  • 11. Data: 2009-01-02 11:44:33
    Temat: Re: Jaką parę dyskó wybrać pod system (RAID0)
    Od: "Washi" <s...@n...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2009010211045200@grush.one.pl...

    > 1) Włącz MIME, bo wysyłasz śmieci.
    > http://www.grush.one.pl/mime/

    Sorki, ech ta domyslna konfiguracja OE po instalacji ;) juz powinno byc OK

    > 2) Dowody :) Jedynie IBM podawał swego czasu jakieś idiotyczne
    > ograniczenia czasu bezustannej pracy.

    Hitachi robilo to samo.
    Nie mowie juz o czasach archaicznych bo wtedy np. Quantum ;)

    > Dlaczego nie? Czym się różni przeciętny tani serwer, a tym
    > bardziej serwer poskładany z części pecetowych? :)

    Mialem na mysli raczej samo podejscie do tematu, a nie definicje, bo sam dla
    potrzeb testow mam w labie domowym serwery skladane na czesciach
    nieserwerowych, czasem za serwer robi laptop ;-) ale to nie srodowisko
    produkcyjne :)

    > Oczywiście. Serwerem jest każdy komputer pełniący rolę
    > serwera. Nie jest ważne, czy jest to Compaq ProLiant,
    > czy Squadax Zesklepix.

    Jak pisalem powyzej, nie definicje mialem na mysli.
    Bo ze np pierwszy lepszy komp z marketu moze pelnic funkcje serwera...., czy
    zlozony przeze mnie/Ciebie to jest oczywiste, wszystko zalezy jakie jego
    przeznaczenie, a tym samym jesli ma byc zastosowanie PRO to i podejscie do
    magazynu danych musi byc inne.

    Ja rowniez ;)

    Washi
    --
    Porozmawiajmy o wirtualizacji
    -> http://forum.virtual-it.pl/

  • 12. Data: 2009-01-02 11:59:31
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 02.01.2009 12:44, Washi pisze:
    > Hitachi robilo to samo.

    IIRC Hitachi == dawna część IBM Storage Systems zajmująca się
    dyskami magnetycznymi. Hitachi kupiło cały dział wraz z ich
    niezbyt udanymi ostatnimi projektami dysków.

    > Nie mowie juz o czasach archaicznych bo wtedy np. Quantum ;)

    A tego nie pamiętam. I miałem Quantumy działające 24/7.
    Bezawaryjnie.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 13. Data: 2009-01-02 12:27:09
    Od: "maX" <aver@_out_of_spam_interia.pl>

    Użytkownik "muzzy4" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Chce przebudowac/usprawnić mój aktualny układ dysków. W tej chwili
    > posiadam 5 dysków 2 na system i 3 na "magazyn" w tym jeden na backupy
    > (norton ghost zrzuca w nocy raz na tydzień wszystko co ważne oraz obraz
    > całego systemu). Niestety te dwa dyski pod system to 2x250 5400 8MB czyli
    > nie są to demony prędkości (dość juz stare spinpointy samsunga).

    Dyski 5400 rpm ? Czy nie są to przypadkiem jeszcze dyski ATA, a nie SATA ?
    Niezaduży wybór jest w takim przypadku.

  • 14. Data: 2009-01-02 12:42:47
    Od: jancio <j...@o...eu>

    Radosław Sokół pisze:
    > W dniu 02.01.2009 10:41, m...@p...onet.pl pisze:

    > Generalnie RAID 0 należy w ogóle unikać poza przypadkami,

    Etam.
    Wystarczy mieć aktualny backup i to tyle.

    Ja mam 2x160 w raid0 od 3 lat, spokojnie mieści system i cały
    poinstalowany soft. Do tego jeden dysk "backupowy" na który robię kopię
    1:1, online. Programem CasperXP.
    Jedyne ryzyko jakie ponoszę, to że "macierz" pierdyknie w momencie
    robienia kopii, ale przy korzystaniu z pojedynczego dysku też takie
    prawdopodobieństwo istnieje.
    Prawdopobieństwo jest oczywiście niezerowe, i można założyć że dla raid0
    wyższe 2x niż dla pojedynczego dysku. Ale, biorąc pod uwagę dzisiejsze
    ceny dysków, można sobie sprawić (paranoid mode on) dwa dyski backupowe
    i używać naprzemiennie (zawsze dysponujesz jednym sprawnym) albo
    pomyśleć o taśmach :)

    Natomiast przyjemność korzystania z raid0 zdecydowane przewyższa
    (przynajmniej dla mnie) niewielkie ryzyko utraty...czasu na reinstall
    systemu i softu, bo przecież nie krytycznych danych? Te i tak trzymamy
    na dodatkowych płytkach RW/dyskach/tasmach/co tam kto chce.

