  • 1. Data: 2023-04-03 22:45:44
    Temat: Ładowarka komórek standardu Qualcom Q Ch 3.0 a starsze akumulatorki ?
    Od: Swift <p...@g...com>

    Mam takie radyjko Sencor: https://www.sencor.pl/przenosne-radio/srd-215-b
    Dotychczas ładowałem akumulatorek (fabrycznie włożony komórkowy Motorola BL-5C) ze
    zwykłej - starszej ładowarki do komórek Samsung 9V 1,67A / 5V 2,0A i wszystko było w
    porządku. Ostatnio ładowałem z ładowarki Motorola Turbo Power SC-52 (standard Qualcom
    Quick Charge 3.0) 5V 3A /9V 2A /12V 1,5A i tu zonk bo akumulatorek się nie naładowuje
    i wykazuje napięcie 3,4 V i nie więcej. Możliwe, że to kwestia przypadku i
    akumulatorek padł bo miał paść. Czy możliwe, że wykończyła go jednak nowa ładowarka ?

    Próbowałem "wygooglać" jak działają nowe ładowarki standardu Qualcom ale efekt
    mierny. Znalazłem jedynie informację, że telefon rozpoznaje taką ładowarkę bo
    przewody DATA złącza USB są wewnątrz ładowarki zwarte rezystancją ok. 200 om.

    Może ktoś wie, jak to dokładnie działa i jak nowsze komórki dogadują się z takimi
    ładowarkami. Wdzięczny będę za informację.

  • 2. Data: 2023-04-03 23:17:07
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 03.04.2023 o 22:45, Swift pisze:

> [...]
    akumulatorek padł bo miał paść. Czy możliwe, że wykończyła go jednak nowa ładowarka ?

    Może BMS dostał po ryju? :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 3. Data: 2023-04-04 00:05:49
    Od: Swift <p...@g...com>

    poniedziałek, 3 kwietnia 2023 o 23:18:09 UTC+2 LordBluzg(R)?? napisał(a):
    > Może BMS dostał po ryju? :)

    Może, tylko czy nowe ładowarki w standardzie Qualcom 3.0 nie zapewniałyby
    kompatybilności wstecznej ze starszymi akumulatorkami. ? Wszak ten od
    radyjka wkładany był fabrycznie np. do Nokii 3110c i to nie było wieki temu.

  • 4. Data: 2023-04-04 00:16:33
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 4 April 2023 at 00:05:50 UTC+2, Swift wrote:

> [...]
    > radyjka wkładany był fabrycznie np. do Nokii 3110c i to nie było wieki temu.
    Widziałem u Chinczyka radyjka na aku Nokii, ale chyba z funkcją ładowania.

  • 5. Data: 2023-04-04 00:23:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.04.2023 o 00:05, Swift pisze:

> [...]
    > radyjka wkładany był fabrycznie np. do Nokii 3110c i to nie było wieki temu.

    Nie implementuj obsługi BMS wstecz. To niepoważne. Często jest tak, że
    producent nie ma szklanej kuli i nie wymyśli zabezpieczeń w przyszłość.

    Błędem jest rozumienie że tak musi być. Często nie jest.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 6. Data: 2023-04-04 08:38:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 3 Apr 2023 13:45:44 -0700 (PDT), Swift wrote:
> [...]
    > naładowuje i wykazuje napięcie 3,4 V i nie więcej. Możliwe, że to
    > kwestia przypadku i akumulatorek padł bo miał paść. Czy możliwe, że

    Jak akumulatorek pokazuje 3.4V, to imo jest sprawny,
    mozesz doladować gdzie indziej?

    Moze padła ladowarka w radyjku, w zasadzie możliwe, jesli
    ładowarka-zasilacz podała np 12V.
    Co prawda nie powinna wynegocjowac z radyjkiem wyzszego napięcia, ale
    kto wie ...

> [...]
    > rozpoznaje taką ładowarkę bo przewody DATA złącza USB są wewnątrz
    > ładowarki zwarte rezystancją ok. 200 om.

