  • 1. Data: 2012-06-05 22:39:26
    Temat: MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
    Od: Terry Jonesty <t...@g...com>

    w/g harmonogramu:
    http://www.telewizja-cyfrowa.com.pl/2012/05/nowe-nad
    ajniki-mux-1/
    MUX-1 w Kielcach jest niby nadawane ze Św.Krzyża z mocą 50kW - czyli
    taką samą jak dotychczasowy MUX-2.
    Jak to możliwe, że w moim mieszkaniu ciągle nie chce "złapać" odbioru
    MUX-1 na dłużej niż 15 sekund, podczas gdy DOKŁADNIE TEN SAM ODBIORNIK
    w tym samym miejscu bezproblemowo, pięknie i BEZ NAJMNIEJSZEGO
    "zacięcia" odbiera od 2 lat MUX-2 (nadawany też ze Św.Krzyża i też z
    mocą 50kW)??????

    Czyli niby TO SAMO - jednak JEDNO DZIAŁA a drugie NIE! :P

    Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
    "udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
    MUX-2?

  • 2. Data: 2012-06-05 23:06:19
    Temat: Re: MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Terry Jonesty" <t...@g...com> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...
    w/g harmonogramu:

    Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
    "udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
    MUX-2?

    No to chyba oczywiste, że obydwa MUX'y nie nadają na tej samej
    częstotliwości. :-)
    MUX1 to 802MHz, a MUX2 to 594MHz. Nie wiem jaką masz instalację antenową (bo
    nic nie napisałeś, a to najważniejsze), ale może po prostu antena (kabel)
    dość mocno tłumia tą częstotliwość.
    Inna sprawa to propagacja fal elektromagnetycznych. Nie wiele pamiętam z
    telekomunikacj (20 lat robi swoje :-) ), bo pracuję zupelnie w innej branży,
    ale im krótsze fale radiowe tym mniej się "uginaja". Czyli fala 800MHz
    rozchodzi się po liniach prostych (podobnie jak mikrofale), dlatego tutaj
    powinna być widoczność anten między sobą.
    Takie np. fale długie o częstotliwości 200kHz mają zasięg nawet kilku
    tysięcy kilometrów przy mocy 1MW. :-)

  • 3. Data: 2012-06-06 09:39:42
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
    >"udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
    >MUX-2?

    Problem może być banalny. Wystarczy że pasmo przenoszenia twojej anteny
    jest poniżej częstotliwości MUX1 i już tego raczej nie odbierzesz.

    Marek

  • 4. Data: 2012-06-06 11:19:04
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    > Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj
    > zaraz mi
    > "udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale
    > radiowe niż
    > MUX-2?

    Tego akurat nie trzeba udowadniać ;-). To jest oczywiste.
    No, może nie innego rodzaju fale, ale na innej
    częstotliwości...

  • 5. Data: 2012-06-06 11:43:39
    Od: Damian G <d...@u...gmail.com>

    W dniu 06.06.2012 09:39, 4CX250 pisze:
    > Problem może być banalny. Wystarczy że pasmo przenoszenia twojej anteny
    > jest poniżej częstotliwości MUX1 i już tego raczej nie odbierzesz.
    >

    > Marek

    Dokładnie, MUX-1 masz na kanale 62. Wiele starszych
    instalacji/anten/wzmacniaczy itp. było projektowanych na pracę do kanału
    60...
    Sam miałem z tym problem (kanał 64). Zmiana anteny ze starej Yagi i
    kolosalna róznica w odbiorze..

    --
    Damian

  • 6. Data: 2012-06-06 18:18:49
    Od: Terry Jonesty <t...@g...com>

    On 6 Cze, 09:39, "4CX250" <t...@p...ornet.pl> wrote:

    > Problem mo e by banalny.  Wystarczy e pasmo przenoszenia twojej anteny
    > jest poni ej cz stotliwo ci MUX1 i ju tego raczej nie odbierzesz.

    Ależ ja odbieram na drucie!
    i MUX-2 odbieram bez najmniejszych problemów!
    a MUX-1 ni cholery!

