  • 11. Data: 2020-11-30 16:52:45
    Temat: Re: Nowa Mirai
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, K.
    On 30.11.2020 14:40 you wrote:

    > Toyota ma inny model biznesowy niz przepalanie kasy inwestorow i
    > wieczne bycie pod kreska. Ale nie bez powodu podpisali umowe z
    > Orlenem/Lotosem dot. wykorzystania wlasnie wodoru. Wzrosnie
    > sprzedaz, wzrosnie ilosc stacji tankowania, szczegolnie jak
    > transport zacznie przechodzic na wodor. Ma byc ciezarowka Mercedesa
    > dostepna komercyjnie w 2021, ostatnio Hyundai oglosil to cos
    > podobnego. Wodor to jest jednak kierunek w ktorym to pojdzie.

    Chyba że państwo za to zapłaci. 1mln  za stacje w takim tempie
    tankowania nie zwróci się nigdy.

    https://elektrowoz.
    pl/ladowarki/wodor-jest-lepszy-bo-tankowanie-jest-kr
    otkie-w-kalifornii-cz
    eka-sie-sie-juz-20-30-minut/

    --
    Pete

  • 12. Data: 2020-11-30 17:50:05
    Od: K <n...@e...com>

    On 30/11/2020 13:54, RadoslawF wrote:

    > Chciałbym ale raczej marne szanse.
    > Rozwiązali już problem przeciekających zbiorników z wodorem?
    > Bo zasięgiem spalinowca nie przelicytuje, szybkością tankowania
    > przslicytuje wprawdzie elektryka ale brak stacji z wodorem
    > skutecznie zniechęci każdego do zakupu.
    > No i przez naście lat sprzedali raptem 10 tysięcy tych aut.
    > Czyli kupują to firmy w celach reprezentacyjno marketingowych
    > a nie normalni klienci do normalnej eksploatacji.

    Rozwiazuje problem problem spalinowych pod katem zanieczyszczen i
    rozwiazuje problem elektrykow pod wzgledem predkosci/czestosci
    ladowania. Oczywiscie, ze to nie jest temat na teraz/jutro w doslownym
    sensie ale skoro podpisuja umowy z takim Orlenem (nie wiem jak w innych
    krajach) i inwestuja kase w rozwoj tzn, ze ktos tam widzi sens i
    powodzenie dlugofalowo.

  • 13. Data: 2020-11-30 17:55:25
    Od: K <n...@e...com>

    On 30/11/2020 14:01, Myjk wrote:
> [...]
    > wszyscy elektryfikują flotę zamiast ją wodorować?). I nie ma to żadnego
    > związku z "modelem biznesowym" jaki sugerujesz. Znaczy ma to związek z
    > modelem biznesowym, konkretnie takim, że nie jest w stanie zaoferować
    > samochodu konkurencyjnego cenowo nawet z obecnymi, relatywnie drogimi
    > przecież, BEV (np. Tesli), nie jest w stanie zapewnić osiagów dostępnych
    > dla BEV, nie jest w stanie dać taniego (i tak czystego jak sięmaluje wodór)
    > paliwa nawet na poziomie benzyny, a co dopiero prądu, nie jest w stanie
    > zapewnić bezpiecznej dystrybucji tego paliwa, dlatego tak się czai.

    Nikt nie wodoruje floty jeszcze. Z powodu, ktory opisales ale ten sam
    problem dotyczyl kiedys elektrykow (i nadal w mniejszym stopniu
    dotyczy). Dlatego Toyota i pewnie inni podpisuja umowy z takimi
    koncernami jak np. Orlen, ktore siec stacji benzynowych juz maja.

    > I tak większość tego nie kupi, bo jest drogie w zakupie, dorgie w
    > tankowaniu, a większość nie potrzebuje ani dużych zasięgów ani szybkiego
    > ładowania. To są przywary wymyślane przez ignorantów i skrajnych
    > malkontentów.

    Oczywiscie, ze w tej chwili nikt normalny tego nie kupi. Pisalem, ze to
    nie jest temat na dzis czy jutro ale skoro to rozwiajaja komercyjnie
    tzn, ze w ta strone to pojdzie.

