  • 1. Data: 2017-02-02 20:32:46
    Temat: Netbook "tyka" po podłączeniu do ładowarki
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Dziwne zachowanie starego Eee PC 901 - pomimo swojego wieku laptop jest
    ciągle używalny, bo nieco go zmodyfikowałem (2GB RAM-u, 64GB chiński
    SSD, karta WiFi obsługująca WPA2, powiększona bateria).

    Dzisiaj zauważyłem dziwny objaw - po podłączeniu zasilacza do
    pracującego laptopa usłyszałem coś w rodzaju "tykania", wydobywającego
    się z wnętrza obudowy. Ekran delikatnie przy tym przygasał, a system na
    zmianę wyświetlał informację o podpięciu i odpięciu ładowarki.

    Wygląda to tak, jakby zasilacz nie wyrabiał i następowały spadki
    napięcia. Co może być powodem takiego zachowania? Coś banalnego
    (padający zasilacz, uszkodzony kabel) czy raczej powinienem szukać
    przyczyny gdzie indziej?

    Co ciekawe, problem nie występuje przy ładowaniu laptopa w stanie
    wyłączonym albo uśpionym. Jeśli pozwolę mu się tak poładować przez
    chwilę i potem go włączę, pracuje już normalnie pod zasilaczem - nawet
    na 100% obciążeniu CPU.

  • 2. Data: 2017-02-02 20:57:13
    Temat: Re: Netbook "tyka" po podłączeniu do ładowarki
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Atlantis pisze tak:

    > Dzisiaj zauważyłem dziwny objaw - po podłączeniu zasilacza do
    > pracującego laptopa usłyszałem coś w rodzaju "tykania",
    > wydobywającego się z wnętrza obudowy.

    Tykają przetwornice kiedy mają za ciężko. np w układzie zasilanym jest
    zwarcie lub bliskie zwarciu.

> [...]
    > wyłączonym albo uśpionym. Jeśli pozwolę mu się tak poładować przez
    > chwilę i potem go włączę, pracuje już normalnie pod zasilaczem -

    Prawdopodobnie wina baterii. Zmierzenie napięcia +19v trochę przejaśni
    sprawę czy zasilacz zewnętrzny wyrabia. Potem wypadałoby podmienić
    baterię na inną i sprawdzić tykanie.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2017-02-02 21:26:03
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-02-02 20:32, Atlantis wrote:
    > napięcia. Co może być powodem takiego zachowania? Coś banalnego
    > (padający zasilacz, uszkodzony kabel)

    W pierwszej kolejności kabel, szczególnie w okolicy wtyczki i zasilacza.
    Powiekszająca sie rezystancja kabla (urywają sie kolejne druty) powoduje
    spadek napięcia a to znowu powoduje cieższą pracę przetwornicy. W
    skrajnych warunkach może to uszkodzić przetwornicę w laptopie. Kabel w
    miejscu uszkodzenia czasem "grubnie" z powodu ciepła, deformując izolację.

  • 4. Data: 2017-02-02 21:50:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-02 o 20:57, PiteR pisze:

    > Tykają przetwornice kiedy mają za ciężko. np w układzie zasilanym jest
    > zwarcie lub bliskie zwarciu.

    Otworzyłem laptopa, przeczyściłem płytę główną pędzelkiem antystatycznym
    i przedmuchałem. Nie zauważyłem żadnych większych paprochów. Miałem
    pewne podejrzenia, bo niedawno przez nieuwagę położyłem komputer na dość
    mocno zakurzonej powierzchni, gdy wentylator dość intensywnie pracował.
    Poczułem wtedy specyficzny zapach przegrzanego kurzu.
    W każdym razie czyszczenie nic nie zmieniło - nadal tyka po podpięciu
    zasilacza przy włączonym systemie.

    > Prawdopodobnie wina baterii. Zmierzenie napięcia +19v trochę przejaśni
    > sprawę czy zasilacz zewnętrzny wyrabia. Potem wypadałoby podmienić
    > baterię na inną i sprawdzić tykanie.

    Na starej (prawie martwej) baterii jest to samo...

  • 5. Data: 2017-02-02 22:00:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > skrajnych warunkach może to uszkodzić przetwornicę w laptopie. Kabel w
    > miejscu uszkodzenia czasem "grubnie" z powodu ciepła, deformując izolację.

    Widocznych uszkodzeń nie widzę. Jak prawdopodobne jest "wewnętrzne"
    uszkodzenie kabla, nie skutkujące żadnym naruszeniem izolacji od
    zewnątrz? Fakt - był dość często "owijany" wokół zasilacza...
    Czy tymczasowe (zanim nie skombinuję innego zasilacza) użytkowanie
    polegające na ładowaniu w stanie wyłączonym i korzystaniu z niego na
    baterii jest bardzo ryzykowne?
    Wiem, że sprzęt leciwy i niewiele wart,ale darzę go pewnym sentymentem i
    włożyłem trochę pracy w jego modyfikacje. Poza tym jest niesamowicie
    wygodnym sprzętem "warsztatowym" i "drugim laptopem" - nie zawsze mam
    ochotę taszczyć ze sobą ThinkPada gdy wiem, że moc obliczeniowa tego
    dnia akurat nie będzie mi potrzebna.

    Swo0ją drogą - dlaczego tykanie pojawia się po podłączeniu zasilacza do
    pracującego laptopa, ale już nie występuje po starcie na zasilaczu?

  • 6. Data: 2017-02-02 22:30:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-02-02 22:00, Atlantis wrote:
    > Widocznych uszkodzeń nie widzę. Jak prawdopodobne jest "wewnętrzne"
    > uszkodzenie kabla, nie skutkujące żadnym naruszeniem izolacji od
    > zewnątrz? Fakt - był dość często "owijany" wokół zasilacza...

    Co najmniej kilka kabli od zasilacza widziałem uszkodzonych bez objawów
    na zewnątrz. Ba, napiecie dawały. Ale obciązone pradem wyraźnie nie
    dawały rady.

    > Czy tymczasowe (zanim nie skombinuję innego zasilacza) użytkowanie
    > polegające na ładowaniu w stanie wyłączonym i korzystaniu z niego na
    > baterii jest bardzo ryzykowne?

    Przetwornica ma łatwiej ładując samą baterię.

    Sprawdź tez gniazdko, jesli to RHoS to bardzo często na około nóg
    gniazda widać wyrobioną mechanicznie cynę. Gołym okiem. Zalać ołowiową.

    > Swo0ją drogą - dlaczego tykanie pojawia się po podłączeniu zasilacza do
    > pracującego laptopa, ale już nie występuje po starcie na zasilaczu?

    A bo ja wiem... mój F/S, biznesowy ;), wygrywal na przetwornicy
    melodyjki w zalezności od tego w jakiej kolejności było co uruchomione.
    Inna jak startował z baterii i podpinałem wtyczkę a inna jak odpalany z
    wtyczki. Wymiana końcowki kabla pomogła, przestał grać.