  • 21. Data: 2009-12-05 14:01:19
    Temat: Re: Masz serwer poczty, oferujesz VoIP lub dostęp do Intenetu - przeczytaj
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Też mam policję parę razy do roku. I też zawsze pomagam, bo loguję
    > sporo.
    ja też. ale raz od "expertów" z warszawy dostałem pytanie takiej klasy że
    gwarantuje Ci że zadający nawet go nie rozumiał.

    > Ale ustawa jest potrzebna, bo wiele porad m.in. na tej grupie
    > jest takich: "policja przychodzi, to powiedz im, że nie logujesz bo nie
    > masz takiego obowiązku".

    A niech sobie doradzają ;) jasne że potrzebna jest ustawa ale w tej formie
    co jest teraz, albo w tej co jest w propozycji to średnio to pomaga.

  • 22. Data: 2009-12-05 14:04:47
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Klient przechodzący przez NAT, zawsze chodzi określonym portem/grupą
    > portów na świat.

    Zależy jakiego NATa używasz. Ten co ja używam po prostu używa jakiegoś
    zakresu. W moim przypadku - od 1024 w górę, bo daje mu IP tylko do tego.

    Więc nie masz racji. Problem rozwiązuje działający ident podający np IP
    wewnętrzne.

    > Mając logi z drugiej strony można określić z jakiego
    > portu nastąpiło połączenie np. na port 80, a co za tym idzie określić
    > kto się łączył, mimo że był za nat-em.

    Akurat port 80 idzie przez proxy i tu akurat nie mam w ogóle problemu.

    > Heh, jak będziesz miał 3 razy w tygodniu to zobaczysz jakie to bywa
    > upierdliwe, szczególnie ze zazwyczaj oczekują danych z przed kilku
    > miesięcy, bo taką mają szybkość działania :)

    Kilku miesięcy? Pan chyba żartuje. NAJSZYBSZĄ sprawą jaką miałem to sprzed
    roku :)

    Jak będzie miał 3 razy w tygodniu to oznacza że będe miał na tyle dużą sieć
    by zatrudnić kogoś na pół etatu do obsługi policjacji.

  • 23. Data: 2009-12-05 14:06:11
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > firmy co mają naty
    > i tylko odpisują że nie można ustalić sprawcy ponieważ
    >
    > a). Mieliśmy awarię sprzętu i niemamy logów
    > b). Na punkcie jest nat i zew IP wychodzi cały blok wioska
    > c). przykładów jest mnóstwo

    Ale ta propozycja ustawy jest tak nieprecyzyjna że właśnie NIE ustala.

    Może wreszcie ktoś kto ROZUMIE sprawę napiszę tą ustawę. Byłaby nie tylko
    sensowna ale 10 razy krótsza.

  • 24. Data: 2009-12-05 14:07:23
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > To ułatwia zarządzanie i zabezpieczenie sieci, gdy poseparujesz

    Bzdura. Ktoś będzie nie używał PPPoE i robił Ci dym i zapcha LAN, całkiem
    niechcący. Żadnej różnicy nie ma.

    > użyszkodników w L2. I jest tanie. Zrobienie sensownej i bezpiecznej
    > sieci Ethernetowej jest drogie. :)

    Jeśli się umie to jest tanie. Nawet bardzo :)

  • 25. Data: 2009-12-05 14:10:10
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 05.12.2009 Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> napisał/a:

    > Zależy jakiego NATa używasz. Ten co ja używam po prostu używa jakiegoś
    > zakresu. W moim przypadku - od 1024 w górę, bo daje mu IP tylko do tego.

    To będziesz musiał zmienić/zmodyfikować tak, żebyś mógł spełnić
    obowiązki wynikające z ustawy. To był tylko przykład o jaki port im
    chodzi.

    Heh, to był tylko przykład.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 26. Data: 2009-12-05 14:46:59
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Wojciech Puchar pisze:

    Czytając tylko sie uśmiechnąłem :)

    > Więc nie masz racji. Problem rozwiązuje działający ident podający np IP
    > wewnętrzne.

