  • 31. Data: 2020-12-01 19:06:24
    Temat: Re: Nowa Mirai
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 12:52:04 +0100, J.F.

    > Az do czasu, gdy sie ropa zacznie konczyc.
    > Albo i wczesniej, w niektorych krajach ...

    Czyli do kiedy, skoro aktualnie spada jej zużycie, a elektryfikacja
    samochodów jeszcze spadek pogłębi?

    > No to dojdzie im kolejne paliwo do oferty ...

    Nie odjdzie tak po prostu, bo nie wypompuje się benzyny i nie wpuści
    wodoru, tylko to wymaga potężnych nakładów pieniężnych do tego aby wodór
    sprzedawać. Ja się pytam kto za to zapłaci. Bo skoro aktualnie wodór jest
    droższy niż benzyna, bez uwzględnienia nakładów na rzecz budowy stacji
    wodorowych, to jak w końcu zaczną je dostosowywać cena jeszcze bardziej
    skoczy.

    > Chyba jednak cos sie dzieje, skoro od lat produkuja.
    > Aczkolwiek ... ile tych Mirai wyprodukowali
    > - 50 tys chyba jeszcze nie

    Całe 10 tys. do 2019.

    > A na razie ... Niemcy robia lokomotywy na wodor.
    > Ciekawe - nie taniej bylo linie zelektryfikowac ?

    Podejrzewam że te elektrowozy to na rzadko uczęszczane trasy właśnie, gdzie
    się nie opłaca elektryfikować trasy. Niemniej to dobry kierunek, podobnie
    jak każdy inny transport gabarytowy, szczególnie żegluga trująca na potęgę
    obecnie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 32. Data: 2020-12-01 19:13:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 12:09:24 +0000, K

    > Ale tez nikt tej floty jakos masowo nie elektryfikuje.

    Bo nadal działa lobby paliwowe, zresztą i same koncerny kupę kasy
    zainwestowały w smrody spalinowe, to muszą sobie odbić. Więc robią to
    najwolniej jak mogą. Ale elektryfikacja jest nieunikniona i paru już się
    powoli budzi z ręką w nocniku.

    > Technologia jest trudna ale wieksze zainteresowanie producentow popchnie
    > rozwoj do przodu. Wodor ma jeszcze ta przewage, ze nie potrzeba sie
    > uzalezniac od jednego, dwoch panstw.

    Nie trafiają, widzę, do ciebie żadne argumenty. Ta technologia nawet nie
    raczkuje, ceny pojazdów i paliwa są kosmiczne, a będą jeszcze większe jak
    trzeba będzie zacząć inwestować w wyjątkowo drogie instalacje.

    > Ale liczy sie infrastrutkura. Nie trzeba stawiac od zera.

    Oczywiście że trzeba stawiać praktycznie od nowa, nie wyciągną benzyny i
    nie wpuszczą tam wodoru z gotowością do sprzedaży.

    > Najblizszy czas to tak moim zadaniem 5 lat. Natomiast za 10, 15, 20
    > okaze sie czy ta technologia osiagnela sukces czy porazke i albo
    > bedziemy jezdzili elektrycznymi albo na wodor.

    Patrząc że projekt ma już 14 lat i NIC się praktycznie nie ruszyło, to te 5
    lat to marzenia ściętej głowy.

    > Na ta chwile to owszem, jeszcze kuleje.

    I będzie kuleć. To jest to samo co z PV do ogrzewania domów. Nie ma
    ogrzewania domów z PV, bo w zimie słońce nie świeci. Ergo, w zimie nie
    będzie praktycznie produkcji czystego wodoru z OZE. Jak chcesz sprostać
    zapotrzebowaniu przez 3-4 miesiące z zerową praktycznie produkcją?
    Magazynować w lecie? Gdzie, w czym, jak?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 33. Data: 2020-12-01 19:21:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 08:33:25 +0000, K

    > Spokojnie jest czas. Start jest trudny ale widocznie koncerny zaczely
    > dochodzic do wniosku, ze temat rozwoju baterii jest skonczony.

