  • 61. Data: 2010-08-17 05:18:00
    Temat: Re: Mnoznik czestotliwosci
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2010 20:15:46 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >O ciśnieniu nic nie piszą. Piszą, że do gazu płynnego i tyle. Jeszcze

    Cisnienie z tego wynika, i z temperatury.

    >data ważności. Znaczy, że do tego czasu można butlę *napełniać* (co
    >zrobić, gdy napełniona przestoi w garażu następne pięć lat, tego chyba
    >dokładnie nie wiadomo).

    Wlasnie sobie przypomnialem ze mam dwie bomby ..

    >To z tymi do gazu na pewno tak nie robią. Raz mi się zdarzyło
    >'legalizować' butlę -- facet popatrzył (chyba czy nie przerdzewiała)
    >i przybił na blaszcze nową datę. No, jeszcze pobrał opłatę -- to jest
    >najważniejszy punkt programu.

    Moze mniej istotne punkty programu pominal.

    Tak czy inaczej - nie powietrzem.

    >"Dopuszczone do używania".

    No to dalej na dwoje babka wrozyla.
    Czy jak raz dopuscili to ciagle jest dopuszczona, czy wystarczy
    przemalowac liczbe :-)

    >Projektowane, to pewnie z wielokrotnie większym marginesem bezpieczeństwa.

    przepisy wymagaja wspolczynnika zaledwie 1.6.
    Ale wtedy tak cienka blaszka wychodzi ze wszyscy daja wieksza.

    >A jak w jakiejś instalacji
    >przemysłowej jest normalnie pusty zbiornik przeznaczony na jakiś
    >bufor, to też podlega dozorowi.

    Zawsze moze jakis pracownik sie rozejrzec - o, ten sie nada.

    >Chyba nie mogło. Przerdzewiało na szwie i zaczęło sikać. Zresztą

    Tam jest polowa wody a polowa powietrza. Puscilby szew w innym miejscu
    i moglbys oberwac pokrywa ..

    J.

  • 62. Data: 2010-08-17 10:24:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Cisnienie z tego wynika, i z temperatury.

    Ale nie w prosty liniowy sposób. W butlach LPG w ogóle przy normalnej
    temperaturze jest niewielkie ciśnienie.

    > Moze mniej istotne punkty programu pominal.
    >
    > Tak czy inaczej - nie powietrzem.

    A czym? Nie sądzę, by procedura legalizacji zawierała jakąś uczciwą
    próbę na rozerwanie. Być może nawet w czasie produkcji nie stosuje
    się tego do każdej butli. Podobnie jest z 'legalizacją' gaśnic --
    expert łypnie okiem, weźmie kasę i przedłuży. A że kosztje to chyba
    niewiele mniej od nowej gaśnicy, to ludzie kupuja nowe, a stare idą
    na wysypiska.

    > No to dalej na dwoje babka wrozyla.
    > Czy jak raz dopuscili to ciagle jest dopuszczona, czy wystarczy
    > przemalowac liczbe :-)

    Dopuszczone do dnia tego i tego. Przemalowywać może tylko Uprawniony
    Urzędnik Państwowy.

    > przepisy wymagaja wspolczynnika zaledwie 1.6.

    Skąd ta informacja?

    > Zawsze moze jakis pracownik sie rozejrzec - o, ten sie nada.

    Chodziło mi o stały element instalacji (np. do gromadzenia czegoś
    w razie jakiejś awarii).

    > Tam jest polowa wody a polowa powietrza. Puscilby szew w innym miejscu
    > i moglbys oberwac pokrywa ..

    Puściło w kilku miejscach szwu, również na górze, tam gdzie powietrze.
    Musiało ujść z sykiem, baniak cały wypełnił się wodą i sikał wzdłuż
    szczeliny. Oberwanie pokrywą przy takich ciśnieniach raczej nie grozi.

    Jarek

    --
    I musi się lać. Dana woda podlegająca ciśnieniu napotykając na otwór, czyli
    szczelinę, wypływa. Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.

  • 63. Data: 2010-08-17 11:37:41
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > A czym? Nie sądzę, by procedura legalizacji zawierała jakąś uczciwą
    > próbę na rozerwanie.

    Bada się grubość ścianki. Jeżeli jest w jakimś miejscu za cienko to nie
    przedłużają legalizacji.
    I jest jeszcze coś takiego jak nieprzekraczalny termin. Baniak nawet
    "sprawny", po przekroczeniu czasu używania nie da się zalegalizować.