    > Toć przecież od początku piszę że pójdzie w kierunku transportu
    > gabarytowego, a nie jak twierdzisz, cywilnych samochodów.

    A ten transport gabarytowy gdzies sie bedzie musial tankowac. Osobowki
    sie beda tankowaly w tym samym miejscu. Dlatego sie Toyota dogaduje z
    koncernami, ktore maja np. infrastrukture w postaci istniejacych stacji
    benzynowych.

  • 14. Data: 2020-11-30 17:58:32
    Od: K <n...@e...com>

    On 30/11/2020 14:37, T. wrote:

    > Poszło w kierunku nieba:
    > https://www.gramwzielone.pl/auto-ekologiczne/100902/
    wybuch-stacji-ladowania-wodoru-toyota-i-hyundai-zawi
    esily-sprzedaz-aut-na-wodor

    > A to wykaz stacji:
    > https://h2.live/
    >
    > W Polsce "mają być".
    >
    > Ps. Ciekawe, czy nabywcy wiedzą, że wodór jest przechowywany pod
    > ciśnieniem 700 bar... Dla porównania - CNG - ok. 170, LPG 1,4, opona
    > osobówki - powyżej 2 do 3.
    >
    > T.

    Dojda do tego co zawiodlo, poprawia i bedzie ok. Kiedys tez straszyli
    zbiornikami na LPG+, pozniej CNG w samochodach...

  • 15. Data: 2020-11-30 18:48:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 30 Nov 2020 16:55:25 +0000, K

    > Nikt nie wodoruje floty jeszcze.

    Nie wodoruje praktycznie nikt, bo to nie ma sensu przy wodorowej sprawności
    produkcja->koła. Jest to zbyt skomplikowane i zbyt drogie.

    > Z powodu, ktory opisales ale ten sam problem
    > dotyczyl kiedys elektrykow (i nadal w mniejszym stopniu
    > dotyczy).

    Nie, to są zupełnie inne powody. Elektryfikować się nie chcieli, bo po
    pierwsze było silne lobby paliwowe, obecnie podkopane przez wprowadzenie
    norm emisji, po drugie ze względu na mentalność ludzi którzy nadal, pomimo
    ubijania im do głowy oczywistych oczywistości, nadal uparcie twierdzą że
    potrzebują więcej zasięgu niż dają im EV. Paradoksalnie FCEV polegnie
    głównie z tego drugiego powodu. Nikt nie kupi drogiego auta, którego
    tankowanie będzie drogie.

    > Dlatego Toyota i pewnie inni podpisuja umowy z takimi
    > koncernami jak np. Orlen, ktore siec stacji benzynowych juz maja.

    Benzynowych stacji a nie stacji wodoru.

    > Oczywiscie, ze w tej chwili nikt normalny tego nie kupi. Pisalem, ze to
    > nie jest temat na dzis czy jutro ale skoro to rozwiajaja komercyjnie
    > tzn, ze w ta strone to pojdzie.

    No ja nie wiem co to w takim razie znaczy użyte przez ciebie w OP "w
    najbliższym czasie". Oni (Toyota) to rozważają komercyjnie od 2007 roku jak
    zaprezentowali z fetą ten pojazd. Dzisiaj mija 13 lat a temat nawet nie
    raczkuje, został wyprzedzony nawet przez te "ułomne" EV z bateriami które
    rzekomo nie mają racji bytu wg tejże Toyoty.

> [...]
    > sie beda tankowaly w tym samym miejscu. Dlatego sie Toyota dogaduje z
    > koncernami, ktore maja np. infrastrukture w postaci istniejacych stacji

    No będzie musiał, ale oprócz tego jeszcze trzeba będzie sprostać
    zapotrzebowaniu na paliwo. A tego, z nadwyżek OZE, nie wystarczy nawet na
    ten transport gabarytowy. Czyli znowu trzeba będzie męczyć węgiel i ropę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2020-11-30 19:50:33
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 30 Nov 2020 16:58:32 +0000, K

    > Dojda do tego co zawiodlo, poprawia i bedzie ok. Kiedys tez straszyli
    > zbiornikami na LPG+, pozniej CNG w samochodach...

