% naszego zapotrzebowania. Chyba ze sporo
    tanszy od naszego wtedy ma to sens.

  • 63. Data: 2019-06-17 20:04:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > I zamiast robic swoj prad po 18 groszy za kilowatogodzine kupujemy od szwabow
    10-20% naszego zapotrzebowania. Chyba ze sporo tanszy od naszego wtedy ma to sens.

    Dziwi cię to, bo mimo swojego przekonania o wysokiej wiedzy na temat
    systemu energetycznego Europy i Ukrainy jesteś głupim debilkiem,
    potrafiącym tylko gdakać na innych.

    Shrek

  • 64. Data: 2019-06-17 20:27:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Fri, 14 Jun 2019 14:58:29 +0200, J.F.

    >Zwróci się -- sama cena prądu to nie jedyny aspekt zwrotu inwestycji.

    >No bo skoro ma go stracić, to woli sprzedać. Proste.

    Ale czy niemiecki podatnik jest z tego zadowolony ? :-)

    > A sprzedałby taniej, gdybyśmy mieli swojego pod dostatkiem, a mogli
    > sprzedawać go np. na wschód.

    Mozemy, tylko na wschodzie maja prad jeszcze tanszy, wiec sprzedaja na
    zachod (nam).

    Gdzies jeszcze sa tu Czechy i Slowacja - wychodzilo mi kiedys, ze od
    Niemcow kupujemy, a Czechom sprzedajemy :-)

    J.

  • 65. Data: 2019-06-17 20:38:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Francuzi biorą niemiecki prąd i jeszcze sobie każą płacić ale my
    >przecież wiemy lepiej ;-)

    My tez bierzemy :-)

    >https://www.focus.de/immobilien/energiesparen/regen
    erative_energie/negative-strompreise-deutschland-ver
    schenkt-tausende-euro-ans-ausland-die-rechnung-zahlt
    -der-verbraucher_id_8309486.html

    >Niemcy produkują za dużo prądu a OZE tylko ten problem pogłębiły.
    >Trzeba oczywiście zachować niezależność energetyczną ale nie jest to
    >tania impreza no chyba że podatnik płaci ;-)

    Ale ujemna cena to jak rozumiem rzadko - np przez 146 godzin w calym
    2017 roku.

    Ale ilosc tych godzin rosnie.

    Podobno w Chile jest jeszcze gorzej/lepiej/ciekawiej

    https://www.independent.co.uk/environment/chile-sola
    r-power-panels-free-electricity-give-it-away-a706313
    1.html
    http://www.globalconstructionreview.com/news/how-did
    -chile-go-energy-cris7is-fr7ee-electri7city/

    J.

  • 66. Data: 2019-06-17 20:43:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Nie musimy miec swojego pod dostatkiem. Akurat wtedy kiedy nam
    >brakuje niemieccy nazisci maja do oporu pradu z fotowoltaiki. Do tego
    >prad z Czarnobyla i innych elektrowni za wschodnia granica jest tani.
    >Graniczymy z kilkoma panstwami a nie tylko z nazistowskimi niemcami.
    >Poza tym co to znaczy kupic prad. Oplacalny przesyl pradu jest do
    >kilkudziesieciu kilometrow.

    I dlatego zbudowalismy i uzywamy linie energetyczna do Szwecji ...

    >W samej Warszawie jest z dziesiec elektrowni i elektrocieplowni tylko
    >dlatego zeby nie przesylac pradu na zbyt duze odleglosci.

    Bynajmniej - miastu cieplo potrzebne, a EC cieplo produkuje przy
    okazji pradu.

    I nikt nie mowi - zbudujmy kolejna/wieksza elektrownie w Warszawie,
    tylko ciagnijmy prad ... z Bełchatowa chocby.

    J.

  • 67. Data: 2019-06-17 20:52:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Za mnie zamawial moj sprzedawca pradu. Za Ciebie tez on zamawia.

    Ale skad on wie, czy ja zechce zuzyc ? :-)

    >Uruchamiasz drugi piec bo kupiles tani nazistowski prad.
    >Metal juz plynny i Slonce u producenta za chmury zaszlo.
    >Oczywiscie nie wyglada to tak drastycznie bo pradu dostawca nie
    >wylaczy.

    No, nazista wylaczy :-)

    >Ale ktos dostanie ciekawy rachunek z jednym zerem wiecej niz
    >normalnie.
    >Kto ten rachunek dostanie zalezy jak sie umowiles ze sprzedawca
    >pradu.

    http://konradswirski.blog.tt.com.pl/rynek-bilansujac
    y-energii-kto-nie-ryzykuje-ten-spi-spokojnie/

    Roznie bywalo.

    I zobacz, ze jest drugie zrodlo - TGE.
    A tam mamy Rynek Dnia Nastepnego i Rynek Dnia Biezacego.
    Nie trzeba zamawiac na rok z gory ... ale mozna sie zdziwic rachunkiem
    :-)

    J.

  • 68. Data: 2019-06-17 20:55:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 2019-06-14 o 13:12, J.F. pisze:

    >Żabojady zawsze coś spier... Ostatnio demokrację w swoim kraju ;-)

    To akurat prawa fizyki/natury.

    Elektrownia cieplna wymaga chlodzenia, w upalne lato chlodzenie z rzek
    gorsze, a w ogole nie wolno, bo ryby ugotujesz.

    Spier* ... to to, ze trzeba bylo troche tych fotoogniw ustawic.

    J.

  • 69. Data: 2019-06-17 20:56:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jestes mistrzem linkowania to znajdz sobie dlaczego ze Szwecji jest linia pradu
    stalego.

  • 70. Data: 2019-06-17 20:58:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 14-06-2019 o 12:59, J.F. pisze:

    >I w efekcie my płacimy za te ich ogniwa.

    My placimy malo, a niemiecki podatnik zaplacil duzo.

    >A sami smrodzimy sobie spalaniem węgla, a przy okazji każdego innego
    >śmiecia, który wpadnie w łapy spalającemu.

    Co by nie mowic - fotowoltaika do letnich upałów bardzo pasuje ...

    J.