  • Data: 2016-04-04 14:05:21
    Temat: Negamax with alpha beta pruning and transposition tables
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm> szukaj wiadomości tego autora

    Próbuję zaimplementować możliwie efektywnie algorytm rozwiązujący pewien
    problem sprowadzający się do gry o sumie stałej pomiędzy dwoma
    przeciwnikami.

    W pierwszym kroku zaimplementowałem algorytm min-max (w postaci negamax).

    W moim problemie do danego stanu gry (transpozycji) można dojść czasami
    na wiele różnych sposobów więc by przyśpieszyć działanie algorytmu
    zastosowałem "memoryzację" czyli zapamiętuję już przeanalizowane stany
    gry (transpozycje) i wykorzystuję taki wpis jeśli ponownie natrafię na
    wcześniej przeanalizowaną transpozycję. Obliczenia znacząco
    przyśpieszyły, wyniki zgodne, jak dotąd dobrze...

    Obok, wzbogaciłem też algorytm negamax (bez memoryzacji) o alpha-beta
    prunning. No i też OK: obliczenia przyśpieszyły, wyniki zgodne, jak
    dotąd dobrze...

    Dalej, chcę połączyć alpha-beta prunning z memoryzacją... Zaświtało mi w
    głowie, że to będzie bardziej skomplikowane niż na początku by się mogło
    wydawać... ale od czego Internet, poszukajmy jak zrobili to inni i
    natrafiłem na artykuł Wikipedii:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Negamax#Negamax_with_a
    lpha_beta_pruning_and_transposition_tables

    Zaimplementowałem u siebie algorytm przedstawiony w Wikipedii i niestety
    zacząłem otrzymywać wyniki niezgodne z trzema uprzednio przedstawionymi
    metodami.
    W dyskusji dotyczącej artykułu jedna z osób narzeka, że i u niej
    algorytm z Wikipedii nie działa, inna osoba jednak kontruje, że algorytm
    jest na pewno poprawny, a wina jest po stronie niewłaściwego
    zaimplementowania tegoż algorytmu.
    Spędziłem jeszcze trochę czasu na poszukiwaniach innych opisów
    alpha-beta prunning with memorization, ale nic lepszego niż to co w
    Wikipedii nie znalazłem.

    Próbuję więc samodzielnie przemyśleć problem i w pełni go zrozumieć...
    W algorytmie z Wiki w tablicy transpozycji dodatkowo zapisywana jest
    flaga, która przyjmuje stany: UPPERBOUND, LOWERBOUND, EXACT.
    Moim zdaniem to jednak za mało informacji by móc rozstrzygnąć czy można
    taki wpis w przyszłości wykorzystać.
    Moim zdaniem trzeba zapisać w tablicy transpozycji parametry alpha
    (alphaOrig wg algorytmu Wiki) i beta przy jakich został obliczony wynik
    gry dla danej transpozycji.

    Zapamiętuję więc dla każdej transpozycji parametry alpha i beta (bardzo
    niechętnie bo pożerają pamięć).
    Gdy natrafię ponownie na daną transpozycję dokonuję sprawdzenia czy
    alpha_current >= alpha_memorized oraz czy beta_current <= beta_memorized.
    Z obliczonej uprzednio wartości korzystam tylko wtedy, gdy oba powyższe
    warunki są spełnione. No i chyba działa... tj. wyniki zgodne oraz
    otrzymałem najszybszą wersję algorytmu.

    Pozostają jednak wątpliwości czy nie da się tu czasem czegoś ulepszyć:
    np. gdy nie da się użyć wartości z tablicy transpozycji to być może da
    się jakoś zmodyfikować parametr alpha lub beta by uzyskać lepszą
    wydajność. Algorytm z Wiki ma coś takiego:

    if ttEntry.Flag = EXACT
    return ttEntry.Value
    else if ttEntry.Flag = LOWERBOUND
    ? := max( ?, ttEntry.Value)
    else if ttEntry.Flag = UPPERBOUND
    ? := min( ?, ttEntry.Value)
    endif
    if ? >= ?
    return ttEntry.Value

    Cały czas też się zastanawiam, czy faktycznie nie wystarczy wspomniana w
    Wiki flaga, zamiast pełnej informacji alpha, beta.
    Różne próby robione "na macanta" dają jednak niepoprawne wyniki...

    Jak powinien wyglądać algorytm alpha beta prunning z memoryzacją?
    Może jednak ten z Wiki jest dobry, a ja popełniam błąd w implementacji?

    pzdr
    mk