  • 1. Data: 2013-03-15 10:20:26
    Temat: PowerShell - ktos uzywa?
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Witam

    Pracuje glownie na Windows, czasem zdarza sie koniecznosc napisania skryptu
    i zazwyczaj posilkuje sie starym, poczciwym systemowym command linem. Ale
    czesto brakuje mu tego i owego. Dlatego pomyslalem, ze moze czas naumiec sie
    czegos lepszego.
    W systemach M$ od jakiegos czasu jest cudo o nazwie PowerShell, to naprawde
    mocne narzedzie, bazuje na .NETowym silniku, jest obiektowy.
    Zastanawiam sie czy ktos z Was tego uzywa i moze polecic lub odradzic z
    jakiegos powodu? Odradzanie z powodu przypisania tylko do systemu Windows
    mnie mocno nie przekonuje, gdyz glownie w nim pracuje. Ale moze sa inne za i
    przeciw.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 2. Data: 2013-03-16 04:18:28
    Temat: Re: PowerShell - ktos uzywa?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu piątek, 15 marca 2013 10:20:26 UTC+1 użytkownik R.e.m.e.K napisał:
> [...]
    > mnie mocno nie przekonuje, gdyz glownie w nim pracuje. Ale moze sa inne za i

    Osobiście nie mam zdania, ostatnio pod win też używałem zwykłego cmd. Za to od
    innych słyszałem dobre opinie. Z opisu na wiki też wynika że PowerShell jest
    dobry. Z drugiej strony jest coś takiego jak Perl, podobno też idealny do
    zastosowań administracyjnych i działa na obu systemach... jakbym chciał się
    PORZĄDNIE uczyć czegoś do administracji, to chyba bym się wziął za Perla -
    pomimo tego, że kiedyś się sparzyłem na nim.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2013-03-16 12:39:37
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Fri, 15 Mar 2013 20:18:28 -0700 (PDT), M.M. napisał(a):

> [...]
    > PORZĄDNIE uczyć czegoś do administracji, to chyba bym się wziął za Perla -
    > pomimo tego, że kiedyś się sparzyłem na nim.

    Ale skladnia Perla mnie mocno odrzuca :/
    Czy w takim samym zastosowaniu odnalazlby sie np. Python? Jest on o wiele
    bardziej przyjemny skldaniowo a przy tym nowoczesny. Przy tym jest bardzo
    popularny, latwo znalezc pomoc w razie zacinki.
    Da sie go uzywac jako silnika skryptera w Windows bez instalacji tony
    smiecia?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 4. Data: 2013-03-16 12:48:50
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2013-03-16 04:18, M.M. wrote:

> [...]
    > PORZĄDNIE uczyć czegoś do administracji, to chyba bym się wziął za Perla -
    > pomimo tego, że kiedyś się sparzyłem na nim.

    Obawiam sie ze w przypadku windows to by sie nie sprawdzilo. Powershell
    ma ponad 3000 cmd-letow ktore nie maja zamiennika w postaci .exe. Nie
    wydaje mi sie tez aby powstatly dekykowane bibioteki do Perla.
    W windows 2012 kazda klikana akcja moze byc zapisana jaka ciag polecen
    powershell. Takze jesli windows i skrypty to wybor jest klarowny.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 5. Data: 2013-03-16 12:54:09
    Od: PawelS <c...@1...pl>

    R.e.m.e.K pisze:
    > Dnia Fri, 15 Mar 2013 20:18:28 -0700 (PDT), M.M. napisał(a):
    > Ale skladnia Perla mnie mocno odrzuca :/
    A jaka to konkretnie składnia Perla Cię odrzuca,
    mógłbyś podać przykłady (tak z ciekawości pytam).
    Wprawdzie Perl ma pewne swoje takie, a nie inne konstrukcje,
    jednakże w Perlu można pisać całkiem czytelne programy,
    składnią przypominające programy pisane w C
    (oczywiście poza pewnymi drobnymi wyjątkami).

  • 6. Data: 2013-03-16 13:23:17
    Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>

    R.e.m.e.K <g...@d...null> wrote:
> [...]
    > mnie mocno nie przekonuje, gdyz glownie w nim pracuje. Ale moze sa inne za i
    ... jesli juz, pomysl o pythonie. Zastosujesz wszedzie, nie tylko na
    niszowym PC. Z powazaniem
    Adam Przybyla

  • 7. Data: 2013-03-16 14:21:04
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Sat, 16 Mar 2013 12:54:09 +0100, PawelS napisał(a):

    > A jaka to konkretnie składnia Perla Cię odrzuca,
    > mógłbyś podać przykłady (tak z ciekawości pytam).

