  • 1. Data: 2010-08-21 16:37:54
    Temat: Jaka logika programowalna do małego projektu?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Zadanie: układ który z jednej strony ma podalczony RAM szeregowy (ISP),
    z drugiej wyprowadza dane na magistralę 8 bitów a z trzeciej ma wejście
    ISP do prostej komunikacji. Główny algorytm polega na wypychaniu
    odczytywanych komórek pamięci z ISP w kółko na magistralę równoległą i
    czasami komunikacji przez ISP ze światem zewnętrznym na zasadzie np.
    aktualizacji bajtu pamięci RAM. Dodatkowo przy inicjacji musze wyslać
    kilka bajtów do RAM i na magistralę równoległą.

    Wymagam niewielkich szybkości, powiedzmy że ISP max. ~1MHz. Wystawianie
    danych na magistralę rownoległą powiedzmy około 100kHz.

    Nie chcę tego robić na uC ponieważ traktuje to jako projekcik w sam raz
    do nauki hdl.

    a) jaką technologię _tanią_ powinienem wybrać? FPGA ? CPLD? Coś innego?

    b) tak naprawdę potrzebuje kilkanascie I/O. Scalaki mające ich setki są
    bez sensu.

    c) żadnych kombinacji zasilaniem - jedno zasilanie 3.3V było by ideałem.

    d) jak oszacowac ilośc przerzutników w takim projekcie? Muszę trzymac
    kilkakaście bajtow inicjujących urzadzenie po włączeniu, nie wiem gdzie
    mozna je trzymac i czy nie używaja przerzutników właśnie.

    e) ideał byłby w DIP do prototypów.

    Ogolnie chciałbym wystartowac możlwie małym kosztem z mozliwie małym
    projektem. Co powinienem obejrzeć, czym się zainteresować?

  • 2. Data: 2010-08-21 17:27:15
    Temat: Re: Jaka logika programowalna do małego projektu?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> wrote in message
    > Ogolnie chciałbym wystartowac możlwie małym kosztem z mozliwie małym
    > projektem. Co powinienem obejrzeć, czym się zainteresować?

    Zobacz to:
    http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?La
    nguage=English&CategoryNo=39&No=215

    Na tym wystartujesz, wytestujesz, nauczysz się i będziesz wiedział
    ile LE potrzebujesz i taką kostkę sobie kupisz do finalnego projektu.

  • 3. Data: 2010-08-21 18:04:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-08-21 19:27, Pszemol wrote:
> [...]
    > Na tym wystartujesz, wytestujesz, nauczysz się i będziesz wiedział
    > ile LE potrzebujesz i taką kostkę sobie kupisz do finalnego projektu.

    Chyba sie nie rozumiemy. Ocenić mogę choćby syntezując projekt i
    software mi to oceni. Problem w tym, że nie wiem z grubsza jakimi
    scalakami mam się interesować i *jakim* software w związku z tym. To co
    mi pokazaleś to armata na muchy. Ja potrzebuje coś malutkiego, ba,
    najlepiej w DIP z 20 nogami. Pewno nie ma, ale obrazuje to moją
    potrzebę. Bawić sie płytkami ewouacyjnymi to ja mogę, ale na końcu musze
    to wlutowac malym kosztem w płytkę. Najlepiej kosztem kilku $.

  • 4. Data: 2010-08-21 18:35:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Aug 2010 18:37:54 +0200, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >kilkakaście bajtow inicjujących urzadzenie po włączeniu, nie wiem gdzie
    >mozna je trzymac i czy nie używaja przerzutników właśnie.

    jesli te bajty za jakos zmienne, w sensie ze co pewien czasz wysylasz
    do swojego PLD inny zestaw i one tam sa pamietane do wylaczenia
    zasilania - to niestety kazdy bit to w typowym CPLD przerzutnik.
    Kilkanascie bajtow to kolo setki przerzutnikow, co cie lokuje w
    sporych rozmiarach kosciach.

    FPGA miewaja [w zaleznosci od typu] pamieci RAM, co zmniejsza
    zapotrzebowanie na inne zasoby.

    Jesli jednak ma to byc na stale zaszyte "w programie" i po wlaczeniu
    zasilania ma zostac wygenerowana odpowiednia sekwencja - to
    zapotrzebowanie na przerzutniki spadnie, bo to zwykla sekwencja o
    kilkunastu-kilkuset stanach, a przerzutnikow log2.

    A moze da sie ta sekwencje wpisac w pamiec szeregowa, nawet jesli ma
    to byc dodatkowa kostka eeprom ?

    Tak czy inaczej - bedziesz potrzebowal kilku licznikow, sterowanie,
    razem znow blizej setki przerzutnikow, i znow jest to duze CPLD.

    Musisz jednak bardziej sprecyzowac co masz osiagnac, sprobowac
    przemyslec jak to bedzie wygladalo w konkretnej architekturze CPLD -
    ale wydaje mi sie ze raczej powinienes myslec o malym FPGA.

    J.