  • 7. Data: 2012-06-06 18:25:31
    Od: Terry Jonesty <t...@g...com>

    On 5 Cze, 23:06, "nom" <n...@u...gazeta.pl> wrote:

    > MUX1 to 802MHz, a MUX2 to 594MHz. Nie wiem jak masz instalacj antenow (bo
    > nic nie napisa e , a to najwa niejsze), ale mo e po prostu antena (kabel)
    > do mocno t umia t cz stotliwo .

    to prawisz, ze wyzsza czestotliwosc jest bardziej podatna na
    zaklocenia?

    abstrahujac od tego czy powyzsze jest prawda - to jednak nie sadze, iz
    roznice w jakosci odbioru nie powinny okazac sie az tak KOLOSALNYMI!

    tak konkretnie i "liczbowo": na ile % szacujesz zmiany w sile sygnalu
    spowodowane TYLKO I WYLACZNIE zmiana czestotliwosci z ~600M na ~800M?

    IMHO nie powinno to przekroczyc kilka % - a w praktyce obserwuje tutaj
    z... 1000%!

  • 8. Data: 2012-06-06 19:27:00
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Ależ ja odbieram na drucie!
    > i MUX-2 odbieram bez najmniejszych problemów!
    > a MUX-1 ni cholery!

    No to zainwestuj w porządną antenę - widocznie sprawność Twojego druta
    gwałtownie spada ze wzrostem częstotliwości, na co nakłada się gorsza
    propagacja sygnału wyższej częstotliwości. To jest naprawdę możliwe -
    sam miałem podobny problem z odbiorem DVB-T z Łaz pod Warszawą - a
    miałem porządną antenę yagi, a nie kawał druciku.

    Nie wiem, jaki przekręt w tym wszystkim węszysz.

    Piotr

  • 9. Data: 2012-06-06 20:40:53
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Terry Jonesty" <t...@g...com> napisał w wiadomości
    y.googlegroups.com...
    > to prawisz, ze wyzsza czestotliwosc jest bardziej podatna na
    > zaklocenia?

    Tu nie o to chodzi.
    Ja mam antenę 19 elementową Yagi nakierowaną na św. Krzyż. Odbierałem z niej
    TVP1 i 2 analogowo, później MUX2 (sygnał 100/100% - jakość/siła). Jak
    zaczęli nadawać MUX1 to bardzo słabo łapało mi sygnał, sygnał skakał od 0 do
    60%. Dopiero jak dokładnie nakierowałem antenę (wykorzystałem kanał
    analogowy 58 Info Kielce o mocy 20kW) to uzyskałem stabilny obraz MUX1
    (90/85%). Ale nawet minimalne przestawienie anteny o +-5* powoduje, że tracę
    sygnał MUX1. :-)
    Dla MUX2 nawet odchyłka +-30* nie ma aż tak dużego znaczenia.
    Antena Yagi 19-elem. ma charakterystykę, która umożliwia odbiór kanałów z
    zakresu 20-69, więc MUX2 na 62 kanale spokojnie powinno przenosić, ale mam
    wzmacniacz antenowy, który tak naprawdę to nie wiem jakie ma pasmo
    przenoszenia. Jakbym go wywalił, to w ogóle nie miałbym odbioru, bo już tak
    też testowałem. :-)
    A wiec kluczowe jest dokładne ustawienie anteny w kierunku nadajnika inaczej
    nici z MUX1. ;-)

  • 10. Data: 2012-06-06 21:00:03
    Od: Hikikomori Mint <h...@a...pl>

    On 06.06.2012 20:40, nom wrote:

> [...]
    > tak też testowałem. :-)
    > A wiec kluczowe jest dokładne ustawienie anteny w kierunku nadajnika

    A dasz link do tej anteny?

    I ogolnie - jaka kupic, zeby lapac wszystko w centrum Krakowa?

    I gdzie moge sprawdzic, z ktorej strony mam nadajnik?

    --

    Polacy, nic się nie stało... Mamy EURO 2012...
    http://biznes.onet.pl/ostry-zawal-w-sluzbie-zdrowia,

    http://biznes.onet.pl/wideo/upadlo-juz-300-polskich-
    firm,76784,w.html