-
91. Data: 2019-06-28 05:48:35
Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
Od: k...@g...com
W dniu wtorek, 25 czerwca 2019 21:25:33 UTC+2 użytkownik AK napisał:
> PS: Zapsz si ejednak na ten kurs numeryki. Moze jeszcze gdzies ucza o
> float...
Nie wiem skąd taki nacisk na ten kurs metod numerycznych,
w typowym kursie uniwersyteckim arytmetyka zmiennoprzecinkowa
to wykład-dwa, do tego jakieś jedne ćwiczenia/laboratorium.
Przez resztę semestru student albo będzie dowodził jakichś
wybitnie przykrych oszacowań błędów, albo wymyślał koło na
nowo i implementował jakieś kwadratury i interpolacje
w losowym języku programowania, w zależności czy to uniwersytet,
czy politechnika. Jakieś względnie praktyczne kursy potrafią
prowadzić raczej fizycy, tak to zwykle jest jakiś jeden
przykład na float, jakiś źle uwarunkowany układ równań
liniowych i paskudny wielomian Wilkinsona.
Sam mam trochę do czynienia ze studentami i nie uważam, żeby
typowy kurs metod numerycznych to była jakaś wiedza objawiona
bez której programiści stają się dyletantami.
Pozdrawiam,
--
Karol Piotrowski
-
92. Data: 2019-06-28 09:15:20
Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Thu, 27 Jun 2019 20:48:35 -0700, kropelka wrote:
> Nie wiem skąd taki nacisk na ten kurs metod numerycznych,
> (...)
> Sam mam trochę do czynienia ze studentami i nie uważam, żeby typowy kurs
> metod numerycznych to była jakaś wiedza objawiona bez której programiści
> stają się dyletantami.
Rzeczywistość jaka jest, każdy (zorientowany) wie. A grupowa reakcja
wynika po prostu z tego, że każda liszka swój ogon chwali.
Mateusz
-
93. Data: 2019-06-28 12:22:01
Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik kropelka napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:80c94b74-5a72-48eb-bd68-e58a2a71d43f@go
oglegroups.com...
W dniu wtorek, 25 czerwca 2019 21:25:33 UTC+2 użytkownik AK napisał:
>> PS: Zapsz si ejednak na ten kurs numeryki. Moze jeszcze gdzies ucza
>> o
>> float...
>Nie wiem skąd taki nacisk na ten kurs metod numerycznych,
>w typowym kursie uniwersyteckim arytmetyka zmiennoprzecinkowa
>to wykład-dwa, do tego jakieś jedne ćwiczenia/laboratorium.
>Przez resztę semestru student albo będzie dowodził jakichś
>wybitnie przykrych oszacowań błędów, albo wymyślał koło na
>nowo i implementował jakieś kwadratury i interpolacje
>w losowym języku programowania, w zależności czy to uniwersytet,
>czy politechnika. Jakieś względnie praktyczne kursy potrafią
>prowadzić raczej fizycy, tak to zwykle jest jakiś jeden
>przykład na float, jakiś źle uwarunkowany układ równań
>liniowych i paskudny wielomian Wilkinsona.
Zgadzam sie - typowy kurs metod numerycznych to niewiele pomoze.
Powiedza troche o reprezentacji, zwroca uwage na wynikle z tego bledy
numeryczne,
naucza porownywac z zerem (zeby nie dzielic przez zero), powiedza o
kolejnosci obliczen ... i przejda na wyzszy poziom.
A juz szczegolnie fizycy - no co, tyle zmierzylismy, tyle
wyliczylismy,
i co sie nie podoba, ze cena jest 1.999963 ?
Taka jest, mozemy sie skupic na szacowaniu błedu pomiaru :-)
Akurat im zazwyczaj drobne bledy nie przeszkadzaja - i tak prawie
nigdy nie jest dokladnie.
J.
-
94. Data: 2019-07-02 22:56:19
Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
Od: AK <n...@n...net>
On 2019-06-26 06:21, J.F. wrote:
>> PS: Zapsz si ejednak na ten kurs numeryki. Moze jeszcze gdzies ucza o
>> float...
>
> No ale przeciez nie chcesz wiedziec jak floaty sa zapisane :-P
>
> To po takim kursie bediesz mial metlik - pelno ostrzezen o mozliwych
> bledach i zero rozwiazan :-)
Hehe, no racja :)
Tyle, ze w "moich czasach" nie uczyli o bebechach formatow fp (bo co
maszyna to byl inny, ba! nawet bajt na CDC mial 9 bitow;), jeno wlasnie
jak ich _dobrze_ uzywac przy takiej wielosci formatow.
PS: Zeb nie bylo, Chwale IEEE754, ale glownie ze wzgledu na ulatwienie
(ze wzgledu na ustandaryzowanie) dla tworcow koprocesorow i kompilatorow.
Dla uzytkownikow/programistow "stare" zasady pozostaja wciaz w mocy.
AK
-
95. Data: 2019-07-03 00:42:53
Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 2 Jul 2019 22:56:19 +0200, AK napisał(a):
> On 2019-06-26 06:21, J.F. wrote:
>>> PS: Zapsz si ejednak na ten kurs numeryki. Moze jeszcze gdzies ucza o
>>> float...
>>
>> No ale przeciez nie chcesz wiedziec jak floaty sa zapisane :-P
>>
>> To po takim kursie bediesz mial metlik - pelno ostrzezen o mozliwych
>> bledach i zero rozwiazan :-)
>
> Hehe, no racja :)
> Tyle, ze w "moich czasach" nie uczyli o bebechach formatow fp (bo co
> maszyna to byl inny, ba! nawet bajt na CDC mial 9 bitow;), jeno wlasnie
> jak ich _dobrze_ uzywac przy takiej wielosci formatow.
>
> PS: Zeb nie bylo, Chwale IEEE754, ale glownie ze wzgledu na ulatwienie
> (ze wzgledu na ustandaryzowanie) dla tworcow koprocesorow i kompilatorow.
> Dla uzytkownikow/programistow "stare" zasady pozostaja wciaz w mocy.
IMO - powstal chyba tylko po to, zeby klienci nie narzekali, ze ten
sam program (zrodlowy) wykonany na dwoch roznych komputerach daje
rozny wynik (z powodu zaokraglen/obciec).
Ale ma jedna zalete - z powodu przyjecia podstawy 2, srednia dwoch
liczb jest zawsze pomiedzy nimi.
Przy podstawie 10 lub 16 moze byc juz inaczej
np 5.008+5.009 = 10.017 -> 1.002e1 .. /2 = 5.010
J.