    Chocby pierwszy lepszy z polskiej wiki:

    $_ = "Magiczna liczba to 150\n";
    print;
    s/\d+/-1/;
    print;

    Tydzien bym dumal i bym nie wymyslil co da w wyniku. Zeby to wiedziec trzeba
    znac zamotane i nielogiczne niuanse, i wlasnie istnienie takich niuansow
    mnie odrzuca.

    Albo:

    $n = $#a - $[ + 1;
    print "ilosc elementow w wektorze: $n \n";

    Taki $#a czy $[ jako zywo przypomina mi idee Brainfucka, ktory jest fajny,
    bo dowcipny i pomyslowy, ale jest tylko zartem.

    > Wprawdzie Perl ma pewne swoje takie, a nie inne konstrukcje,
    > jednakże w Perlu można pisać całkiem czytelne programy,
    > składnią przypominające programy pisane w C
    > (oczywiście poza pewnymi drobnymi wyjątkami).

    W Pythonie tez mozna, w Rubym tez mozna, ostatecznie w Visual Basicu tez
    mozna. To nie jest argument, ze da sie pisac czytelnie, czytelnosc powinna
    byc odgornie narzucona imho.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 8. Data: 2013-03-16 14:25:53
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Sat, 16 Mar 2013 12:48:50 +0100, Marek Borowski napisał(a):

    > W windows 2012 kazda klikana akcja moze byc zapisana jaka ciag polecen
    > powershell. Takze jesli windows i skrypty to wybor jest klarowny.

    No wlasnie, ale mimo to pytam, bo moglbym przy okazji poznac jezyk, ktory
    nie tylko da mi mocne narzedzie w skryptowaniu, ale poszerzy tez horyzonty
    _oraz_ byc moze przyda sie do czefos wiecej. Python moglby byc dobra
    alternatywa do PHP, ktorego czasem uzywam.
    Tylko czy da sie go uzyc wygodnie wlasnie jako skryptera w Windows? Czy
    wspiera jakos WinAPI? Moge chciec w skrypcie odczytac nazwe zalogowanego
    usera, katalog danych aplikacji, adres sieciowy komputera, etc. Da sie to w
    Pythonie zrobic? To pytanie do znawcow Pythona.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 9. Data: 2013-03-16 15:00:26
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sat, 16 Mar 2013 14:25:53 +0100, R.e.m.e.K wyszeptal:

> [...]
    > usera, katalog danych aplikacji, adres sieciowy komputera, etc. Da sie to w
    > Pythonie zrobic? To pytanie do znawcow Pythona.

    Python nie wspiera natywnie ani WinAPI ani właściwie żadnego innego API.
    Ma prymitywny dostęp do plików i możliwość exec-a, czyli wykonywania komend,
    w sensie innych programów z podaniem parametrów.

    W linuksach jest używany w celu pisania skryptów administrcyjnych, dzisiaj
    nawet częściej niż Perl. Z tym, że w linuksie prawie wszystko jest albo
    plikiem, albo programem, w tym bash, którą można wywołać z Pythona
    jako program (/polecenie/komendę - mniej ulubione określenie skreślić).

    To powiedziawszy, da się Pythona rozszerzać za pomocą C i C++. Dałoby
    się połączyć Pythona z WinAPI tak jak dało się go połączyć z GTK, Qt
    czy OpenGL (i dowolnym innym API). Pytanie tylko, czy komuś się chciało.

    Guglaj. Jeżeli ktoś zintegrował Pythona z administracją Win to ściągnij
    lub zapłać, jeżeli nie to odpuść. Zresztą powyżej jest odpowiedź na to
    pytanie wprost, co nie znaczy, że ktoś tego z jakiegoś powodu nie
    próbował zrobić.

    --
    Edek

  • 10. Data: 2013-03-16 16:01:18
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" <e...@g...com> napisał:

    > Python nie wspiera natywnie ani WinAPI ani właściwie żadnego innego API.
    > Ma prymitywny dostęp do plików i możliwość exec-a, czyli wykonywania komend,
    > w sensie innych programów z podaniem parametrów.

    Mielm napisac cos kontra, ale.. ugryzlem sie w jezyk.
    ... nie sieją :(.

    AK