-
1. Data: 2011-08-12 06:39:10
Temat: luz na kole
Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>
Witam
Wymieniłem wczoraj łożyska w przednim kole (kpl All Balls: łożyska, tulejki,
uszczelniacze) i niestety po złożeniu całości
okazało się że luz choć zdecydowanie mniejszy pozostał. Miał ktoś podobny
przypadek ? Łożyska weszły pasownie, tulejki też.
Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
ps. łożyska nabite delikatnie po zewnętrznej bieżni za pomocą rurki :)
Pzdr
Andrzej
2009 EXC 300
-
2. Data: 2011-08-12 07:50:59
Temat: Odp: luz na kole
Od: doktorski <d...@g...com>
W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
> Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
> przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest juz zuzyta
i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic chociaz nie podejrzewam zeby
przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.
pzdr, dr
14/525
-
3. Data: 2011-08-12 08:16:30
Temat: Re: luz na kole
Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>
Użytkownik "doktorski" <d...@g...com> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:27482ba3-6a22-4d9b-9550-7d2fe3d91fdc@gl
egroupsg2000goo.googlegroups.com...
> W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 08:39:10 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon
> napisał:
>
>> Zastanawiam się czy walnięte łożyska czy może w innym miejscu tkwi
>> przyczyna. Jakieś sugestie od szanownych Panów w tym temacie ?
> Sprawdz czy i jaki jest luz miedzy osia kola a lozyskami. Byc moze os jest
> juz zuzyta i wymaga wymiany. Lozyska po montazu tez warto sprawdzic
> chociaz nie podejrzewam zeby przy wlasciwym montazu cos im sie stalo.
No i tu właśnie rodzi się pytanie czy oś ma z tym luzem coś wspólnego.
Sprawdziłem i luz jest ale, dla mnie ten luz nie ma znaczenia choć może
jestem niedouczony lub coś źle pojmuję.
Łożysko wchodzi do piasty (jasne :) ) natomiast do łożyska na wewnętrzną
bieżnie wchodzi tulejka dystansowa.
Moim zdaniem łożysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki które są
ściśnięte między lagami.
Teoretycznie gdybym ścisnął lagi w imadle to ośka byłaby zbędna, wydaje mi
się że ośka służy tylko do centrowania koła i połączenia koło/lagi.
Naprostujcie mnie jeśli prawię herezje bo w tych rozważaniach już się
zamotałem.
Andrzej
2009 EXC 300
-
4. Data: 2011-08-12 09:18:01
Temat: Odp: Re: luz na kole
Od: doktorski <d...@g...com>
W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon napisał:
> Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re s�
> �ci�ni�te mi�dzy lagami.
Od poczatku....
Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
W piascie osadzone sa lozyska.
Os kola podparta jest w lozyskach.
Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w
odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa ma za
zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.
Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk. Zewnetrzna
srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja montazowa) tyle ile wewnetrzna
srednica lozyska.
Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym wzgledem osi
kola?
Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze przeklada
sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.
pzdr, dr
14/525
-
5. Data: 2011-08-12 09:55:05
Temat: Re: Re: luz na kole
Od: "Andrzej Salamon" <a...@o...pl>
Użytkownik "doktorski" <d...@g...com> napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:052de640-9a98-4475-81d6-3af69e793d23@gl
egroupsg2000goo.googlegroups.com...
> W dniu piątek, 12 sierpnia 2011, 10:16:30 UTC+2 użytkownik Andrzej Salamon
> napisał:
>> Moim zdaniem �o�ysko pracuje tylko na styku piasta-tulejki kt�re
>> sďż˝
>> �ci�ni�te mi�dzy lagami.
> Od poczatku....
>
> Obrecz kola mocowana jest do piasty szprychami.
Tak
> W piascie osadzone sa lozyska.
Tak
> Os kola podparta jest w lozyskach.
