  • 1. Data: 2012-11-24 14:15:28
    Temat: Literatura dla początkującego
    Od: Rafał <b...@N...gazeta.pl>

    Czy możecie polecić jakąś literaturę dla nie młodego człowieka,
    który nigdy nie miał styczności z komputerami (może to dziwne,
    ale są tacy) szuka liter na klawiaturze, ma kłopot z trzymaniem
    myszy, nie ma pojęcia z czego składa się komputer
    i co to system operacyjny
    i który zamierza sobie kupić laptopa i zacząć po prostu z niego
    korzystać?

    Wiem, że pytanie jest trudne zwłaszcza dla tych, którzy wychowali
    się z komputerem i nie wiedzą, jak widzi świat komputerów
    kompletny laik.

  • 2. Data: 2012-11-24 14:37:44
    Temat: Re: Literatura dla początkującego
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-11-24, Rafał <b...@N...gazeta.pl> wrote:
    > Czy możecie polecić jakąś literaturę dla nie młodego człowieka,

    Literaturę olej. Praca z "tutorem" i eksperymentowanie. Umiejętność
    samodzielnej nauki przy pomocy tekstów źródłowych zanika z wiekiem.
    Jeszcze szybciej zanika mobilizacja do poznawania nowych rzeczy.

    > który nigdy nie miał styczności z komputerami (może to dziwne,
    > ale są tacy) szuka liter na klawiaturze, ma kłopot z trzymaniem

    W ogóle nie jest to dziwne.

    > myszy, nie ma pojęcia z czego składa się komputer

    Wiedza o zawartości komputera jest zupełnie nieistotna. Nawet młoda
    osoba pracująca na kompie na co dzień tego nie potrzebuje, więc po co
    męczyć starszą?

    > i co to system operacyjny

    Tego też nie.

    > i który zamierza sobie kupić laptopa i zacząć po prostu z niego
    > korzystać?

    To niech kupi laptopa i korzysta.
    Wciska się "power", czeka się na znajomy widok desktopu, a potem
    przeglądarka i już można szaleć. Obsługa komputerów jest naprawdę
    prosta i wystarczy się przełamać.

    To, z czym ludzie mają naprawdę problem, to korzystanie z internetu.
    Po prostu nie rozumieją o co chodzi: co, gdzie i jak można znaleźć.
    Mają też ogromny problem z wyszukiwarkami, bo próbują z nimi rozmawiać
    jak z "kobietą z okienka". Dość długo trwa wyjaśnienie, że trzeba
    wpisywać to, co chce się znaleźć, a nie liczyć na jakiegoś skrzata
    zamkniętego w pudełku.

    pozdrawiam,
    PK

  • 3. Data: 2012-11-24 14:46:31
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    tylko niech Ci nie przyjdzie do głowy myśl, żeby kupić mu złoma "do
    pisania"... pojawi się problem zbyt szybkiego naciskania klawisza, pp itp...
    i w końcu się zniechęci...

  • 4. Data: 2012-11-24 19:31:41
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 24 listopada 2012 (14:37:44) napisano:

> [...]

    > jak z "kobietą z okienka". Dość długo trwa wyjaśnienie, że trzeba
    > wpisywać to, co chce się znaleźć, a nie liczyć na jakiegoś skrzata

    Z obserwacji własnej - najważniejsze, żeby ten człowiek miał w
    korzystaniu z komputera jakikolwiek cel. Bo zdarza się, że ktoś "chce
    nauczyć się komputera", pomimo, że jest to dla niego zupełnie
    abstrakcyjna i bezużyteczna umiejętność - i wtedy przeważnie kończy
    się na niczym, bo nie ma motywacji.

    Co innego, jeżeli ktoś znajdzie w tym komputerze coś fajnego, albo
    potrzebnego - zupełnie inaczej uczy się człowiek, który już dostrzegł,
    że na Allegro można kupić coś fajnego, albo, że na Naszej Klasie można
    pogadać ze znajomym z podstawówki.

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 5. Data: 2012-11-24 19:57:43
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2012 19:31:41 +0100, Yakhub napisał(a):

> [...]
    > potrzebnego - zupełnie inaczej uczy się człowiek, który już dostrzegł,
    > że na Allegro można kupić coś fajnego, albo, że na Naszej Klasie można

    IMVHO - pewne podstawy wyjaśnić by wypadało i by się przydało. Ot - czym
    jest plik, czym folder, dlaczego i na co uważać w to co się klika. Plus
    uczulenie w temacie: myśl co robisz. Samo się nie popsuje - popsuje się /
    pojawiło się coś, gdyż na coś pozwoliłeś/łaś.

