  • 1. Data: 2015-12-03 15:04:54
    Temat: [OT] łożysko home-made do agresywnego środowiska
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, wybaczcie temat zgoła nieelektroniczny, ale grupa p.m.e. jako jedna z
    nielicznych nadal działa i co ważniejsze, skupia dość wszechstronne technicznie
    osoby, wierzę, że tu dostanę odpowiedź :)

    Tyle wazeliny, teraz do rzeczy: potrzebny jest mi wirnik osadzony w agresywnym,
    żrącym środowisku. Wirnik będę napędzał magnetycznie, tu nie ma problemu, jednak z
    uwagi na sposób osadzenia tego wirnika nie mogę go zostawić luzem, jak w typowym
    mieszadle magnetycznym, muszę go wyposażyć w ośkę, tąże ośkę zaś gdzieś ułożyskować.
    Możliwości technologiczne mam ww sumie niewielkie, po odrzuceniu wszelkiego rodzaju
    osiek metalowych zostaje mi szkło i tworzywa sztuczne, ze wskazaniem na plexi.

    co sądzicie o poniższych pomysłach:
    1) ośka ze szklanego pręcika obracająca się wprost w otworach wykonanych w plexi.
    Najprostsze, ale trochę boję się, że przy obrotach rzędu kilkuset RPM mimo płynnej
    kąpieli wokół, całość może się zacierać.

    2) j.w. ale w otwory wstawione tuleje z odcinków szklanej rurki dopasowanej tak, by
    szklana ośka luźno się w nich obracała. Czy takie łożysko ślizgowe wykonane w całości
    ze szkła będzie dobrze działało?

    3) A może te tuleje zrobić z czegoś innego? Zrzynka polietylenu choćby?

  • 2. Data: 2015-12-03 15:16:28
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-12-03 o 15:04, Jarek P. pisze:
> [...]
    ze szkła będzie dobrze działało?

    > 3) A może te tuleje zrobić z czegoś innego? Zrzynka polietylenu choćby?

    łożyska slizgowe robi się z czasem poliamidu, tylko nie wiem jak jego
    odpornośc na rzeczone środowisko.

    a.

  • 3. Data: 2015-12-03 15:26:47
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 15:16:29 UTC+1 użytkownik Artur Miller napisał:

    > łożyska slizgowe robi się z czasem poliamidu, tylko nie wiem jak jego
    > odpornośc na rzeczone środowisko.

    a, chyba wiem, to takie "tłuste" tworzywo. Byłoby idealne, tylko kurczę, z hurtowni
    kawałeczka nie będę sprowadzał, a w sklepie "za rogiem" typu Castorama, czy artykuły
    AGD chyba tego nie kupię.

  • 4. Data: 2015-12-03 15:33:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:

    >a, chyba wiem, to takie "tłuste" tworzywo. Byłoby idealne, tylko
    >kurczę, z hurtowni kawałeczka nie będę sprowadzał, a w sklepie "za
    >rogiem" typu Castorama, czy artykuły AGD chyba tego nie kupię.

    Kto wie, ale to popularny material, wiec i z nabyciem nie powinno byc
    wiekszego problemu.

    Tylko ... poliamidy sa raczej nieodporne na kwasy. Siarkowy stylon zre
    pieknie.

    J.

  • 5. Data: 2015-12-03 15:38:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >dopasowanej tak, by szklana ośka luźno się w nich obracała. Czy takie
    >łożysko ślizgowe wykonane w całości ze szkła >będzie dobrze działało?

    Sa gotowe lozyska toczne z roznych odpornych materialow - np ceramiki.

    http://stjorsen.pl/katalog/ceramika-techniczna/lozys
    ka/lozysko-ceramiczne-i-caloceramiczne/
    http://stjorsen.pl/katalog/ceramika-techniczna/lozys
    ka/lozyska-plastikowe/

    J.

  • 6. Data: 2015-12-03 15:47:12
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 15:38:12 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Sa gotowe lozyska toczne z roznych odpornych materialow - np ceramiki.

    Super, ale to się da gdzieś kupić w detalu, w ilości sztuk dwóch, za cenę, która mnie
    nie zabije?
    Stąd właśnie moje pytanie o łożyska home-made z kawałków szklanego pręta i szklanej
    rurki jako gniazda, bo to mam w domu, kwestia tylko ucięcia kawałka i zaszlifowania
    krawędzi.

  • 7. Data: 2015-12-03 16:40:04
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 3 Dec 2015 06:04:54 -0800 (PST) "Jarek P."
    <j...@g...com> napisał:

> [...]
    ze szkła będzie dobrze działało?
    >3) A może te tuleje zrobić z czegoś innego? Zrzynka polietylenu choćby?

    A teflon? Zleć komuś wytoczenie. Nie musisz sprowadzać z hurtowni. Ten
    ktoś będzie zapewne kawałki teflonu miał.

    Plexi lubi się topić i zacierać, a w dodatku nie jest takie obojętne
    chemicznie. W organicznych rozpuszczalnikach się rozpuszcza.

    Być może będę mógł pomóc z wykonaniem elementów, odezwij się do mnie
    na maila, jeżeli jesteś zainteresowany.

  • 8. Data: 2015-12-03 16:44:09
    Od: s...@g...com

    użytkownik Jarek P. napisał:

    > Super, ale to się da gdzieś kupić w detalu

    Czuję wytrawiarke natryskową i ten sam problem.

    U mnie rurka jest przymocowana tylko na wału silnika,
    aby nie latało na boki przy obrotach trzeba się pobawić.

  • 9. Data: 2015-12-03 16:48:02
    Od: __Maciek <i...@c...org>

  • 10. Data: 2015-12-03 16:54:31
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    [...]

    > 3) A może te tuleje zrobić z czegoś innego? Zrzynka polietylenu choćby?

    Teflon.

    --
    Best regards,
    RoMan