  • 5. Data: 2010-08-22 14:42:30
    Od: zbych <a...@o...pl>

    > a) jaką technologię _tanią_ powinienem wybrać? FPGA ? CPLD? Coś innego?

    CPLD.

    > b) tak naprawdę potrzebuje kilkanascie I/O. Scalaki mające ich setki są
    > bez sensu.

    Obudowy zaczynają się od QFN32

    > c) żadnych kombinacji zasilaniem - jedno zasilanie 3.3V było by ideałem.

    tu nie powinno być problemu.

    > d) jak oszacowac ilośc przerzutników w takim projekcie? Muszę trzymac
    > kilkakaście bajtow inicjujących urzadzenie po włączeniu, nie wiem gdzie
    > mozna je trzymac i czy nie używaja przerzutników właśnie.

    Przełączanie pamięci do złącza SPI zrobisz na multiplekserze (zero
    przerzutników). Automat adresujący RAM SPI powinien zmieścić się w
    kilkunastu stanach (4..5 przerzutników), rejestr przesuwny - 8
    przerzutników, licznik adresu w RAMie - kilkanaście przerzutników.
    Zgaduję, że coś co ma 64 przerzutniki/makrocele powinno wystarczyć.

    > e) ideał byłby w DIP do prototypów.

    Humorysta.

    > Ogolnie chciałbym wystartowac możlwie małym kosztem z mozliwie małym
    > projektem. Co powinienem obejrzeć, czym się zainteresować?

    Jak chcesz dłubać pod linuksem to i tak masz mały wybór - xilinx.
    Kiedyś w fajnej cenie (~100zł) był zestaw:
    http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productI
    D=40065
    ale teraz ceny są jakieś chore.
    Najtaniej będzie samemu wlutować coś (XC9572XL?) w płytkę uniwersalną.

  • 6. Data: 2010-08-22 15:50:11
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "zbych" <a...@o...pl> wrote in message news:i4rd47$1abh$1@news.mm.pl...
    > Jak chcesz dłubać pod linuksem to i tak masz mały wybór - xilinx.

    ??

    Quartus Altery nie występuje w wersji linuksowej/uniksowej??
    Zdaje się, że występuje. Nawet wersja windowsiana pracuje pod cygwinem!

  • 7. Data: 2010-08-22 16:27:03
    Od: zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2010-08-22 17:50, Pszemol pisze:

    > ??
    >
    > Quartus Altery nie występuje w wersji linuksowej/uniksowej??

    Występuje, tylko kiedyś nie było wersji Web (darmowej) pod linuksa.
    Sprawdziłem teraz na stronie altery i okazuje się, że jest.

  • 8. Data: 2010-08-22 18:19:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-08-22 18:27, zbych wrote:
    > Występuje, tylko kiedyś nie było wersji Web (darmowej) pod linuksa.
    > Sprawdziłem teraz na stronie altery i okazuje się, że jest.

    Przyznaje, że wersja linuxowa mi pasuje. Ideałem było by coś bez gui,
    kompilowane z palca, pisane w vhdl albo verilogu.

  • 9. Data: 2010-08-22 19:16:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 Aug 2010 16:42:30 +0200, zbych wrote:
    >CPLD.

    Tak swoja droga to popatrzylem sobie na produkty Altery .. jaka jest
    roznica miedzy CPLD a FPGA ? Nigdy nie byla precyzyjnie zdefiniowana,
    a teraz jeszcze MaxII altery, niby CPLD, a architektura taka jak w
    ichg FPGA.
    CPLD ma pamiec kongifuracji na pokladzie a FPGA w szeregowym EPROM ?

    >Przełączanie pamięci do złącza SPI zrobisz na multiplekserze (zero
    >przerzutników). Automat adresujący RAM SPI powinien zmieścić się w
    >kilkunastu stanach (4..5 przerzutników), rejestr przesuwny - 8

    Wbrew pozorom moze to nie byc takie proste jak sie wydaje, bo kolega
    juz cos pisal o wymogach dodatkowych.

    Skorzystac z rady Pszemola - moze nie kupowac tej plytki, ale
    zainstalowac Quartusa, zaprojektowac, zobaczyc ile wyszlo ..

    J.

  • 10. Data: 2010-08-22 21:56:18
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 22/08/2010 20:16, J.F. wrote:
> [...]

    MaxII z Altery. Uwaga - nie wszystkoe wersje maja stabilizator 1.8V na
    pokladzie.

> [...]
    > ichg FPGA.
    > CPLD ma pamiec kongifuracji na pokladzie a FPGA w szeregowym EPROM ?

    Uhu. Inne czestotliwosci, mniej dowolnosci 'w srodku' w prowadzeniu
    sygnalow, ale za to opoznienia zegara dosc dobrze zdefiniowane.

> [...]
    >
    > Skorzystac z rady Pszemola - moze nie kupowac tej plytki, ale
    > zainstalowac Quartusa, zaprojektowac, zobaczyc ile wyszlo ..

    Aaa, znaczy Terasic to firma sprzedajaca plytki z Alterami. A juz
    myslalem ze Pszemol cos nowego wynalazl ;-)

    --
    Jerry1111