  • 41. Data: 2005-02-22 16:47:04
    Temat: Re: [NTG] sprzeciw pelnej ksiegowosci dla malych dostawcow internetu
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > A tak przy okazji - czy moge prosic o przystepne wyjasnienie dla
    > laika, co to jest "pelna ksiegowosc"?

    Zamiast normalnej ksiazki, bedacej lista operacji, masz oddzielne
    konta ksiegowe dla roznych rodzajow operacji - potem podwojne
    ksiegowanie, bilanse, przeksiegowania, sprawozdania finansowe itd.
    I badanie przez bieglego rewidenta, ale nie wiem czy jest obowiazkowe
    dla wszystkich firm, a jesli jest to co ile lat.

    Generalnie nie ma sensu przy mniejszej niz kilkadziesiat ilosci
    operacji miesiecznie - przy wiekszej moze sie oplacac, bo z KPiR
    wiele wtedy nie wynika.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 42. Data: 2005-02-22 19:27:08
    Od: "neks.net" <neks_tylkobezspamu_@_tylkobezspamu_neks.pl>

    > I badanie przez bieglego rewidenta, ale nie wiem czy jest obowiazkowe
    > dla wszystkich firm,
    wedlug ustawy dla wszystkich telekomunikacyjnych

    >a jesli jest to co ile lat.
    co roku

  • 43. Data: 2005-02-23 01:24:19
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Zamiast normalnej ksiazki, bedacej lista operacji, masz oddzielne
    > konta ksiegowe dla roznych rodzajow operacji

    Ściślej są to zespoły kont - zespół 0 - majątek trwały, zespół 1 - środki
    pieniężne, zespół 2 - rozrachunki, zespół 3 - rozliczenia zakupów i
    magazynów, zespół 4 - koszty wg rodzajów (w tym słynna uszczelka dla tzw.
    kręgu kosztowego, konto 490), zespół 5 - koszty wg miejsc powstawania (układ
    kalkulacyjny) zespół 6 - produkcja i magazyny, zespół 7 - koszty i przychody
    ze sprzedazy (ogólnie) zespół 8 - wyniki finansowe, udziały, akcje, kapitał,
    itp, zespół 9 - (nieformalny) konta pozabilansowe, do przeksięgowań,
    rozliczeń, rozksięgowań, itp.
    Przy czym w ramach tzw. zakładowego planu kont, nie ma obowiązku prowadzenia
    wszystkich zespołów, układ kont musi być przyjęty na początku okresu
    rozliczeniowego (zazwyczaj na początku roku) i niezmienny do końca tegoż.

    > - potem podwojne
    > ksiegowanie,

    Ku uzupełnieniu wypowiedzi - księgowanie podwójne sprowadza się do tego, że
    uznanie jednego konta musi być odzwierciedlone w obciążeniu innego i vice
    versa. Czyli uznanie np. rachunku bankowego (konto zespołu 1) firmy X na
    kwotę 100 zł od danego klienta musi spowodować na stosownym, analitycznym
    koncie rozrachunkowym z tym klientem (zespół 2) zmniejszenie jego salda wn w
    stosunku do firmy X. Jeśli kwoty winien i ma są zgodne, nastepuje
    rozliczenie i zamknięcie rozrachunku, jeśli nie, pojawiają się tzw. salda
    dwustronne, które (najczęściej) na koniec roku podlegają uzgodnieniu.

    > bilanse, przeksiegowania, sprawozdania finansowe itd.
    > I badanie przez bieglego rewidenta, ale nie wiem czy jest obowiazkowe
    > dla wszystkich firm, a jesli jest to co ile lat.

    Też nie pamiętam co ile w tej chwili, przy czym badania te nie są jakoś
    przerażająco drogie. W firmach mających własną księgowość z tego tytułu
    wypłaca się księgowym z uprawnieniami biegłego tzw. bilansówkę i po sprawie.

    > Generalnie nie ma sensu przy mniejszej niz kilkadziesiat ilosci
    > operacji miesiecznie - przy wiekszej moze sie oplacac, bo z KPiR
    > wiele wtedy nie wynika.

    Dokładnie tak.

    --
    TOM
    AS33868 MAN Administrator

  • 44. Data: 2005-02-23 04:05:57
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik Tomasz Śląski napisał:

    > Ściślej są to zespoły kont - zespół 0 - majątek trwały, zespół 1 -

    Widziałem książkę, chyba katalog tych kont. Cegła w rodzaju "Nad
    niemnen" na oko 300 stron.
    --
    Olek

  • 45. Data: 2005-02-23 13:18:10
    Od: VoMi7 <v...@N...cpr.altanet.pl.DUPA>

    neks.net wrote:

    > a dlaczego ograniczac swobode wyboru ? dzis pelna ksiegowosc a jutro
    > bedziesz mial koncesje na sprzatanie, po jutrze bedzie pozwolenie na
    > wlaczanie urzadzen do gniazdek elektrycznych a za rok ...

    jak narazie URTiP pisze do ludzi (ISPow nawet tych malutkich) listy
    kazac im przedstawic Certyfikat Bezpieczeństwa z ABW.

    --
    VoMi7

  • 46. Data: 2005-02-23 13:48:45
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > I badanie przez bieglego rewidenta, ale nie wiem czy jest obowiazkowe
    > dla wszystkich firm, a jesli jest to co ile lat.

    Dopytałem (prze)biegłą ;) W firmach mających sumę bilansową powyżej 5 mln
    euro, lub powyżej 2,5 mln euro zysku do opodatkowania, lub zatrudniających
    wiecej niz 50 osób na umowy o pracę, wymagane jest badanie bilansu przez
    biegłego co roku. W pozostałych wypadkach badanie nie jest wymagane w ogóle.
    Kiedyś było, że co trzy lata, obecnie obowiązek ten został zniesiony.

    --
    TOM
    AS33868 MAN Administrator

  • 47. Data: 2005-02-23 17:15:19
    Od: Borg <b...@b...lan>

    januszek <j...@p...irc.pl> wrote in

    > Jacy?
    >
    > j.

    Tacy wlasnie jak ty, krzykacze ktorych pelno wszedzie.
    Ale gdy przyjdzie co do czego.. to juz cisza jak makiem zasial.

  • 48. Data: 2005-02-23 17:35:12
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Borg napisał(a):

    > Tacy wlasnie jak ty, krzykacze ktorych pelno wszedzie.
    > Ale gdy przyjdzie co do czego.. to juz cisza jak makiem zasial.

    Aha...

    j.

  • 49. Data: 2005-02-24 07:05:12
    Od: d...@w...sobie.to

    Tomasz Śląski <t...@k...org.pl> wrote:
> [...]

    > Kiedyś było, że co trzy lata, obecnie obowiązek ten został zniesiony.

    No nie do konca - w spolkach akcyjnych badanie jest co roku z powodu nazwy
    - obrot ani zatrudnienie niczego nie wnosza.

    D.

    --
    50 ways to FREAK your roommate:
    10. "Drink" a raw egg for breakfast every morning. Explain that you

  • 50. Data: 2005-02-24 08:18:08
    Od: "RaV z Krajcoka" <r...@c...internetdsl.[wytnij]pl>

    > A niech sie firmy konsoliduja i outsorcinguja ksiegowosc wspolnie...

    a po co klientom kolejny lokalny monopol - przecież to zabija konkurencję

    pozdrawiam
    RaV z Krajcoka