    Identa oróbowałem kiedyś daaaaaaaawno temu, jak jeszcze ludzie używali
    powszechnie irca i był im ident potrzebny. Potem okazało się, że
    trzymanie identa na routerze jest dość kłopotliwe wydajnościowo oraz
    administracyjnie (robienie wpisów). Jak masz np. kilkaset komputerów to
    _może_jeszcze_do_przeżycia_ choć ja tego nie widzę (z moich
    doświadczeń). A przy większej sieci to już wogóle masakra.

    > Akurat port 80 idzie przez proxy i tu akurat nie mam w ogóle problemu.

    Znowu to samo jak wyżej - proxy może dobrze działać w _małej_ sieci.
    "Mała" wg mnie to łącze do 10/20 Mbitów ew. do 500 osób. Powyżej "małej
    sieci" proxy dla wszystkich jako np. transparentne lub wymuszone jest
    nieporozumieniem. Wydajnościowo też. Jedyna zaleta - stosunkowo ładne
    logi z połączeń www.

    > Jak będzie miał 3 razy w tygodniu to oznacza że będe miał na tyle dużą sieć
    > by zatrudnić kogoś na pół etatu do obsługi policjacji.

    no comment :)

    Wojtek

    --
    ****** www.sklepzczesciami.pl ******
    amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

  • 27. Data: 2009-12-05 14:47:18
    Od: Pawel Malachowski <p...@n...niewazne>

    L2.

    > Bzdura. Ktoś będzie nie używał PPPoE i robił Ci dym i zapcha LAN, całkiem
    > niechcący. Żadnej różnicy nie ma.

    LAN-u nie zapcha bo tniesz na porcie Eth, a jedyna legalna komunikacja jest
    z BRAS-em. WAN-u nie zapcha, póki nie odpali PPPoE.

    > Jeśli się umie to jest tanie. Nawet bardzo :)

    Wymaga nieco lepsiejszych switchy niż te, które wystarczają gdy używa się PPPoE.
    (Nie jestem wielkim fanem PPPoE, ale to się czasem nieźle sprawdza;)).

    --
    Paweł Małachowski

  • 28. Data: 2009-12-05 14:48:24
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Wojciech Puchar pisze:

    > Ale ta propozycja ustawy jest tak nieprecyzyjna że właśnie NIE ustala.
    >
    > Może wreszcie ktoś kto ROZUMIE sprawę napiszę tą ustawę. Byłaby nie tylko
    > sensowna ale 10 razy krótsza.

    Napisz może do UKE. Ja w sprawie ustawy hazardowej napisałem. Myślę, że
    pisanie do UKE może mieć sens - wtedy jest "papier", że "środowisko"
    stwierdza, że coś jest nie tak ...

    Wojtek

  • 29. Data: 2009-12-05 14:51:39
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Wojciech Puchar pisze:

    > Bzdura. Ktoś będzie nie używał PPPoE i robił Ci dym i zapcha LAN, całkiem
    > niechcący. Żadnej różnicy nie ma.

    Lan można zapchać zawsze (o ile istnieje lan). Myśle, że przedpiscy
    chodziło bardziej o identyfikację klientów (w sensie połączeń z sieci na
    zewnątrz), która jest łatwiejsza przy pppoe bo identyfikujesz usera. Mac
    teoretycznie można (o ile po macu jest jakaś weryfikacja, co jest
    najprostrzą firmą) łatwy do wysnifowania. Oczywiście przełączniki
    zarządzalne itd. Ale to zaprzecza zdanie poniżej.

    > Jeśli się umie to jest tanie. Nawet bardzo :)

    przy okazji: wiedza też kosztuje ...

    wojtek

  • 30. Data: 2009-12-05 16:26:23
    Od: Maciej Zielenkieiwcz <m...@g...com>

    On 2009-12-05 14:46, crazy bejbi <t...@n...ma> wrote:

> [...]
    > _może_jeszcze_do_przeżycia_ choć ja tego nie widzę (z moich
    > doświadczeń). A przy większej sieci to już wogóle masakra.

    oidentd?