    Ty to jesteś dziwny. Twierdzisz że jest czas, ale jak się pisze że
    elektryfikacja prądowa samochodów w toku to jakoś nie dopuszczasz do
    siebie. Pomimo że statystyki mówią same za siebie. Start programu
    wodorowego Toyoty 2007, do 2019 sprzedano 10 tys. samochodów. Pierwsze EVy
    ruszyły w 2008, do dzisiaj sprzedane 8 mln. szt. Wodorówki to nawet nie
    jest 0,5% udziału w rynku.

    > To jest twoja opinia. Osobiscie znam tylko jedna osobe,
    > ktorej to nie przeszkadza.

    To jest opinia na podstawie obserwacji statystyk o długości podróży
    przecietnego europejczyka (a Polak mniej jeździ niż europejczyk). Zresztą
    nawet na tej grupie jest parę osób które nie widzą w tym większego
    problemu, problem widzą tylko i wyłącznie w cenie (w tym ja) -- więc nie
    kłam.

    > To sie raczej dywersyfikacja nazywa zeby nie zostac z niczym za lat
    > kilkadziesiat.

    Przecież oni to dla reklamy zrobili tylko i wyłącznie...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 34. Data: 2020-12-01 19:26:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 12:40:06 +0100, J.F.

    > Sie nastawia wiatrakow i ogniw, to bedzie mialo. I zniknie problem
    > nadprodukcji oraz chwilowych przerw ...

    No, trzeba jeszcze mieć gdzie stawiać OZE, oraz zbiorniki na wodór, a potem
    jeszcze te zbiorniki chłodzić.

    > Albo niedoceniany przez fanatycznych zwolennikow :-P

    Te, którzy to? Zaraz im zap... ;P

    > Orlen wodor musi produkowac na potrzeby wlasne (hydrokraking),
    > wiec moze nie tak duzo potrzeba ... do rozbudowy.

    Oczywiście, EVy to ponoć problem (choć prąd jest praktycznie wszędzie) a tu
    nagle pyk i Orlen jak raz zasili osobówki, kompletnie bez infrastruktury,
    bez OZE itd.

    > A jak nie bedzie inwestowal ... to co bedzie robil za 30 lat ?
    > Hotdogi rowerzystom ? :-)

    Niech inwestuje. Byle mądrze.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 35. Data: 2020-12-01 19:29:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 12:52:04 +0100, J.F.

    >Czyli do kiedy, skoro aktualnie spada jej zużycie, a elektryfikacja
    >samochodów jeszcze spadek pogłębi?

    Na razie to tych elektrykow bardzo malo w skali swiata.
    A prad ... nie zawsze z OZE.

    A tu jeszcze niuans pod tytulem oil peak - predkosc wydobycia jest
    jakas tam, i w jednym roku ropy dla wszystkich chetnych nie starczy.
    Wiec cena pojdzie w gore i dla wszystkich chetnych nie starczy.

    >Nie odjdzie tak po prostu, bo nie wypompuje się benzyny i nie wpuści
    >wodoru, tylko to wymaga potężnych nakładów pieniężnych do tego aby
    >wodór
    >sprzedawać. Ja się pytam kto za to zapłaci.

    akcjonariusze, banki, Toyota, klienci, Unia ...

> [...]
    >stacji
    >wodorowych, to jak w końcu zaczną je dostosowywać cena jeszcze

    A prad ?

    >Całe 10 tys. do 2019.

    Ja tam widze jakies 6 tys w samym US
    https://carsalesbase.com/us-toyota-mirai/

    >Podejrzewam że te elektrowozy to na rzadko uczęszczane trasy właśnie,
    >gdzie
    >się nie opłaca elektryfikować trasy.

    a opracowywac wodorowa lokomotywe i inwestowac w stacje tankowania, to
    sie oplaca ? :-)

    Zegluga to na zagle :-)

    J.

  • 36. Data: 2020-12-01 19:55:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 12:40:06 +0100, J.F.

    >No, trzeba jeszcze mieć gdzie stawiać OZE,

    Kraj duzy ... tylko wieje slabo :-)

    >oraz zbiorniki na wodór, a potem jeszcze te zbiorniki chłodzić.

    Cisnieniowych nie trzeba ...

> [...]
    >wszędzie) a tu
    >nagle pyk i Orlen jak raz zasili osobówki, kompletnie bez

    teraz robi wodor bez OZE.
    To jakas instalacje ma ...

    >Niech inwestuje. Byle mądrze.

    W ladowarki, w stacje wodorowe, w biopaliwa, czy w stadniny i fabryki
    rowerow ? :-)

    J.

  • 37. Data: 2020-12-01 19:58:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Pierwsze EVy
    >ruszyły w 2008, do dzisiaj sprzedane 8 mln. szt. Wodorówki to nawet

    R&D wymaga czasu.
    Jesli te wodore dobre, to moze sie szybko okazac, ze maja 50% udzialu.

    Oczywiscie jest tez pare wiszacych problemow, trudno powiedziec na ile
    istotne teraz i w przyszlosci.

    J.

  • 38. Data: 2020-12-01 20:01:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Tue, 1 Dec 2020 12:09:24 +0000, K

> [...]
    >sprostać
    >zapotrzebowaniu przez 3-4 miesiące z zerową praktycznie produkcją?
    >Magazynować w lecie? Gdzie, w czym, jak?

    W podziemnych zlozach gazu ziemnego ?

    Co za czasy - najpierw wydobylismy gaz, zeby go teraz pompowac :-)

    J.

  • 39. Data: 2020-12-01 21:13:15
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-11-30 13:21, Myjk wrote:
    > Mon, 30 Nov 2020 11:35:00 +0000, K

    > Toyota Mirai FCEV jest droższa w zakupie od takiej Tesli 3 o $10K, co
    > uwzględniając że ma 9 sek. do setki vs 4 sek., i praktycznie zerową (pomimo
    > ponad 10 lat obecności na rynku) sieć do tankowania czyni to raczej drogą
    > zabawką a nie samochodem który może konkurować z BEV (o spaliniakach nie
    > wspomę). Jak przywołąć do tego absurdalnie wysoki koszt tankowania,
    > problemy z wytwarzaniem czystego wodoru, transportem i składowaniem wodoru,
    > vide:
    >
    > https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/
    norwegia-wybuch-stacja-tankowania-wodoru-toyota-i-hy
    ndai-czasowo-wstrzymuja-sprzedaz-aut-z-ogniwami-6752
    6.html

    > to nie wygląda żeby tu była jakakolwiek szansa na pozamiatanie w ciągu
    > najbliższych 15 lat. Kibicuję wodorowi, ale to ma szansę działać tylko w
    > zbiorkomie i transporcie gabarytowym (tranzyt). Pod strzechy to trafi
    > rzadko, albo bardzo rzadko. Ludzie w końcu muszą przyswoić, że duże zasięgi
    > i szybkie ładowanie są potrzebne tylko nielicznym.

    Wręcz przeciwnie, tylko nieliczni mogą sobie pozwolić na częste
    ładowanie, by używać pojazdów o małym zasięgu.

  • 40. Data: 2020-12-01 21:31:28
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-12-01 19:21, Myjk wrote:
> [...]
    >
    > To jest opinia na podstawie obserwacji statystyk o długości podróży
    > przecietnego europejczyka (a Polak mniej jeździ niż europejczyk).

    Myślisz, że jak ktoś do pracy ma 3km to kupi samochód z zasięgiem 6km?

    > Zresztą
    > nawet na tej grupie jest parę osób które nie widzą w tym większego
    > problemu, problem widzą tylko i wyłącznie w cenie (w tym ja) -- więc nie
    > kłam.

    A ilu ma elektryki i nie widzi w tym problemu?