-
161. Data: 2017-02-01 00:20:56
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Dariusz Dorochowicz napisał:
> A na parkingu oszczędność polega na ciągłym zapalaniu i gaszeniu
> latarni świecącej prosto na czujnik oświetlenia. Nawet słychać
> jak stycznik łapie. Taki cykl trwa jakieś 10s.
Może by im podpowiedzieć, żeby tą latarnią zamiast na czujnik, to
świecili na panel fotowoltaiczny. A ten będzie zasilał swym prądem
latarnię. Oszczędność będą mieli jak w banku (no, może w SKOK-u).
Jarek
--
Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
Stąd brak światła i węgla, ale system działa.
-
162. Data: 2017-02-01 01:20:24
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Tue, 31 Jan 2017 20:32:29 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> Tuesday, January 31, 2017, 6:10:34 PM, you wrote:
> [...]
>>>Jeśli dołożyła, to do czegoś sensownego.
>> Wymiany oswietlenia sodowego o sprawnosci 130lm/W
>
> Ale przelicz te lumeny na rzeczywiste oświetlenie nawierzchni drogi w
> luksach. 130 lm/W jest promieniowane we wszystkich kierunkach a
> użyteczny kąt bryłowy to może 10-15% z tego z tego. Odbłyśniki
> bardziej rozpraszają niż kierują światło.
Do gory oprawy nie swieca, wiec albo odblysnik pochlania, albo polowa
Twoich obaw znika.
Dzis znow byly "dobre" warunki, widac bylo glowna wiazke - dobrze
swieci.
Tu np sugeruja sprawnosc swietlna oprawy ~80%.
http://edroga.pl/drogi-i-mosty/lampy-stosowane-w-osw
ietleniu-ulicznym-ze-szczegolnym-uwzglednieniem-zrod
el-led-cz-iii-09055829
Osobiscie sie boje, ze podaja wydajnosc samego palnika, a w ukladzie
jest jeszcze dlawik. Goracy :-)
Mozna zrobic elektroniczny.
>> na LEDowe o sprawnosci 50lm/W :-)
> Z tego co wiem, to dobre lampy mają już rzędu 100 lm/W i jest to w
> wiązce już uformowanej - nie wymaga odbłyśnika.
A czy takie wcisneli burmistrzowi ? :-)
Jedne z pierwszych latarni LED robil Philips - pamietasz do ilu
doszedl Lumileds ?
Zobacz tabela 4 powyzej - 43 lm/W rzeczywistej wydajnosci.
Dla sodowej 89-101
Ale ... widze uliczke oswietlona ledami. Dobrze swieca. Porownywalnie
z sodowymi.
http://elgo-li.pl/realizacje/wedlug_produktu/47
Tam sugeruja wydajnosc 130 lm/W ... jak na 2012, to imo przesadzili.
Ale moze to dzisiejsza wydajnosc ... i jak widac - same diody, bez
zasilacza. I sprawnosc swietlna oprawy 76%.
Niestety nie wiem ktora dokladnie lampe uzyli ... ani jakiej mocy
sodowki swieca obok.
IMO dosc duzo daje to, ze swiatlo jest biale. Jasnosc moze i ta sama,
a taka "zauwazalnosc obiektow" jakby lepsza, chyba przez kolory.
Za to sodowki moga duzo stracic przez brudne klosze.
Ale diody tez traca z wiekiem :-)
J.
P.S.
http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3591433,absur
dalne-koszty-nowych-latarni,id,t.html
Ale dodajac czujniki ruchu mozna by podwoic oszczednosci :-)
A wegiel z kominow leci :-)
-
163. Data: 2017-02-01 09:05:05
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: s...@g...com
W dniu wtorek, 31 stycznia 2017 17:31:57 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
l...
> Ja mam u siebie na kilku uliczkach LEDy ... musze przyznac, ze dobrze
> oswietlaja.
> Lepiej niz sodowki bym rzekl, ale to moze byc zludzenie.
>
>
Kiedys czytalem jakies opracowanie doktoranckie na temat oswietlenia ulicznego.
I w tym opracowaniu bylo również wymienione to że sodówki dosyć dobrze owietlają bo
ich barwa jest odpowiednia ale również są monochromatyczne więc we mgle, deszczu
lepiej się sprawują niz oswietlenie widmem ciągłym.
