  • 1. Data: 2010-08-05 21:06:52
    Temat: Jeden model a rozne rozmiary opon ?
    Od: "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl>

    Hej.

    Jak to jest tak z ciekawosci.

    Dajmy na to mamy taki samochod Bipper. Na wklejce sa dwa calkowicie rozne
    rozmiary opon.
    Albo 175/70R14 albo 185/65R15, no zamienniki to tak srednio to wychodzi.

    Czy w takim samochodzie programuje sie zegary czy poprostu jest taki
    margines przyjety ?

    PZDr
    Adam

  • 2. Data: 2010-08-05 21:15:22
    Temat: Re: Jeden model a rozne rozmiary opon ?
    Od: Michał <m...@o...pl>

> [...]
    > Albo 175/70R14 albo 185/65R15, no zamienniki to tak srednio to wychodzi.
    >
    > Czy w takim samochodzie programuje sie zegary czy poprostu jest taki

    Programuje się na największe + jeszcze trochę zapasu.
    Swoją drogą ciekawe skąd taka rozbieżność.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-08-05 21:21:48
    Od: "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Programuje się na największe + jeszcze trochę zapasu.
    > Swoją drogą ciekawe skąd taka rozbieżność.
    > Pozdrawiam

    Nie wiem, jezdzac po miescie widze troche tych samochodow i jakos wiekszosc
    jest na 14tkach. Nasz akurat na 15.
    Tez mnie to dziwi.

    PZDr
    Adam

  • 4. Data: 2010-08-05 21:23:08
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Aug 5, 3:06 pm, "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > Albo 175/70R14 albo 185/65R15, no zamienniki to tak srednio to wychodzi.
    >
    > Czy w takim samochodzie programuje sie zegary czy poprostu jest taki

    Opony sa dobrane tak aby ich promien dynamiczny niewiele sie roznil.
    Kiedys w czasach mechanicznej linki napedu predkosciomierzy dobieralo
    sie przelozenia na najwieksza opone a reszta po prostu miala blad.
    Homologacja wymaga aby blad nie przekroczyl 4% predkosci rzeczewistej
    i byl zawsze na plus czyliu pokazywal wiecedj niz samochod naprwade
    jedzie. W dzisiejszych skomputeryzowanych samochodach w fabryce
    komputer samochodu jest programowany na biezaco dokladnie do tej
    opony, ktora dany zestaw opcji zawiera i ktor na ten akurat model sa
    montowane. Jezeli potem chcesz sobie wymienic u dilera opony na inne
    to diler powinien przeprogramowac komputer. Czy rzeczewiscie kazdy
    diler to robi to nie wiem. Podejrzewam, ze warsztaty poza siecia
    dilerow w wiekszosci przypadkow raczej tego nawet nie moga zrobic bo
    nie dysponuja komputerem potrafiacym przeprogramowac komputer
    samochodowy kazdego mozliwego producenta.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 5. Data: 2010-08-09 14:22:45
    Od: Adam Wołk-Jankowski <j...@b...tego.1000lecie.pl>

> [...]
    > Albo 175/70R14 albo 185/65R15, no zamienniki to tak srednio to wychodzi.
    >
    > Czy w takim samochodzie programuje sie zegary czy poprostu jest taki

    Przecież różnica obwodów tyh kół to 0,37%, czyli dokładnie taka będzie
    różnica wskazań prędkościomierza/drogomierza.
    Większe ma obwód 880,96 a mniejsze 877,63cm.
    --
    Z poważaniem:
    Adam Wołk-Jankowski

  • 6. Data: 2010-08-10 09:48:42
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    To chyba teraz standard.
    W moim poprzednim Doblo miałem kółka 14-tki i szybkościomierz zawyżał o 9%.
    Nowe mam na 15-tkach i też zawyża, ale jakieś 5% (wg GPS).
    Jacek