-
1. Data: 2010-09-30 10:35:27
Temat: [NTG]acr w sieciach ruchomych
Od: "brum" <b...@o...eu>
http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead07&new
s_cat_id=168&news_id=5889&layout=3&page=text
Prezes UKE przedstawia stanowisko w sprawie obowiązku świadczenia usługi ACR
przez dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej.
Stanowisko Prezesa UKE w sprawie obowiązku świadczenia usługi ACR przez
dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej,
nałożonego przepisem art. 171 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r.
Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).
W związku z problemami dotyczącymi świadczenia usługi ACR (ang. Anonymous
Call Rejection) przez dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej
sieci telefonicznej Prezes UKE przedstawia swoje stanowisko w przedmiotowej
sprawie.
Obowiązek świadczenia usługi ACR jako usługi blokowania połączeń
pochodzących od abonentów i użytkowników końcowych korzystających z usługi
eliminacji prezentacji identyfikacji linii wywołującej został wprowadzony w
państwach członkowskich Unii Europejskiej na podstawie art. 8 ust. 3
Dyrektywy 97/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r.
dotyczącej przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w
sektorze telekomunikacyjnym (Dz. U. L 24 z 30 stycznia 1998 r.). Przepis ten
zapewniał abonentowi wywoływanemu możliwość odrzucania połączeń pochodzących
od abonentów i użytkowników końcowych korzystających z usługi eliminacji
prezentacji identyfikacji linii wywołującej.
Określenie szczegółów powyższej funkcjonalności zostało powierzone
Europejskiemu Instytutowi Norm Telekomunikacyjnych (ETSI). Wynikiem wstępnej
fazy prac zawierającym opis usługi było opracowanie i opublikowanie w 2000
r. normy europejskiej ETSI EN 301 798 V1.1.1 (2000-10) pt. Service and
Protocols for Advanced Networks (SPAN); Anonymous Call Rejection (ACR)
Supplementary Service; Service description. W rozdziale 1 tego dokumentu
(Zakres) ETSI wskazało, że usługa ACR ma zastosowanie do publicznych sieci
telekomunikacyjnych, na przykład PSTN i ISDN oraz, że są dwa typy rozwiązań:
1) rozwiązanie oparte na sieci - network based solution (NBS),
2) rozwiązanie oparte na użytkowniku - user based solution (UBS).
W powyższym dokumencie zastrzeżono, że opisuje on jedynie rozwiązanie
"oparte na sieci".
Ad 1. Rozwiązanie "oparte na sieci" jest usługą oferowaną jako część
funkcjonalności sieci publicznej dla wszystkich połączeń przychodzących, w
których nie jest dostępna identyfikacja linii wywołującej ze względu na
zastosowanie eliminacji prezentacji linii wywołującej (CLIR - ang. Calling
Line Identification Restriction). Istotnym elementem usługi ACR świadczonej
z wykorzystaniem rozwiązania "opartego na sieci" jest to, że nie dochodzi do
zestawienia połączenia z urządzeniem końcowym użytkownika, a zatem
użytkownik wywoływany nie jest informowany o próbie połączenia i jego
odrzuceniu (rozdział 4 Wymagania użytkownika). Natomiast użytkownikowi
wywołującemu przekazywany jest stosowny komunikat, że połączenie zostało
odrzucone ze względu na zastosowanie usługi ACR (rozdział 5 Definicja
usługi). Odrzucenie połączenia następuje niezależnie od tego, czy linia
użytkownika wywoływanego jest wolna czy zajęta (rozdział 5 Definicja
usługi).
Ad. 2. Rozwiązanie "oparte na użytkowniku" jest usługą oferowaną jako część
funkcjonalności urządzenia końcowego użytkownika wywoływanego albo:
a) dla wszystkich albo
b) dla poszczególnych, wg wyboru użytkownika wywoływanego,
połączeń przychodzących, w których nie jest dostępna identyfikacja linii
wywołującej ze względu na zastosowanie eliminacji prezentacji identyfikacji
linii wywołującej CLIR.
W 2002 roku dyrektywa 97/66/WE została zastąpiona dyrektywą 2002/58/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącą
przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności
elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) - (Dz.
