eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaMax bezpieczne napięcie aku samochodowego - pod obciążeniem czy bez?Max bezpieczne napięcie aku samochodowego - pod obciążeniem czy bez?
  • Data: 2017-10-28 15:41:51
    Temat: Max bezpieczne napięcie aku samochodowego - pod obciążeniem czy bez?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki) szukaj wiadomości tego autora

    Cześć,

    Rok temu przymierzałem się do zrobienia ogrzewania postojowego przy użyciu
    nagrzewnicy 1kW i dodatkowego akumulatora samochodowego. Zrobiło się
    ciepło, inne tematy się pojawiły, więc ten zarzuciłem, ale zbliża się
    zima, więc chcę do niego wrócić.

    Zastanawiam się, w którym momencie wyłączać grzanie. Wiadomo, że każdy
    akumulator ma jakąś niezerową rezystancję wewnętrzną, przez co jego
    napięcie pod obciążeniem przysiada, dlatego jeśli będę grzał, ale napięcie
    spadnie do 10,5V (minimalne napięcie, poniżej którego nie powinno się
    schodzić, czasem podają też 10,8V), to wyłączę grzanie, ale wtedy napięcie
    pewnie trochę wzrośnie.

    Czy można ponawiać podłączenie farelki tak długo, aż napięcie jałowe nie
    osiągnie tego 10,5V i nie będzie się utrzymywało na tym poziomie? Czy to
    już będzie za dużo i może zabić akumulator?

    Inna sprawa, że farelka PTC 1kW po podłączeniu do (starego, zużytego)
    akumulatora, który miał 13.63V, spowodowała spadek napięcia do 11.86V a
    prądu do 63A, po czym prąd szybko spadł do 45A i mniej więcej taki się
    utrzymywał (spadając do 41A) przez pięć minut testu (podczas których
    napięcie akumulatora siadło do 11.56V). Mi z tego nie wychodzi 1kW, ale
    ten 1kW to ona pewnie ma przy 13-14V...

    Po 12 minutach napięcie pod obciążeniem wynosiło 8V, ale po odłączeniu
    farelki wracało do 12.2V... czy to dlatego, że akumulator jest już stary,
    zużyty i na nowym by tak nie było?

    Drugie pytanie jest o ładowanie tego akumulatora. Chcę podłączać go do
    instalacji samochodu kilkanaście sekund po włączeniu zapłonu. Czy to nie
    spowoduje przepływu monstrualnego prądu (lub uszkodzenia alternatora, lub
    nie obciąży alternatora tak bardzo, że zamiast ładować rozładowany
    akumulator z alternatora, będzie się on ładował, rozładowując mój normalny
    akumulator rozruchowy, którego nie chcę rozładowywać)? Czy powinienem
    jakoś ograniczyć prąd ładowania tego akumulatora?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]