  • 1. Data: 2012-09-25 18:04:40
    Temat: Atmega32 i stan portów w czasie programowania
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Proszę o pomoc bo nie mogę znaleźć informacji, który port nie będzie zmieniać stanu
    od podania zasilania, przez programowanie aż do uruchomienia programu. Muszę w
    układzie dać przekaźnik, który ma cały czas zwierać styki więc wykorzystam te
    normalnie zwarte. Jednak musze mieć pewność, że pin, który będzie sterować tym
    przekaźnikiem będzie miał stan zawsze stabilny nie zależnie od tego co się dzieje z
    procesorem. Wiem, że jeden port się nie nadaje ale nie mogę znaleźć który.

    PC

  • 2. Data: 2012-09-25 19:28:51
    Temat: Re: Atmega32 i stan portów w czasie programowania
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.09.2012 18:04, PC wrote:
    > Proszę o pomoc bo nie mogę znaleźć informacji, który port nie będzie
    > zmieniać stanu od podania zasilania, przez programowanie aż do
    > uruchomienia programu.
    Tak długo jak układ jest w resecie porty mają "stan domyślny" co oznacza
    chyba zawsze wysoką impedancję na normalnych portach a pull-up jak masz
    włączony jtag.

> [...]
    > mieć pewność, że pin, który będzie sterować tym przekaźnikiem będzie
    > miał stan zawsze stabilny nie zależnie od tego co się dzieje z
    Zależy jakim napięciem/prądem sterujesz ten przekaźnik, ale jego
    bezwładność jest zazwyczaj taka duża, że "szpilka" i tak go nie przełączy.
    Prawdopodobnie sterujesz jakimś tranzystorem a wtedy i tak dobrą
    praktyką jest danie rezystora(pull-up/down), który wymusi ustalony stan
    przy włączaniu.

    > Wiem, że jeden port się nie nadaje ale nie mogę znaleźć który.
    A skąd ta wiedza?

    Michoo

  • 3. Data: 2012-09-25 19:39:05
    Temat: Odp: Atmega32 i stan portów w czasie programowania
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    > Wiem, że jeden port się nie nadaje ale nie mogę znaleźć który.
    A skąd ta wiedza?

    Wydaje mi się, że kiedyś czytałem coś o tym ale mogę się mylić. Ostatecznie
    dam 2 tranzystory i będę wyłączać przekaźnik przez wymuszenie niskiego
    stanu.

    PC

  • 4. Data: 2012-09-25 19:51:35
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 25.09.2012 19:39, PC pisze:
    > A skąd ta wiedza?
    >
    > Wydaje mi się, że kiedyś czytałem coś o tym ale mogę się mylić.
    > Ostatecznie dam 2 tranzystory i będę wyłączać przekaźnik przez
    > wymuszenie niskiego stanu.

    AVR to nie '51 ani ARM od NXP, żebyś musiał tak kombinować.
    Wystarczy wymusić stan początkowy rezystorem, tak jak ci napisał Michoo.

  • 5. Data: 2012-09-26 15:30:59
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.09.2012 19:51, Zbych wrote:

    > AVR to nie '51 ani ARM od NXP, żebyś musiał tak kombinować.
    > Wystarczy wymusić stan początkowy rezystorem

    Jeszcze warto pamiętać o ustawieniu brownout, albo mogą dziać się
    naprawdę nieciekawe rzeczy gdy zasilanie jest blokowane dużym
    kondensatorem - łącznie ze zmianą zawartości flash i eeprom.

    Michoo

  • 6. Data: 2012-09-26 17:26:44
    Od: shg <s...@g...com>

    On Sep 25, 7:39 pm, "PC" <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > dam 2 tranzystory i będę wyłączać przekaźnik przez wymuszenie niskiego

    O ile pamiętam, to ATmega8 robi jakieś dziwne rzeczy na porcie D
    podczas programowania przez SPI, co mnie kiedyś bardzo zaskoczyło.
    W nocie katalogowej nie ma o tym ani słowa.
    W ATmega32 chyba już tego problemu nie ma, wydaje mi się że
    sprawdzałem, ale nie pamiętam, czy w zwykłej, czy w U4.

  • 7. Data: 2012-09-27 08:17:11
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >W ATmega32 chyba już tego problemu nie ma, wydaje mi się że
    >sprawdzałem, ale nie pamiętam, czy w zwykłej, czy w U4.

    O to właśnie chodzi. Jakiś cyrk w czasie programowania przez ISP.

    PC