    --
    Desoft

  • 64. Data: 2010-08-17 11:58:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2010 10:24:33 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Ale nie w prosty liniowy sposób. W butlach LPG w ogóle przy normalnej
    >temperaturze jest niewielkie ciśnienie.

    Ale trzeba zalozyc ze butla bedzie w samochodzie na sloneczku i
    temperatura wyniesie .. hm .. 80 stopni C ?

    >A czym?

    woda zazwyczaj.

    >Nie sądzę, by procedura legalizacji zawierała jakąś uczciwą
    >próbę na rozerwanie. Być może nawet w czasie produkcji nie stosuje
    >się tego do każdej butli.

    Nie wiem jak gazowych, ale cisnieniowa proba wodna bywa stosowana.

    >Podobnie jest z 'legalizacją' gaśnic --
    >expert łypnie okiem, weźmie kasę i przedłuży. A że kosztje to chyba
    >niewiele mniej od nowej gaśnicy, to ludzie kupuja nowe,

    slyszalem cos o 5 zl. Przy czym wiekszosc gasnic nie jest
    odpowiedzialna, i moze oko eksperta wystarczy - proszek niezbrylony,
    naboj CO2 ciezki.
    Co innego sniegowe - te to juz powazne zbiorniki cisnieniowe.

    >Dopuszczone do dnia tego i tego. Przemalowywać może tylko Uprawniony
    >Urzędnik Państwowy.

    Czyli nie mozna sobie napisac "10at" i uzywac dalej za wlasnym
    dopuszczeniem ? :-)

    >Skąd ta informacja?

    Z normy, albo z przepisu, jak chcesz to moge odszukac pochodzenie.

    >Puściło w kilku miejscach szwu, również na górze, tam gdzie powietrze.
    >Musiało ujść z sykiem, baniak cały wypełnił się wodą i sikał wzdłuż
    >szczeliny. Oberwanie pokrywą przy takich ciśnieniach raczej nie grozi.

    Chcesz sobie policzyc jaka sila dziala 5atm na pokrywe metrowej
    srednicy ? I do jakiej predkosci ja rozpedza na drodze 5 cm ?

    Na szczescie puscilo miejscowo i zaczelo syczec.

    J.

  • 65. Data: 2010-08-17 12:37:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale trzeba zalozyc ze butla bedzie w samochodzie na sloneczku i
    > temperatura wyniesie .. hm .. 80 stopni C ?

    To jeszcze mieści się w granicach normalności.

    > woda zazwyczaj.

    W butlach LPG? Nie sądzę, by ktoś lał tam wodę. Bo by zardzewiały.

    > Nie wiem jak gazowych, ale cisnieniowa proba wodna bywa stosowana.

    Próba wodna, to dobra jest na czarownice. Albo na zbiorniki przeznaczone
    do gazów pod ciśnieniem setek atmosfer.

    > Czyli nie mozna sobie napisac "10at" i uzywac dalej za wlasnym
    > dopuszczeniem ? :-)

    Można nawet napisać "Zenek jest gupi" -- mamy wolność słowa. Jak coś
    nie podlega przepisom "o dopuszczeniu", to nikt się takimi napisami
    nie przejmuje.

    > Z normy, albo z przepisu, jak chcesz to moge odszukac pochodzenie.

    Byłbym zobowiązany.

    > Chcesz sobie policzyc jaka sila dziala 5atm na pokrywe metrowej
    > srednicy ?

    Chcę. Tak ze 40 ton, licząc w pamięci.

    > I do jakiej predkosci ja rozpedza na drodze 5 cm ?

    A te 5cm skąd?

    > Na szczescie puscilo miejscowo i zaczelo syczec.

    Inaczej nie mogło.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2010-08-17 12:39:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Bada się grubość ścianki. Jeżeli jest w jakimś miejscu za cienko to nie
    > przedłużają legalizacji.

    Czyli miałem rację -- farba na butli jest, znaczy się blachy nie ubyło
    i można przedłużyć. A co jeśli butla podrapana i podrdzewiała? Jak się
    wtedy grubość mierzy?

    > I jest jeszcze coś takiego jak nieprzekraczalny termin. Baniak nawet
    > "sprawny", po przekroczeniu czasu używania nie da się zalegalizować.