    Jancio

  • 15. Data: 2009-01-02 17:37:04
    Od: "gargamel" <s...@d...pl>

    Użytkownik "maX" napisał:
    > Dyski 5400 rpm ? Czy nie są to przypadkiem jeszcze dyski ATA, a nie SATA ?

    to mogą być dyski sata "laptopowe" czyli dyski o bardzo nickim poborze mocy
    i wcale nie ustępujące wydajnością standardowym z obrotami 7000 czy 10000
    :O)

  • 16. Data: 2009-01-02 18:56:09
    Od: "muzzy4" <m...@p...onet.pl>

    > Generalnie RAID 0 należy w ogóle unikać poza przypadkami,
    > gdy faktycznie maksymalna wydajność jest niezbędna, a dane
    > na macierzy są mało ważne lub bardzo często archiwizowane.
    >
    > --

    No włąśnie ja myśle tylko o RAID 0 bo u mnie zachodzą oba przypadki czyli
    czesta archiwizacja mało ważnych danych. Chodzi o domowy system. Cały system
    z RAID'a jest regularnie 9juz teraz 2x w tygodniu ) zrzucany na trzeci dysk.
    I trzymam takie 3 ostatnie backupy. Także jeżeli chodzi o te dyski to
    zdecydowanie nastawiam sie na wydajność. O bezpieczeństwo dbam już poza
    macierzą.

    Pzdr
    Muzzy

  • 17. Data: 2009-01-02 19:52:29
    Od: "Mich@l" <k...@t...cy>

    W dniu 02-01-2009 12:04, Radosław Sokół pisze:

    > 2) Dowody :) Jedynie IBM podawał swego czasu jakieś idiotyczne
    > ograniczenia czasu bezustannej pracy. Żaden inny producent
    > nie określa, ile godzin dziennie czy miesięcznie dysk może

    Miałem kilka lat temu Caviara 80 GB w dokumentacji którego producent
    podawał że nie powinien być używany dłużej niż bodajże 17 godzin na
    dobę. I to faktycznie się potwierdziło - po kilku tygodniach zmuszania
    go do ciągłej (lub prawie ciągłej) pracy padł jak mucha :)

    Michał "Willy" Olszewski
    GG: 2903798 / ICQ: 199507526
    http://www.olszewski.net.pl

  • 18. Data: 2009-01-02 20:18:04
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    jancio pisze:

    > Etam.
    > Wystarczy mieć aktualny backup i to tyle.
    >
    > Ja mam 2x160 w raid0 od 3 lat, spokojnie mieści system i cały
    Dołącze sie z moją historią. Miałem raid 0 od tak dawna ze nie pamietam.
    wtedy Athlon 1GHz był nowością. dyski , wtedy jedne z wiekszych to 2
    segaty po 80 gb w raid0 Najpierw ja używałem ten komputer, teraz
    dziecko. PRzez tyle lat nigdy nic nie padło, pomimo ze to najzwylkejsze
    dyski Sata.

    > Natomiast przyjemność korzystania z raid0 zdecydowane przewyższa
    > (przynajmniej dla mnie) niewielkie ryzyko utraty...
    To również potwierdzam. Ów athlon prawie nie czeka na dane z dysków,
    dzieki czemu praca jest bardzo płynna, nie zamula sie staruszek. Oby jak
    najdłużej...

    ToMasz

  • 19. Data: 2009-01-02 22:17:32
    Od: "muzzy4" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    > to mogą być dyski sata "laptopowe" czyli dyski o bardzo nickim poborze
    > mocy i wcale nie ustępujące wydajnością standardowym z obrotami 7000 czy
    > 10000

    Dobra...widze ze sedno dyskusji zeszło na to jakie to są te kiepskie dyski,
    wiec sie schyliłem (pomimo opony) i sprawdziłem...no i mea culpa, źle
    napisałem. To są Spinpointy SP2504C czyli SataI 8MB 7200. Mam nadzieje ze to
    zakończy spekulacje.

    pzdr
    Muzzy

  • 20. Data: 2009-01-03 11:33:50
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 02.01.2009 13:42, jancio pisze:
    > Wystarczy mieć aktualny backup i to tyle.

    Tylko że trudno jest robić *zgodnie z zasadami* aktualną kopię
    zapasową np. 500 GiB danych. I trzeba pamiętać, że nawet jeżeli
    komuś się powie, że ma robić kopie, to ten najpewniej po paru
    tygodniach znudzi się i przestanie je robić (jeżeli w ogóle
    zaczął).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |