  • 1. Data: 2009-07-25 15:46:59
    Temat: Organizacja zapisu na powierzchni dysku
    Od: "(c)RaSz" <b...@p...onet.pl>

    1.. Jak się nazywa najmniejsza jednostka danych (odpowiednik bitu) w swej
    fizycznej reprezentacji na dysku (też bit? A może piksel?).
    2.. Jak się nazywa najmniejsza jednostka alokacji, przeznaczona do
    zapisania jednego (co najwyżej) najmniejszego nawet zbioru, sektor?
    3.. Jak wygląda ona "fizycznie" na HD - czy jest to "cylinder danych" -
    czyli taka ich porcja, która jest rozłożona na zbiorze tych ścieżek, które
    znajdują się ponad sobą, a więc na różnych powierzchniach, ale w równej
    odległości od osi obrotu? Czy też może owe ścieżki są całkiem niezależne?
    4.. Można dostrzec, że zapis na nośnikach dookolnych (HD, CD, DVD, czy
    Blue-Ray) niesie ze sobą pewien problem: otóż ścieżki wewnętrzne, położone
    blisko osi obrotu - mają znacznie mniejszą długość, niż ścieżki zewnętrzne.
    Onegdaj czytałem, że w pierwszych Mac'ach stosowano nawet sprytną metodę, w
    której dysk obracał się z różną prędkością, w zależności od tego, w jakiej
    odległości jest głowica od środka obrotu. A jak sobie radzą z ową
    niewspółmiernością długości ścieżek - dyski najnowszej generacji?
    5.. Jak są zorganizowane dane na powierzchniach dookolnych nośników danych,
    dla pokonania wskazanego powyżej kłopotu?
    6.. Czy liniowa gęstość zapisu jest dla ścieżek będących w różnych
    odległościach od środka obrotu - taka sama, czy też raczej identyczna jest
    "gęstość kątowa" - a więc fizyczne plamki bitów są na zewnętrznych ścieżkach
    większe, niż na wewnętrznych. Byłaby to spora rozrzutność!

    Pozdrawiam (c)RaSz

  • 2. Data: 2009-07-25 17:13:08
    Temat: Re: Organizacja zapisu na powierzchni dysku
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "(c)RaSz" <b...@p...onet.pl> wrote in message
    > 1.. Jak się nazywa najmniejsza jednostka danych (odpowiednik bitu) w swej
    > fizycznej reprezentacji na dysku (też bit? A może piksel?).

    zapewne bit

> [...]

    sektor

    > 3.. Jak wygląda ona "fizycznie" na HD - czy jest to "cylinder danych" -

    wycinek cylinda - czesc okregu mieszczaca okreslona ilosc bitow

    > 5.. Jak są zorganizowane dane na powierzchniach dookolnych nośników
    > danych,
    > dla pokonania wskazanego powyżej kłopotu?

    maja rozna ilosc sektorow?

    > 6.. Czy liniowa gęstość zapisu jest dla ścieżek będących w różnych
    > odległościach od środka obrotu

    roznia sie iloscia sektorow a wiec i bitow na cylindrze - gestosc zapisu
    jest stala

  • 3. Data: 2009-07-25 17:58:25
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "tg" napisał:

    > sektor

    Ekhm...

    JoteR

  • 4. Data: 2009-07-25 18:42:06
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    (c)RaSz pisze:
    > 1.. Jak się nazywa najmniejsza jednostka danych (odpowiednik bitu) w swej
    > fizycznej reprezentacji na dysku (też bit? A może piksel?).
    najmniejsza to domena magnetyczna.
    (...)

    Ciekawe pytania ale to raczej zakres historii informatyki. Troszke to
    ewoluowało, (poczytaj o CHS LBA) zakonczyło sie na tym ze w biosie dysk
    widziany jest jak chce, a system korzysta z niego w najbardziej wydajny
    sposób. Tak czy siak masz znikomy dostęp do struktury dysku, bo wszystko
    co mozesz zrobić to ingerencja w system zapisu plików. To mniejwiecej
    tak jak byś chciał z miernikiem odcztyać coś z gniazda monitora albo RJ45.