W sumie porównać jedno i drugie raczej trudno bo różnica w widmach mocno psuje
mozliwość zestawienia ich razem w porównaniu.
I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była przedstawiona jako
zaleta a nie wada.
-
164. Data: 2017-02-01 10:53:28
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
s...@g...com kiedys czytal jakies opracowanie doktoranckie na temat
oswietlenia ulicznego:
> I w tym opracowaniu bylo również wymienione to że sodówki dosyć dobrze
> owietlają bo ich barwa jest odpowiednia ale również są monochromatyczne
> więc we mgle, deszczu lepiej się sprawują niz oswietlenie widmem ciągłym.
Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe. Że niby przeciwmgielne
działanie ten kolor ma. Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez
jakiś czas był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła, bo
od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
> I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była przedstawiona
> jako zaleta a nie wada.
Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba dorobić ideologię.
Jarek
--
wariackie papiery
i dyplom doktora
który nie pomoże
kiedy będziesz chora
-
165. Data: 2017-02-01 11:39:57
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
l...
s...@g...com kiedys czytal jakies opracowanie doktoranckie na
temat
>> I w tym opracowaniu bylo również wymienione to że sodówki dosyć
>> dobrze
>> owietlają bo ich barwa jest odpowiednia ale również są
>> monochromatyczne
>> więc we mgle, deszczu lepiej się sprawują niz oswietlenie widmem
>> ciągłym.
>Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe. Że niby
>przeciwmgielne
>działanie ten kolor ma.
Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
Ponoc lepiej mgle przenika, albo odwrotnie - gorzej sie odbija, dzieki
czemu kierowca widzi cos z dalszej odleglosci, bo go mniej oslepia
wlasne swiatlo (skladowe niebieskie) "odbite" od mgly.
>Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez
>jakiś czas był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
>bo
>od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna, i
swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"
>> I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była
>> przedstawiona
>> jako zaleta a nie wada.
>Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba dorobić
>ideologię.
Akurat sie daje - te uliczne sodowki calkiem szerokie widmo daja.
I glowy nie dam, czy sodowy prazek/ki to jest dokladnie to, co we mgle
spelnia sie najlepiej.
J.
-
166. Data: 2017-02-01 11:48:58
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości
W dniu wtorek, 31 stycznia 2017 17:31:57 UTC+1 użytkownik J.F.
napisał:
>> Lepiej niz sodowki bym rzekl, ale to moze byc zludzenie.
>Kiedys czytalem jakies opracowanie doktoranckie na temat oswietlenia
>ulicznego.
>I w tym opracowaniu bylo również wymienione to że sodówki dosyć
>dobrze owietlają bo ich barwa jest odpowiednia ale również są
>monochromatyczne więc we mgle, deszczu lepiej się sprawują niz
>oswietlenie widmem ciągłym.
>W sumie porównać jedno i drugie raczej trudno bo różnica w widmach
>mocno psuje mozliwość zestawienia ich razem w porównaniu.
>I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam była
>przedstawiona jako zaleta a nie wada.
To moze byc.
Ale ja to odbieram tak - idzie ktos w zielonej czy czerwonej kurtce, w
bialym/ledowym swietle widze zielono/czerwono na szarym tle ulicy.
W swietle sodowym widze zolto-zielona kurtke na szarozoltym tle.
A jak pojdzie w niebieskiej kurtce, to zobacze czarno na czarnym tle
asfaltu :-)
No ale pojdzie ktos w szarej kurtce, a to popularny kolor, to LED nic
mi nie da, a predkosc moge miec za duza :-)
J.
-
167. Data: 2017-02-01 12:35:29
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
>> Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
>> Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.
>
> Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.
> Ponoc lepiej mgle przenika, albo odwrotnie - gorzej sie odbija,
> dzieki czemu kierowca widzi cos z dalszej odleglosci, bo go mniej
> oslepia wlasne swiatlo (skladowe niebieskie) "odbite" od mgly.
Teraz moda na farbkę niebieską. Też pewnie jakaś teoria za tym stoi.
>> Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez jakiś czas
>> był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
>> bo od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
>
> Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
> i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"
Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
i oślepiania światłem własnych reflektorów?
>>> I to mnie wlasnie zdziwilo ze ta monochromatycznośc tam
>>> była przedstawiona jako zaleta a nie wada.
