  • 1. Data: 2010-11-28 16:49:56
    Temat: PCB metoda grawerowania
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    duzo firm oferuje grawerowanie laserowe, oczywiscie miedzi nie usuna z PCB,
    ale tak mi przyszlo do glowy ze przeciez mozna psiknac plytke czarnym
    sprajem, i wygrawerowac tylko te farbe, no a pozniej klasycznie -
    trawienie...

    ktos probowal w ten sposob ?

    zasadnicze pytanie to jakiego najslabszego lasera trzeba uzyc zeby w ogole
    cos ruszyc, moze ktos kto ma pod reka jakies zabawki co zapalaja zapalki
    itd. moglby sprobowac i podzielic sie wynikami?

  • 2. Data: 2010-11-28 16:55:01
    Temat: Re: PCB metoda grawerowania
    Od: konieczko <t...@o...pl>

    W dniu 2010-11-28 17:49, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
> [...]
    > cos ruszyc, moze ktos kto ma pod reka jakies zabawki co zapalaja zapalki
    > itd. moglby sprobowac i podzielic sie wynikami?

    Zacznijmy od tego ze miedz dla tych laserow jest idealnym lustrem i
    dlatego odpada jako material do obrobki. Kiedys zlecalem ciecie miedzi
    ale jak sie pokapowali ze przez to padaly soczewki odmowili ciecia
    miedzi. A koszt w porownaniu do kliszy i tradycyjnej metody kosmiczny.

  • 3. Data: 2010-11-28 17:52:40
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

> [...]
    > miedzi ale jak sie pokapowali ze przez to padaly soczewki odmowili
    > ciecia miedzi. A koszt w porownaniu do kliszy i tradycyjnej metody

    Macie jakas liste stopow i metali co sie tak ciac nie daja i w ogole co za
    zjawiska zachodza ze tak odbija promien? Stopiony metal robi za lusterko?
    Slyszalem ze niektore rodzaje aluminium sie da a niektore stopy to juz bron
    boze.

  • 4. Data: 2010-11-28 19:40:07
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > zasadnicze pytanie to jakiego najslabszego lasera trzeba uzyc zeby w ogole
    > cos ruszyc, moze ktos kto ma pod reka jakies zabawki co zapalaja zapalki
    > itd. moglby sprobowac i podzielic sie wynikami?

    Zapalac zapalki mozna majac pól wata. Do grawerowania potrzeba kilkadziesiat
    watów. Takim slabym laserem mozna wypalic farbe i te miejsca wytrawic.
    Dobrze sprawdza sie frezowanie sciezek.

  • 5. Data: 2010-11-28 19:57:57
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > ale jak sie pokapowali ze przez to padaly soczewki odmowili ciecia
    > miedzi. A koszt w porownaniu do kliszy i tradycyjnej metody kosmiczny.

    Kurde, trzeba powiedziec' tym z LPKF-u z.eby dali sobie spokój z
    produkcja;, przeciez. ich maszyneria nie ma prawa dzia?ac'! :)

    Polecam film:
    http://www.lpkf.com/products/rapid-pcb-prototyping/l
    aser-circuit-structuring/laser-structuring-printed-c
    ircuit-boards.htm

    Swoja; droga; próbowa?em z 50W i nic... nawet s'ladu :(

    Mi?ego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2010-11-28 22:38:41
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    konieczko wrote:

> [...]
    > ale jak sie pokapowali ze przez to padaly soczewki odmowili ciecia
    > miedzi. A koszt w porownaniu do kliszy i tradycyjnej metody kosmiczny.

    jeszcze raz dla ludzi majacych problem z czytaniem ze zrozumieniem

    CHODZI O GRAWEROWANIE TYLKO FARBY POKRYWAJACEJ PLYTKE MIEDZIANA.

  • 7. Data: 2010-11-29 11:43:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 28.11.2010 17:49, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
> [...]
    > ale tak mi przyszlo do glowy ze przeciez mozna psiknac plytke czarnym
    > sprajem, i wygrawerowac tylko te farbe, no a pozniej klasycznie -
    Można też psiknąć płytkę emulsją, wygrawerować laserowo kliszę
    (naświetlarka się toto nazywa), naświetlić płytkę przez kliszę, wywołać
    a potem klasycznie - trawienie...

    Myślę, że jakość uzyskałbyś podobną jeżeli nie lepszą a typowe
    "grawerowanie laserowe" ma zazwyczaj mocno ograniczoną powierzchnię roboczą.

    Michoo

  • 8. Data: 2010-11-29 12:02:35
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Nov 2010 17:49:56 +0100, Piotr "Curious" Slawinski wrote:

> [...]
    > ale tak mi przyszlo do glowy ze przeciez mozna psiknac plytke czarnym
    > sprajem, i wygrawerowac tylko te farbe, no a pozniej klasycznie -

    Prościej: psiknąć fotoemulsją i naświetlić laserem (fotoploter bezpośrednio
    na PCB). Wróć. Wyrzuć laser, wsadź mocnego LEDa z kawałkiem optyki...

    Marek

  • 9. Data: 2010-11-29 14:07:37
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

> [...]
    aser-circuit-structuring/laser-structuring-printed-c
    ircuit-boards.htm

    > Swoja; droga; próbowa?em z 50W i nic... nawet s'ladu :(

    Może nie tną podczerwienią? Taki np. laser argonowy ślicznie wpasowuje
    się w zakres podwyższonej absorpcji promieniowania przez miedź. A mocy
    trochę posiada.

    I nadal prawdą pozostaje że poza jednostkowymi egzemplarzami i techniką
    mikrofalową (niemożność utrzymania dostatecznej precyzji trawienia - coś
    o tym wiem, trochę technologii linii paskowych osobiście przetrenowałem)
    wszelakie plotery do PCB się ekonomicznie nie opłacają - drogie, powoli
    płytkę robią...

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-11-29 22:04:20
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

    > Prościej: psiknąć fotoemulsją i naświetlić laserem (fotoploter
    > bezpośrednio
    > na PCB). Wróć. Wyrzuć laser, wsadź mocnego LEDa z kawałkiem optyki...

    Widziałałem na targach jak na kawałku drewienka (breloczek do kluczy)
    "drukowano" napisy laserem.
    Wzór do druku był na bieżąco w CORELu robiony.
    Może właśnie to o czym piszesz jest rewelacyjnym rozwiązaniem? Bez żelazka,
    skerpetki do dociskania i kwasku cytrynowego? :-)
    Żeby jeszcze wymiarowość zachować (tzn. żeby linie były równoległe a nie
    zakrzywione...)

    Pozdr. Hals.