    Czyli że jak? Nie można przedłużać w nieskończoność, bo jest jakiś
    sumaryczny czas użytkowania od daty produkcji, powyżej którego nie
    można już dalej legalizować? Czy chodzi o to, że jak nie przedłużę
    zaraz po upływie terminu poprzednich "badań", to za rok mi tego nie
    zrobią?

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2010-08-17 15:38:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2010 12:37:52 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >To jeszcze mieści się w granicach normalności.

    tylko ze czysty propan ma 14at przy 43C, a dalej tez jest nieliniowo.

    >W butlach LPG? Nie sądzę, by ktoś lał tam wodę. Bo by zardzewiały.

    Inne zbiorniki sie tak testuje. Woda tylko na chwile.

    O masz - wieksze LPG
    http://www.baltykgaz.pl/index.php?parent_id=13&menu_
    id=1

    >Byłbym zobowiązany.

    DT-UC-90/WO-O/01. Google sugeruje ze teraz obowiazuje koncowka /19.

    Samej instrukcji nie potrafie juz znalezc, ale tu masz przyklad
    http://www.pg.gda.pl/chem/Katedry/Maszyny/obl-3-mat-
    konstr.pdf

    Wspolczynniki Xe sa tam od 1.4 do 1.8.

    W praktyce jak pisalem - za cienka blaszka wychodzi, daje sie
    wielokrotnie grubsza.

    >Chcę. Tak ze 40 ton, licząc w pamięci.

    >A te 5cm skąd?

    w pewnym momencie zaczyna za bardzo uciekac na boki.

    >Inaczej nie mogło.

    Poszukaj sobie informacji o SLC w butlach nurkowych.
    Byla pare przypadkow gdy na syku sie nie skonczylo, choc cisnienia tam
    wieksze, no i aluminiowe butle.

    J.

  • 68. Data: 2010-08-17 15:51:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Czyli miałem rację -- farba na butli jest, znaczy się blachy nie ubyło
    > i można przedłużyć. A co jeśli butla podrapana i podrdzewiała? Jak się
    > wtedy grubość mierzy?

    Hmm... jak legalizowałem to pan sprawdzał ultradzwiękowym testerem grubość
    ścianek.

> [...]
    > można już dalej legalizować? Czy chodzi o to, że jak nie przedłużę
    > zaraz po upływie terminu poprzednich "badań", to za rok mi tego nie

    Zbadał, podstemplował że "zdatna" i otrzymałem papierek w którym widnieje:
    koniec ekspoloatacji do 2018 roku.
    czyli sumarycznie 20 lat.

    I z tego co doczytałem... powinno się też wykonać badanie metodą
    hydrauliczną.

    --
    Desoft

  • 69. Data: 2010-08-17 16:43:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > w pewnym momencie zaczyna za bardzo uciekac na boki.

    To dalej nie tłumaczy dlaczego *aż* 5 cm. Tego, jak taka pokrywa może
    się nagle oddzielić od reszty, w ogóle nic nie tłumaczy. Przy takim
    ciśnieniu i takiej pojemności, jak powstanie szparka, to zrobi się
    psssssst i na tym się skończy.

    > Poszukaj sobie informacji o SLC w butlach nurkowych.
    > Byla pare przypadkow gdy na syku sie nie skonczylo, choc cisnienia
    > tam wieksze, no i aluminiowe butle.

    Przy 200 atmosferach to już wygląda inaczej.

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2010-08-17 16:45:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Hmm... jak legalizowałem to pan sprawdzał ultradzwiękowym testerem grubość
    > ścianek.

    A właściwie po co to robią? Zakładają, że grubość (pomalowanej) blachy
    może się zmienić? Ciekawe też jak sobie z tym radzili w czasach, gdy
    testery ultradzwiękowe nie były w powszechnym użyciu. Podejrzewam, że
    obowiązywała wtedy metoda "przyjdź pan po odbiór za trzy tygodnie".
    Taka czasochłonność badań robi równie dobre wrażenie, co nowoczesny
    przyrząd pomiarowy. Musi też podobnie kosztować.

    > I z tego co doczytałem... powinno się też wykonać badanie metodą
    > hydrauliczną.

    Bardziej bym się spodziewał metody "na hydraulika" -- postukać kluczem
    francuskim i krzyknąć "dobra jest".

    --
    Jarek