    Takie zwarcie jest czeste, i sygnalizuje ładowarce, ze urzadzenie
    może brac wiekszy prąd. Bo prawidłowy port USB powinnien wypuscic
    tylko 100mA bez negocjacji.
    Chyba wszystkie stare ładowarki to ignorowały - podawały ok 5V
    i niech bierze ile chce.

    QC potrafi napiecie podniesc bardziej
    https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge

    > Może ktoś wie, jak to dokładnie działa i jak nowsze komórki dogadują się z takimi
    ładowarkami. Wdzięczny będę za informację.

    J.

  • 7. Data: 2023-04-04 12:12:02
    Od: Ceat <c...@a...net>

> [...]
    >
    > Może ktoś wie, jak to dokładnie działa i jak nowsze komórki dogadują się z takimi
    ładowarkami. Wdzięczny będę za informację.

    Kiepsko guglałeś.
    patent Qualcomma:
    http://patentimages.storage.googleapis.com/pdfs/US20
    140122909.pdf
    Instructables: https://www.instructables.com/QC-30-Trigger/
    albo:
    http://blog.deconinck.info/post/2017/08/09/Turning-a
    -Quick-Charge-3.0-charger-into-a-variable-voltage-po
    wer-supply

  • 8. Data: 2023-04-04 15:28:32
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Takie zwarcie jest czeste, i sygnalizuje ładowarce, ze urzadzenie
    > może brac wiekszy prąd. Bo prawidłowy port USB powinnien wypuscic
    > tylko 100mA bez negocjacji.

    Prąd prądem, ale tu pewnie podbiło się napięcie.

    Najlepiej kupić miernik USB (takie tanie coś wtykane między ładowarkę
    a urządzenie) i zmierzyć, co tam idzie.

    --
    Leci gołąbek i śpiewa:
    - It's my life...

  • 9. Data: 2023-04-04 16:36:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 4 Apr 2023 13:28:32 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > Prąd prądem, ale tu pewnie podbiło się napięcie.
    >
    > Najlepiej kupić miernik USB (takie tanie coś wtykane między ładowarkę
    > a urządzenie) i zmierzyć, co tam idzie.

    Tak jest, ale jak pisałem - zwykłe zwarcie linii danych,
    ewentualnie przez niewielki rezystor do 200 ohm,
    sygnalizuje wiekszą wydajność prądową, ale bez podnoszenia napięcia
    (*)

    https://ibex.tech/resources/geek-area/communications
    /usb/usb-power-battery-charging
    https://www.analog.com/en/technical-articles/usb-bat
    tery-charging-and-adapter-emulators.html

    (*) podnoszenie napiecia czasem widuje w "mocnych ładowarkach", ale to
    jest takie do 5.5V, może 6.0, przy duzym poborze prądu.
    Ot - kompensacja rezystancji kabla

    Standardy QC i USB-C maja znacznie wyzsze napięcia (9, 12, 20V),
    ale negocjuje sie to bardziej skomplikowanie.
    Mało prawdopodobne aby radyjko wynegocjowało wieksze napięcie.

    Aha - uwaga na stare kable "rozdzielacz USB" czy "3 standardy w
    jednym", np
    https://www.mediaexpert.pl/smartfony-i-zegarki/akces
    oria-do-telefonow/kable-i-przewody/kabel-usb-lightni
    ng-usb-typ-c-micro-usb-baseus-rapid-1-2-m-czarny

    podłaczy ktos dwa urządzenia naraz do lepszej ładowarki, jedno z
    urządzen wynegocjuje 12 czy 20V, a drugie sie spali.

    J.

  • 10. Data: 2023-04-05 19:50:02
    Od: Swift <p...@g...com>

    Oryginalny akumulatorek BL-5C (Nokia - wcześniej błędnie podałem Motorola) włożyłem
    do starej Nokii 3110C
    i podłączyłem oryginalną ładowarkę Nokii - 5V /350mA (nie obciążona daje na wyjściu
    7V).
    Naładował się do 4,1V i działa, tak więc BMS raczej nie został w nim uszkodzony.
    Radyjko działa. Pozostaje jeszcze do sprawdzenia, czy sam układ kontroli ładowania -
    o ile jakiś jest w radyjku - nie padł.