  • Data: 2019-02-27 09:28:43
    Temat: Odzyskanie danych ze starej karty SD
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jakiś czas temu dostałem od rodziny starą kartę SD o pojemności 1GB.
    karta dziwnej firmy, bodajże KINGDISK. Nośnik był używany w aparacie
    cyfrowym lata temu, jednak w pewnym momencie odmówił posłuszeństwa. Były
    na nim zapisane rodzinne zdjęcia o pewnej wartości sentymentalnej.
    Zostałem poproszony o podjęcie próby ich odzyskania, jeśli będzie to
    możliwe.

    Czego próbowałem do tej pory:
    1) Czytania kary na paru różnych czytnikach, zarówno zewnętrznych, jak i
    wbudowanych w laptopy. Karta się nie montuje, dmesg wywala mnóstwo
    błędów, próba wykonania obrazu za pomocą dd się nie udaje - komputer nie
    jest w stanie odczytać ani jednego sektora.
    2) Odczytania karty w trybie SPI za pomocą Arduino. Tu też się nie
    udało. Już nie pamiętam dokładnych objawów, ale jeśli mnie pamięć nie
    myli coś tam się dało odczytać, ale wartości nie były powtarzalne.
    3) Otworzyłem kartę. Na PCB znajdują się dwa układy: kontroler oraz
    układ pamięci flash Samsunga.

    Zakładam, że uszkodzony jest kontroler i przynajmniej część danych
    zapisanych w układzie pamięci uda się odzyskać. Stąd kilka pytań:

    1) Czy takich kartach stosuje się jakiś standardowy sposób zapisu danych
    w układzie pamięci?
    2) Istnieje możliwość przelutowania układu pamięci, celem
    przeszczepienia go do innej karty, ze zdrowym kontrolerem, o ile używała
    tego samego układu kontrolera? Istnieje gdzieś jakaś rozpiska, która
    pozwoli mi poszukać takiej karty? Bo drugiego identycznego egzemplarza
    już raczej nigdzie nie kupię...
    3) Czy istnieje możliwość podłączenia tego układu do jakiegoś
    mikrokontrolera i ręcznego odczytania jego zawartości? Zakładam, że ten
    flash używa jakiegoś równoległego interfejsu i trochę linii będzie
    potrzebnych, może jednak da się to zrobić? Pozostaje pytanie, czy
    dysponując obrazem wewnętrznej struktury pamięci będę w stanie odzyskać
    z niej przynajmniej część zapisanych na niej plików?