U. UE.L.02.201.37.). W dyrektywie wskazano, iż usługa ACR powinna być
świadczona w oparciu o rozwiązanie "oparte na sieci" lub też rozwiązanie
"oparte na użytkowniku" lecz dostarczane przez dostawcę usług. W nowym
pakiecie regulacyjnym UE z 2009 r. zapisy art. 8 dyrektywy 2002/58/WE w
zakresie usługi ACR pozostały w niezmienionym kształcie.
W Polsce obowiązek zapewnienia abonentowi możliwości skorzystania z usługi
ACR polegającej na odrzucaniu anonimowych połączeń przychodzących, został
wprowadzony w art. 171 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800, z późn. zm.), dalej zwanej
"Pt", który stanowi transpozycję odpowiednich postanowień dyrektywy
2002/58/WE. Zgodnie z art. 171 ust. 2 pkt 3 Pt, dostawca usług świadczonych
w publicznej sieci telefonicznej umożliwiającej prezentację identyfikacji
linii wywołującej jest obowiązany zapewnić, za pomocą prostych środków
abonentowi wywoływanemu możliwość eliminacji dla połączeń przychodzących
prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a jeżeli taka prezentacja jest
dostępna przed rozpoczęciem połączenia przychodzącego, także możliwość
blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika stosującego
eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej.
Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż istotą usługi ACR jest to, że odrzucane
może być jedynie takie połączenie przychodzące, dla którego użytkownik
wywołujący zastosował usługę CLIR. Należy nadmienić, iż usługa ACR powinna
być świadczona przez operatorów jako usługa uzupełniająca do usługi CLIR. W
praktyce, przy świadczeniu usługi ACR brak prezentacji numeru w połączeniu
przychodzącym może mieć dwojakie przyczyny:
1) użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR,
2) nie ma prezentacji numeru dla danego użytkownika wywołującego z innych
niż powyżej podano względów. Jeśli zatem brak prezentacji numeru wynika z
innych przyczyn, niż te, że użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR, to
połączenie powinno być zestawione.
Badając oferty operatorów sieci ruchomych Prezes UKE stwierdził, że wszyscy
operatorzy oferują usługi: CLIP (ang. Calling Line Identification
Presentation - prezentacja identyfikacji linii wywołującej) i CLIR. Dwóch
operatorów sieci ruchomej poinformowało o realizacji usługi ACR w sposób
oparty na sieci, pozostali, w tym MVNO, o realizacji ACR poprzez rozwiązanie
typu "czerwona słuchawka" (odrzucanie przez abonenta połączenia bez
prezentacji numeru).
Biorąc pod uwagę powyższe, a także w związku z faktem, iż dokonana przez
Prezesa UKE ocena stanu wdrażania usługi ACR w publicznych sieciach
telefonii ruchomej w Polsce, a tym samym ocena stanu realizacji
bezwarunkowego obowiązku świadczenia usługi ACR pozwala stwierdzić, iż
obowiązek nie jest wykonywany zgodnie z art. 171 ust. 2 pkt 3 Pt., Prezes
Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje, że usługa określona w art. 171
ust. 2 pkt 3 Pt jest usługą, której świadczenie powinno odbywać się z
wykorzystaniem rozwiązań "opartych na sieci" lub rozwiązań "opartych na
użytkowniku" zapewnianych przez dostawcę usług, poprzez dostarczenie
aplikacji użytkownikom korzystającym z terminali z systemem operacyjnym.
"Czerwona słuchawka" nie jest zatem realizacją obowiązkowej usługi ACR.
Warto nadmienić, że zmiana definicji abonenta w znowelizowanej ostatnio
ustawie Pt oznacza, że wskazana powyżej usługa ACR powinna być dostępna dla
wszystkich użytkowników końcowych operatorów sieci komórkowych (w tym także
użytkowników usług pre-paid). Powyższe względy uzasadniają, aby aktywacja i
deaktywacja ACR była dostępna w różnych formach - nie tylko poprzez Biuro
Obsługi Klienta, ale także poprzez kod dostępu.