>> Ponieważ widma emisyjnego sodu nie da się zmienić, trzeba
>> dorobić ideologię.
>
> Akurat sie daje - te uliczne sodowki calkiem szerokie widmo daja.
>
> I glowy nie dam, czy sodowy prazek/ki to jest dokladnie to,
> co we mgle spelnia sie najlepiej.
Ten sam rozkład, co w świetle pochodni. Mieliśmy czas, by się
przyzwyczaić i przystosować.
--
Jarek
-
168. Data: 2017-02-01 12:41:49
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
> Ale ja to odbieram tak - idzie ktos w zielonej czy czerwonej kurtce,
> w bialym/ledowym swietle widze zielono/czerwono na szarym tle ulicy.
> W swietle sodowym widze zolto-zielona kurtke na szarozoltym tle.
> A jak pojdzie w niebieskiej kurtce, to zobacze czarno na czarnym tle
> asfaltu :-)
Nie "widzę", a "wiem" (że światło jest żółte). Jeśli wszystko jest
oświetlone światłem z jakąś dominującą barwą, to się o niej zapomina,
przestaje dostrzegać.
> No ale pojdzie ktos w szarej kurtce, a to popularny kolor, to LED
> nic mi nie da, a predkosc moge miec za duza :-)
A w dzień to w ogóle strach jeździć! A już zwłaszcza chodzić.
Jarek
--
Jedni lubią bahama yellow,
Inni wolą w barwach prostotę,
A ja szary, w szarym fotelu,
Przerabiam szare na złote.
-
169. Data: 2017-02-01 13:19:26
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
l...
Pan J.F. napisał:
>>> Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
>>> Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.
>
>> Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
>Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
>dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.
W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.
Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.
Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.
>>> Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez jakiś czas
>>> był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
>>> bo od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
>> Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
>> i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"
>Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
>i oślepiania światłem własnych reflektorów?
Trzeba by sie doszukac - ale do przeciwmglowych chyba i dzis wolno
zolte selektywne.
http://www.motofakty.pl/artykul/beda-mandaty-za-zolt
e-swiatla.html
J.
-
170. Data: 2017-02-01 13:34:25
Temat: Re: Oświetlenie uliczne LED z czujnikami ruchu
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F. napisał:
>>>> Kiedyś w modzie były żółte żarówki samochodowe.
>>>> Że niby przeciwmgielne działanie ten kolor ma.
>>> Tzw zolte selektywne. Wcale nie takie monochromatyczne.
>> Nie, nie było to światło lasera ani nawet puszczone przez siatkę
>> dyfrakcyjną. Zwykła żółta farbka lekko podbarwiająca światło.
>
> W odroznieniu od dzisiejszych "zoltych zarowek" np do kierunkowskazow.
Ja tam widywałem farbkę na oko nie różniącą się od kierunkowskazowej.
> Przy czym to niekoniecznie "farbka" byla, temperatura zarowki
> halogenowej wysoka, zwykle farbki wysiadaja.
Halogenowe były kiedyś rzadkością. A jeśli już, to w światłach
dodatkowych, takich jak przeciwmgielne, na które mówiono "halogeny".
Tam być może było jakieś szkiełko.
> Niektore to chyba byly filtry intereferencyjne.
Do każdej dziedziny wkrada się audiofilstwo.
>>>> Moda zaszła tak daleko, że we Francji chyba przez jakiś czas
>>>> był obowiązek stosowania. Teraz zdaje się ta wiara upadła,
>>>> bo od dawna nie widziałem żółto świecącego samochodu.
>>> Zdaje sie ze na to jakis przepis powstal, albo dyrektywa unijna,
>>> i swiatla mijania i drogowe maja byc "biale"
>> Nie dali się przekonac do badań nad odbijaniem przez mgłę
>> i oślepiania światłem własnych reflektorów?
>
> Trzeba by sie doszukac - ale do przeciwmglowych chyba i dzis wolno
> zolte selektywne.
>
> http://www.motofakty.pl/artykul/beda-mandaty-za-zolt
e-swiatla.html
Nie wiem czy przednie przeciwmgielne są jakoś inaczej ujęte w przepisy.
Ja bym raczej nie ryzykował jazdy z takimi. Zresztą moda przeszła
całkowicie, teraz żeby wzbudzić podziw we wiosce trzeba mieć niebieskie.
--
Jarek