    Z własnego doświadczenia z użytkownikami, często osobami mającymi po te
    kilkadziesiąt wiosen na karku - zapowiedź ,,jeżeli się dzieje coś, czego
    nigdy nie widziałeś/łaś, napisz mi co robiłeś/łaś, a ja spróbuję na to
    rozwiązanie znaleźć" potrafi zdziałać cuda. Zdalny dostęp np. z użyciem
    TeamViewera pozwala pomóc jeszcze szybciej i jeszcze skuteczniej.
    Użyszkodnik nie ma się znać. Najważniejsze jest, by użyszkodnik był uczulony
    na to, że jeżeli pojawia się coś, czego nie zna, to nie próbuje sam na siłę
    - nie znam się, nie orientuję się - pytam bardziej obeznanego.

    [ Szarańcza jest plagą, chociaż jeden jej owad nie stanowi potęgi. ]
    [ Podobnie jest z głupcem. (Karol Capek) ]

  • 6. Data: 2012-11-24 20:18:03
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > kilkadziesiąt wiosen na karku - zapowiedź ,,jeżeli się dzieje coś, czego
    > nigdy nie widziałeś/łaś, napisz mi co robiłeś/łaś, a ja spróbuję na to
    > rozwiązanie znaleźć" potrafi zdziałać cuda. Zdalny dostęp

    tak, a dokumenty worda też po Nich poprawiasz? ;o)

  • 7. Data: 2012-11-25 01:44:16
    Od: Filip <f...@f...pl>

    On 2012-11-24 14:15, Rafał wrote:
> [...]
    >
    > Wiem, że pytanie jest trudne zwłaszcza dla tych, którzy wychowali
    > się z komputerem i nie wiedzą, jak widzi świat komputerów

    Ja osobiście polecam przejść się do biblioteki i wypożyczyć parę
    starszych książek, ponieważ one w naprawdę przyzwoity sposób wszystko
    opisują, lepiej niż te nowe.

    Poza tym w nowych książkach często jest za dużo pojęć.

    A jeszcze lepiej - polecam bardzo Komputer Świat - wystarczy dużo go
    czytać, żeby poznać świat komputerów.
    Nie będziesz potrafił obsługiwać kompa, jeżeli nie zaprzyjaźnisz się z
    jego światem ;)

  • 8. Data: 2012-11-25 07:18:32
    Od: "$heikh el $hah" <s...@g...com>

    W dniu 2012-11-24 14:37, PK pisze:

> [...]
    > jak z "kobietą z okienka". Dość długo trwa wyjaśnienie, że trzeba
    > wpisywać to, co chce się znaleźć, a nie liczyć na jakiegoś skrzata

    Bym się podpisał czterema łapami. Gdybyś tylko zaznaczył, że to dotyczy
    człowieka, który zaczyna z dźwiękiem "modemu". Ja miałem to szczęście,
    że zaczynałem od Win97 i Szwagier-informatyk mnie szkolił. A czego
    chcesz (nauczyć) człowieka w 2012 roku?

    --
    ?(?.?)? ? ???
    ???$ ?? ?????$

  • 9. Data: 2012-11-25 07:27:44
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 25 Nov 2012 01:44:16 +0100, Filip napisał(a):

    (ciach...)
    > A jeszcze lepiej - polecam bardzo Komputer Świat - wystarczy dużo go
    > czytać, żeby poznać świat komputerów.
    > Nie będziesz potrafił obsługiwać kompa, jeżeli nie zaprzyjaźnisz się z
    > jego światem ;)

    Akurat często i gęsto w Komputer Świecie trafiałem na brednie solidnego
    kalibru...

    [ Jedno puknięcie to jest przypadek. (Ola Żyszkowska) ]

  • 10. Data: 2012-11-25 07:27:44
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 24 Nov 2012 20:18:03 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

    > tak, a dokumenty worda też po Nich poprawiasz? ;o)

    Czasami muszę - jak dostaję takie cusie potem do składu. Obrazowe
    przedstawienie tematu np. ostylowania dokumentu potrafi zdziałać cuda.

    [ Kawaler i żonaty mężczyzna mają jedną wspólną cechę. Obaj myślą, że ten ]
    [ drugi częściej ciupcia. (Filip Czechowski) ]