    Tylko że z tym ciśnieniem już nie ma żartów. Co zresztą pokazuje eksplozja.
    Takie rzeczy, w sensie eksplozje, na długo się wbijają w głowy ludzi.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 17. Data: 2020-11-30 20:33:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 30 Nov 2020 16:50:05 +0000, K

    > Rozwiazuje problem problem spalinowych pod katem zanieczyszczen

    Tylko jeśli wodór będzie produkowany z OZE. A to nie możliwe, bo OZE cały
    rok nie ma takiej nadprodukcji aby sprostać zapotrzebowaniu nawet na
    gabaryty.

    > i rozwiazuje problem elektrykow pod wzgledem predkosci/czestosci
    > ladowania.

    Problem prędkości jest rozdmuchany przez marudy i ignorantów, więc niewiele
    rozwiązuje.

> [...]
    > sensie ale skoro podpisuja umowy z takim Orlenem (nie wiem jak w innych
    > krajach) i inwestuja kase w rozwoj tzn, ze ktos tam widzi sens i

    No, Orlen odbębnił sukces, może się chwalić że będzie wodór produkować i
    dystrybuować. Tylko niech się jeszcze pochwali jaką kasę musi w to
    zainwestować i kiedy mu się ta "współpraca" zwróci.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2020-11-30 20:50:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-11-30 o 12:35, K pisze:
    > https://antyweb.pl/nowa-toyota-mirai-naped-wodorowy-
    drugiej-generacji/

    > Wyglada na to, ze Toyota w najblizszym czasie pozamiata w temacie.
    Nic nie pozamiata i nigdzie nie pójdzie, pisałem o tym juz przy okazji
    eksplozji w Norwegi stacji wodorowej, wodór to na razie ślepa uliczka do
    czasu aż wymyślą materiał zdolny magazynować wodór i oddawać w
    kontrolowany sposób, tak aby drastycznie obniżyć ciśnienie w zbiornikach
    i związaną z tym ucieczkę wodoru, bez tego będzie jak dotychczas, minęło
    prawie 14 lat od pierwszego auta na wodór i nic sie prawie nie dzieje.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2020-12-01 09:33:25
    Od: K <n...@e...com>

    On 30/11/2020 19:33, Myjk wrote:
    > Mon, 30 Nov 2020 16:50:05 +0000, K

    > Tylko jeśli wodór będzie produkowany z OZE. A to nie możliwe, bo OZE cały
    > rok nie ma takiej nadprodukcji aby sprostać zapotrzebowaniu nawet na
    > gabaryty.

    Spokojnie jest czas. Start jest trudny ale widocznie koncerny zaczely
    dochodzic do wniosku, ze temat rozwoju baterii jest skonczony.

    > Problem prędkości jest rozdmuchany przez marudy i ignorantów, więc niewiele
    > rozwiązuje.

    To jest twoja opinia. Osobiscie znam tylko jedna osobe, ktorej to nie
    przeszkadza.

    > No, Orlen odbębnił sukces, może się chwalić że będzie wodór produkować i
    > dystrybuować. Tylko niech się jeszcze pochwali jaką kasę musi w to
    > zainwestować i kiedy mu się ta "współpraca" zwróci.

    To sie raczej dywersyfikacja nazywa zeby nie zostac z niczym za lat
    kilkadziesiat.

  • 20. Data: 2020-12-01 09:39:29
    Od: K <n...@e...com>

    On 30/11/2020 19:50, Janusz wrote:
> [...]
    > i związaną z tym ucieczkę wodoru, bez tego będzie jak dotychczas, minęło
    > prawie 14 lat od pierwszego auta na wodór i nic sie prawie nie dzieje.

    Dzieje sie duzo, a bedzie jeszcze wiecej bo temat rozwoju akumulatorow
    stoi praktycznie w miejscu od 30 lat i koncerny samochodowe powoli
    zaczynaja to widziec. Ile razy w ostatnim czasie czytalem nad nowa
    przelomowa technologia, ktora pozwoli magazynowac 10x wiecej przy tej
    samej objetosci jednoczesnie ladujac od 0 do 80% w 5 minut i nic. Dalej
    zwiekszanie pojemnosci odbywa sie poprzez zageszczanie tego co jest, a
    spada zuzycie poprzez coraz bardziej rozwiniete odbiorniki i tu jest ta
    sciana.