  • 1. Data: 2010-01-19 11:27:29
    Temat: OT: Kodowanie na grupach?
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Witam,

    Pytanie - jak sugeruje temat - nie związane z grupą, ale ważne:

    Od dawna obowiązującym standardem kodowania (zarówno zresztą na grupach
    dyskusyjnych, jak i dla email) był ISO (Central European). Ostatnio jednak
    coraz częściej spotykam się (zarówno na grupach, jak i w emailach od
    niektórych korespondentów) z kodowaniem UTF-8 (Unicode)...

    Pytania:

    1. Który standard rzeczywiście obecnie obowiązuje?

    2. Czy istnieje możliwość takiego skonfigurowania klienta pocztowego (akurat
    u mnie jest nim Windows Mail pod Vistą), aby czytać poprawnie wiadomości w
    obu formatach (bez konieczności ich manualnego dostosowywania za każdym
    razem, gdy dostanę "krzaczki")?

    Pozdrawiam Grupę

    Piotr

  • 2. Data: 2010-01-19 12:19:34
    Temat: Re: OT: Kodowanie na grupach?
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Piotr Wozniacki"
    >Witam,
    >
    >Pytanie - jak sugeruje temat - nie związane z grupą, ale ważne:

    Wiesz, dla mnie ważne jest czym karmić kota. Ale nie zaśmiecam tym
    grupy.

    >1. Który standard rzeczywiście obecnie obowiązuje?

    Współcześnie najistotniejsze jest żeby kodowanie było właściwie
    zadeklarowane. Niestety, OE domyślnie tego nie robi.
    http://www.grush.one.pl/article.php?id=mime

> [...]
    >obu formatach (bez konieczności ich manualnego dostosowywania za każdym

    Patrz wyżej. Jeśli klient dostanie maila bez zadeklarowanego kodowania,
    nie ma skąd wiedzieć jak zinterpretować wiadomość.
    Wiadomości z zadeklarowanym poprawnie kodowaniem powinny być czytane bez
    problemu w większości współczesnych czytników.

    FUT warning

    --
    [------------------------]
    [ K...@e...eu.org ]

  • 3. Data: 2010-01-19 16:31:25
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Piotr Wozniacki pisze:
    > 1. Który standard rzeczywiście obecnie obowiązuje?

    Standardem jest UTF-8 (i to obecnie w całym Usenecie; nie-
    dawno wprowadzono RFC wycofujące US-ASCII jako podstawowe
    kodowanie i zastępujące je właśnie UTF-8). W polskim Use-
    necie UTF-8 i ISO-8859-2 są równoprawne. Według mnie UTF-8
    powinno być preferowane.

    Ja bym zmienił klienta pocztowego :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2010-01-19 21:57:55
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    h.one.pl
    *Radosław Sokół* napisał(-a):

    > Według mnie UTF-8
    > powinno być preferowane.

    A co w/g Ciebie za tym przemawia, tym bardziej że masz ISO-8859-2?

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 5. Data: 2010-01-19 22:23:36
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Big Jack pisze:

    > A co w/g Ciebie za tym przemawia, tym bardziej że masz ISO-8859-2?

    1) Za UTF-8 przemawia możliwość kodowania dowolnych języków
    w jednym poście oraz używania znaków specjalnych w razie
    potrzeby (cudzysłowów drukarskich, ułamków, pauz i pół-
    pauz i tak dalej) -- bez korzystania z HTMLa.

    2) *Jeszcze* używam ISO jako domyślnego kodowania, ale jeżeli
    przeglądnąłbyś archiwum grupy to byś zobaczył, że mam na
    swoim koncie i posty w UTF-8.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2010-01-19 23:10:44
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Tue, 19 Jan 2010 12:27:29 +0100, Piotr Wozniacki napisał(a):

    > 1. Który standard rzeczywiście obecnie obowiązuje?

    Oba.

> [...]
    > obu formatach (bez konieczności ich manualnego dostosowywania za każdym

    Nie wiem, normalne czytniki same znajdują w nagłówkach jakiego kodowania
    użyć.

    --
    Pozdrawiam,
    ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 7. Data: 2010-01-19 23:19:53
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Big Jack <a...@b...zz> wrote:

    > A co w/g Ciebie za tym przemawia, tym bardziej że masz ISO-8859-2?

    Hehehe cenna uwaga.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 8. Data: 2010-01-19 23:24:52
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** MadMan <m...@n...wp.pl> wrote:

    > Nie wiem, normalne czytniki same znajdują w nagłówkach jakiego kodowania
    > użyć.

    Tak ale należy wziąć pod uwagę, że nie wszyscy korzystają z normalnych
    czytników. Tzn. np. mają normalny czytnik ale terminal nie obsługujący itd. -
    to są rzadkie przypadki ale są - po co innym utrudniać?

    Druga sprawa to wszelkie automaty typu news-mail czy bramki newsowe itd. - tego
    jest całkiem sporo użytkowników (bo to są systemy przeznaczone dla wielu z
    reguły) nie wszystkie sobie radzą z UTF itd. Oczywiście w teorii powinny sobie
    radzić ale w praktyce wiadomo jak jest z tempem przyjmowania zmian.

    Dlatego biorąc powyższe pod uwagę nie traktowałbym ISO i UTF równorzędnie,
    bardziej określiłbym to w ten sposób - jeżeli nie musisz postować w UTF
    (łączenie języków, znaki specjalne) to tego nie rób i pozostań przy ISO.

    Sensowne czytniki potrafią wykryć w Twoim poście znak specjalny i adekwatnie
    ustawić kodowanie (wybrać pomiędzy domyślnym ISO i w razie konieczności
    przełączyć na UTF).

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 9. Data: 2010-01-19 23:25:24
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Konrad Kosmowski <k...@k...net> wrote:

    > Hehehe cenna uwaga.

    W sensie, że celna. ;)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 10. Data: 2010-01-20 07:00:25
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Wed, 20 Jan 2010 00:24:52 +0100, Konrad Kosmowski napisał(a):

> [...]
    > ustawić kodowanie (wybrać pomiędzy domyślnym ISO i w razie konieczności

    Dlatego też mam ustawione tak sprytnie, że jak nie ma PLznaczków to jest
    US-ASCII, jak są to jest ISO, a jak jest coś więcej to jest UTF.