    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Ładowanie małego akumulatora z samochodu
    Date: Thu, 8 Dec 2022 23:09:57 +0000 (UTC)

    Hej,

    Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
    różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.

    Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
    polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
    (masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
    wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.

    Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).

    Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
    Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
    małego akumulatora.

    Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
    zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.

    Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
    np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.

    Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
    Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
    5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
    OK.

    A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

    --
    Nawalony zając wraca po nocy do domu. W pewnym momencie fiknął i
    zasnął. W międzyczasie znalazły go dwa wilki i nie mogąc dojść do zgody