Nie
> Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi
> w odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja
> dystansowa ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci
> wzgledem siebie.
w wewnętrzną bieżnie łożyska wchodzi tulejka dystansowa a przez tulejki
przechodzi ośka. Nie ośka pracuje na wewnętrznej bieżni tylko tulejka.
Wiec teoretycznie koło miałoby luz tylko przy niedokręconej nakrętce głównej
co wykluczyłem.
Koło pracuje piasta - łożysko - tulejka.
> Ja mowie o mozliwym luzie miedzy osia a wewnetrzna bieznia lozysk.
> Zewnetrzna srednica osi powinna wynosic 26mm czyli (z tolerancja
> montazowa) tyle ile wewnetrzna srednica lozyska.
> Pytanie zasadnicze: o jakim luzie mowisz? Poprzecznym czy podluznym
> wzgledem osi kola?
> Jezeli o poprzecznym, mierzonym na oponie, to pamietaj, ze 1mm luzu tamze
> przeklada sie (w mega duzym uproszczeniu!) na 0,1mm luzu os-lozysko.
Piszę o luzie poprzecznym względem osi koła mierzonym na oponie. ( tzn takim
na boki między lagami :) )
-
6. Data: 2011-08-12 10:34:41
Temat: Re: Re: luz na kole
Od: "Hinek" <h...@o...pl>
Użytkownik "doktorski" <d...@g...com> napisał
>
> Os kola podparta jest w lozyskach.
> Tuleje dystansowe wchodzace w uszczelniacze maja za zadanie utrzymac lagi w
> odpowiedniej odleglosci od piasty/lozysk tak jak wewnetrzna tuleja dystansowa
> > ma za zadanie otrzymywac lozyska w odpowiedniej odleglosci wzgledem siebie.
>
>
Popatrz się na jakiś rysunek i jeszcze raz to przeanalizuj.
Lozyska sa unieruchomine na osi. Nakretka osi sciaga wszystkie elementy,
czyli lozyska i tuleje dystansowe tak ze luz miedzy osia a lozyskami
jest nieistotny. Ten luz ma tylko znaczenie montazowe. Nie ma
wplywu na luz kola po montazu.
Pozdr
--
Hinek
-
7. Data: 2011-08-12 10:38:03
Temat: Re: luz na kole
Od: "Hinek" <h...@o...pl>
Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie
tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
Pozdr
--
Hinek
-
8. Data: 2011-08-12 10:42:21
Temat: Re: luz na kole
Od: AZ <a...@g...com>
On 2011-08-12, Hinek <h...@o...pl> wrote:
> Byc moze kupiles lozyska ze zwiekszonym luzem - takie sie
> tez produkuje. Do kol sie nie nadaja.
>
No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.
--
Artur
ZZR 1200
-
9. Data: 2011-08-12 11:34:45
Temat: Re: luz na kole
Od: "Hinek" <h...@o...pl>
Uzytkownik "AZ" <a...@g...com> napisal
>
> No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
> przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.
>
>
Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy
od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem
lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.
Pozdr
--
Hinek
-
10. Data: 2011-08-12 11:39:32
Temat: Re: luz na kole
Od: AZ <a...@g...com>
On 2011-08-12, Hinek <h...@o...pl> wrote:
>>
>> No paczpan a u mnie w KHI byly fabrycznie C3 i takie zamontowalem. Bez
>> przesady, zwiekszony luz to nie jest niewiadomo ile.
>>
>
> Sa faktycznie w niektorych moto lozyska z luzem C3. W innych
> normalne a w zadnych nie ma C4. Wynikowy luz po montazu zalezy
> od wcisku. Nie wiem jaki efekt da C4 zamiast C3. Generalnie
> lozyska ze zwiekszonym luzem sa uzywane w miejscach narazonych
> wysoka temperature. W kazdym razie do kol zawsze uzywalem
> lozysk normalnych i problemu nigdy nie mialem.
>
Temperatura to jedno ale ponoc lozyska ze zwiekszony luzem lepiej
toleruja wibracje.
--
Artur
ZZR 1200