    PRzesadziłęm troche z uproszczeniem, bo są programy którymi mozna mocno
    zaingerować w sam dysk, ale to wykracza poza "użytkowanie" komputera, a
    dwa taki dysk "dotkniety ręką fachowca" moze umrzeć albo odmównić
    działania w naj mniej spodziewanym momencie.

    ToMasz

  • 5. Data: 2009-07-25 18:50:39
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "JoteR" <j...@p...pl> wrote in message news:h4fh48$r6i$1@inews.gazeta.pl...

    > Ekhm...
    ze co? fizycznie, sprzetowo, zapisywany jest zawsze caly 512 bajtowy sektor
    z jakims swoim crc

    a jezeli przez zbior rozumiemy dane usera w systemie plikow to klaster,
    ale chyba tez zapisywane sa tylko potrzebne sektory? w przypadku np.
    zapisywania bitowego pliku w klastrze 4kb uzywa sie tylko jednego sektora?

  • 6. Data: 2009-07-25 19:08:33
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "tg" napisał:

    > a jezeli przez zbior rozumiemy dane usera w systemie plikow to klaster,

    Tak to właśnie rozumiemy ;-)

    JoteR

  • 7. Data: 2009-07-26 01:08:16
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "JoteR" <j...@p...pl> wrote in message news:h4fl7m$g0l$1@inews.gazeta.pl...

    > Tak to właśnie rozumiemy ;-)

    no ale na tej grupie to domyslnie bylby raczej sektor, klaster to juz
    pochodna systemu plikow zalezna od systemu :-P

  • 8. Data: 2009-07-26 16:06:49
    Od: " (c)RaSz " <b...@p...onet.pl>

    Dyskutowane (z grubsza) było:

    > (...)

    No właśnie?

    - z waszych odpowiedzi wnioskuję, że zapis jest niesłychani rozrzutny!

    ______________ ^^^^^

    Ale! Ale: stała liniowo, czy kątowo?! Wszak głównie o to rozróżnienie mi
    chodzi... Domyślam się jednak, że gęstość jest {stała liniowo} - a więc
    fizyczne kolejne ścieżki mają na krążkach równą gęstość liniową, zaś różną
    kątową (w przeliczeniu na określony kąt obrotu, np. 1/4-ta okręgu), oraz
    różną pojemność całkowitą. Ale, ale: wszak owa pojemność nie zmienia się o
    kilka bitów ze ścieżki na ścieżkę, tylko CO NAJMNIEJ o jeden sektor. A to
    implikuje znaczną rozrzutność w zagospodarowaniu powierzchni nośnika!

    Coś chyba koledzy mętnie zeznają (bez obrazy!)

  • 9. Data: 2009-07-27 09:08:45
    Od: jg <j...@f...pl>

    Dnia Sat, 25 Jul 2009 17:46:59 +0200, (c)RaSz napisał(a):

    > 1.. Jak się nazywa najmniejsza jednostka danych (odpowiednik bitu) w swej
    > fizycznej reprezentacji na dysku (też bit? A może piksel?).

    dipol

    --
    jg

  • 10. Data: 2009-07-27 18:40:20
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    > Dyskutowane (z grubsza) było:

    sektor a z punktu widzenia os klaster czyli kilka sektorow (klaster ma
    stala ilosc sektorow dla danej partycji)

    > - z waszych odpowiedzi wnioskuję, że zapis jest niesłychani rozrzutny!

    cylinder ma rozna ilosc 512 bajtowych sektorow w zaleznosci od
    miejsca na talerzu

    nie

> [...]
    > kątową (w przeliczeniu na określony kąt obrotu, np. 1/4-ta okręgu), oraz

    zgadza sie

    > Ale, ale: wszak owa pojemność nie zmienia się o
    > kilka bitów ze ścieżki na ścieżkę, tylko CO NAJMNIEJ o jeden sektor. A to
    > implikuje znaczną rozrzutność w zagospodarowaniu powierzchni nośnika!

    dlaczego??
    sektor ma 512 bajtow i maksimum tyle (gdybanie, praktyki nie znam, z roznych
    wzgledow moga byc to wieksze ilosci) tracisz na cylindrze, czemu ma to byc
    jakas istotna strata w dobie zapisu 300 gigabitow na cal kwadratowy?