  • 11. Data: 2011-08-08 06:02:47
    Temat: Re: Lampy, radio - pytań ciąg dalszy
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-08-07 22:39, Roman pisze:

    > Da radę - tyle, że pociągnie dodatkowy prąd...

    A w jaki sposób doprowadzić napięcie anodowe do obydwu stopni? Bo
    rozumiem, że kawałek kabla nie wystarczy - pojawią się sprzężenia.
    Podłączamy baterię anodową do wzmacniacza m.cz., a dalej, do detektora
    reakcyjnego przez jakieś filtrowanie. Co tutaj powinno się znaleźć?
    Układ RC? Dławik?

    > Zwykle stosuje się takie jak na tych schematach, można poeksperymentować z
    > potencjometrem (np. 1 MOhm) między +A i masą (odczep do siatki drugiej).
    > Obniżenie napięcia na drugiej siatce czasem poprawia pracę układu...

    Poprawę słychać w słuchawkach czy dopiero widać na oscyloskopie? ;)
    Jeśli karta katalogowa podaje typowe napięcie siatki drugiej jako 1/2
    typowego napięcia anodowego (odpowiednio 100V i 200V) to czy to oznacza,
    że w moim przypadku ta proporcja powinna zostać zachowana i powinienem
    dążyć do uzyskania 25V na s2?

  • 12. Data: 2011-08-08 06:08:44
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-08-07 22:34, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Dwustopniowy reakcyjniak ze międzystopniowym sprzężeniem oporowym (ECL86
    > detektor na triodzie, wzmacniacz m.cz. na pentodzie) hula u mnie, że aż
    > głośnik podskakuje więc moim zdaniem zabawa w transformatory

    Czy w takim razie dobór rezystora w obwodzie anody lampy detekcyjnej
    (2k2m) jest krytyczny? Jeśli tak, to czym powinienem się kierować
    szukając odpowiedniej wartości? Jeśli nie, jaki orientacyjnie opór tam
    wstawić? To samo odnośnie kondensatora sprzęgającego - są co do niego
    jakieś wymagania, czy mogę bez obaw dać choćby foliowy 2,2nF, w tej
    chwili bocznikujący słuchawki?

  • 13. Data: 2011-08-08 06:12:57
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-08-07 22:42, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > A solidną antenę i uziemienie Kolega ma ?
    > O ile 10m drutu wyrzuconego za okno stanowi jako taką antenę dla górnego
    > zakresu fal krótkich, to dla fal długich jest to 1/130 fali czyli w
    > zasadzie nic :-)

    Uziemienie to kaloryfer, antenę stanowi 20m linki miedzianej w PCV nie
    tyle wyrzuconej za okno, co rozwieszonej za nim. Niestety kilka
    pierwszych metrów biegnie tuż przy ścianie, kolejnych 10m w jakiejś
    odległości od niej, po balkonie, potem znów kilka metrów "luzem" do
    sąsiedniego budynku.

    Generalnie brałem pod uwagę wyjaśnienie, które zasugerowałeś. Tylko czy
    przypadkiem nie wspominałeś kiedyś o dobrym odbiorze na swoim
    reakcyjniaku na średnich, za pomocą cewki na pręcie ferrytowym i kilku
    metrów kabla właśnie?

    Zresztą to i tak nie ma wielkiego znaczenia - krótkie są o wiele
    ciekawsze. Po prostu zazwyczaj, "tradycyjnie" składałem odbiorniczki, na
    których dało się posłuchać PR1. ;)

  • 14. Data: 2011-08-08 06:18:02
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 08.08.2011 08:08, Atlantis pisze:
> [...]
    > wstawić? To samo odnośnie kondensatora sprzęgającego - są co do niego
    > jakieś wymagania, czy mogę bez obaw dać choćby foliowy 2,2nF, w tej

    Dobór nie jest jakoś szczególnie krytyczny. Ja tam lubię okrągłe liczby
    i wstawiłbym 10k i 10nF :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 15. Data: 2011-08-08 07:17:17
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 08.08.2011 08:12, Atlantis pisze:

> [...]
    > pierwszych metrów biegnie tuż przy ścianie, kolejnych 10m w jakiejś
    > odległości od niej, po balkonie, potem znów kilka metrów "luzem" do

    Duże znaczenie ma dobre odizolowanie tej linki od ziemi. W moim
    przypadku rolę izolatorów spełnia gruba żyłka. Jeśli ta linka
    przywiązana jest gdzieś bezpośrednio do barierki balkonu nawet przez tę
    izolację PCV to znacznie pogorszą się parametry anteny. Te "tuż przy
    ścianie" to ile ? :-) Leży na ścianie ?
    Moja antena to ok 20m DNE na oko fi=1,5mm nawinięte na kiju od szczotki.
    Taką sprężynę rozciągnąłem na długość ok 4m i podwiesiłem pod sufitem na
    żyłkach o długości ok 20cm. Rolę uziemienia podobnie jak u Kolegi pełni
    kaloryfer (kabel przylutowany do mosiężnej nakrętki zaworu).

> [...]
    > przypadkiem nie wspominałeś kiedyś o dobrym odbiorze na swoim
    > reakcyjniaku na średnich, za pomocą cewki na pręcie ferrytowym i kilku

    Odbiór na falach średnich zaczyna się wieczorem. Przed godziną 18-tą
    odbieram w zasadzie tylko lokalną rozgłośnię na 1584kHz o mocy 0,8kW.
    Ale wieczorkiem w eterze robi się gęsto :-) Na długich w Słupsku
    odbieram jedną rozgłośnię niemiecką i dość słabo PR1. Jak jeszcze stał
    maszt w Konstantynowie było zdecydowanie lepiej.

    P.S. Moje radyjko na ECL86 zasilane jest pełnym napięciem anodowym 250V
    co ma duży wpływ na wzmocnienie. Ale przy pracy na słuchawkach te
    40..60V powinno wystarczyć.

    Pozdrawiam
    Grzegorz