eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNietypowy problem z nietypowym układem.Nietypowy problem z nietypowym układem.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
    s.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!newsfeed.neostr
    ada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostra
    da.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Nietypowy problem z nietypowym układem.
    Date: Thu, 24 Mar 2011 09:42:51 +0100
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5512
    Lines: 47
    Message-ID: <4d8b040e$0$2459$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 80.55.236.85
    X-Trace: 1300956174 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2459 80.55.236.85:4124
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:607321
    [ ukryj nagłówki ]

    Kiedyś słyszałem że ktoś wykorzystał silnika krokowy jako enkoder obrotowy
    (impulsator) w kodzie Graya.

    Zrobiłem coś takiego wykorzystując silnik krokowy ze starego flopa 1,2MB.
    Cewki silnika krokowego podłączyłem do dwóch wzmacniaczy operacyjnych.
    Jedne końce uzwojeń do wejść nieodwracających opampów przez dzielniki
    rezystorowe i a drugie dwa końce uzwojeń połączone są razem i podłączone do
    wejść odwracających opampów do których też dochodzi połowa napięcia
    zasilania 5V.
    Na wejściach nieodwracających oprócz dzielników rezystorowych są jeszcze
    po dwie obcinające sygnał diody w przeciwnych polaryzacjach. Równolegle z
    diodami połączone są kondensatory 10uF. Oba wzmacniacze mają sprzężenia
    zwrotne po 100kohm do wejścia nieodwracającego.
    Układ obserwowałem na oscyloskopie dwustrumieniowym i działa wyśmienicie
    (przebiegi kodu Grata na oscyloskopie niemal książkowe). Nawet delikatne
    ruszenie silnika o jeden krok powoduje zmianę kodu (Graya) na wyjściach
    opampów. Podłączyłem wkrętarkę akumulatorową do osi silnika krokowego i przy
    maksymalnych obrotach wkrętarki (około 1000obr/min) nadal przebiegi
    książkowe. Maksymalne obroty przy których enkoder może prawidłowo działać
    ograniczone są wartościami kondensatorów 10uF oraz rezystorów. Bez tych
    kondensatorów delikatne dotykanie osi silnika lub drgania stołu powodowało
    generowanie stanów nieustalonych na wyjściach opampów.

    Poszedłem krok naprzód. Napisałem krótki progamik w C++ na atmegę 32. Na
    LCDku wyświetlam aktualny stan położenia osi silnika (kod Graya) oraz stan
    licznika którego wartość zmienia się podczas kręcenia osią silnik krokowego.
    Tu działa wszystko wyśmienicie. Nie gubi żadnego, nawet najwolniejszego
    kroku. Silnik ma krok co 1,8stopnia więc 200 kroków to pełny obrót.
    Zaznaczyłem na osi oraz na korpusie punkt i obróciłem oś o 360stopni.
    Licznik na wyświetlaczu
    wskazał wartość 200. Idealnie.
    Jest jednak jedno ale. Wszystko działa idealnie do czasu gdy nie zmienię
    kierunku. W przypadku zmiany kierunku, nie wazne czy to szybko czy wolno.
    Pierwszy krok obrotu osi silnika wyzwala mi dwa impulsy licznika
    zliczającego a wyświetlany kod graya przyjmuje stany zabronione, tzn
    przeskakuje jedną kombinację. Po tym jednym jedynym impulsie każdy następny
    jest prawidłowy aż do ponownej zmiany kierunku obracania gdzie znowu przy
    jednym kroku dostaję dwa impulsy kody graya. Gdy obracam delikatnie oś
    silnika tylko o jeden impuls raz w lewo raz w prawo, licznik Na LCDku
    zmienia wartość naprzemian +2 -2 . Gdy zmiany są np. o 5 kroków na osi
    silnika to licznik zmienia wartość o +6 -6
    Dlaczego tak się dzieje że każde przejście przez zmianę kierunku obracania
    osią silnika powoduje wyzwolenie dwóch impulsów Graya na wyjściach opampów?


    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: