  • 1. Data: 2009-12-10 14:09:39
    Temat: Jak z 12V na mnijesze napiecie ?
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    Witam
    Jest zestaw solarny 20W z akku 12V.
    Do tego maja byc podlaczone dwa urzadzonka, pobierajace po 5W, ale jedno na
    7,5V a drugie na 5V. W jaki sposob obnizyc to napiecie ?
    1) sprawdzic czy pobieraja stabilny prad, wyliczyc dwa rezystory i przez nie
    zasilac ?
    2) zrobic proste stabilizatory obnizjaac napiecie (typu 7805) ?
    3) inne rozwiazanie ?

    Napiecie obnizac w szeregu ? Najpierw do 7.5 V a potem z tego do 5V ? Czy
    robic dwa niezalezne "obnizacze" ?

    Chcialbym, aby nie marnowalo sie za duzo energii z tego zestawu, bo moze sie
    okazac, ze solar nie da rady dac tyle mocy.

    Fantom

  • 2. Data: 2009-12-10 15:12:15
    Temat: Re: Jak z 12V na mnijesze napiecie ?
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > 1) sprawdzic czy pobieraja stabilny prad, wyliczyc dwa rezystory i przez
    > nie zasilac ?
    > Chcialbym, aby nie marnowalo sie za duzo energii z tego zestawu

    Pierwsze rozwiązanie przeczy Twojemu założeniu ;-). Połowę mocy stracisz na
    tych rezystorach....

  • 3. Data: 2009-12-10 15:21:16
    Od: max441 <m...@w...pl>

    Użytkownik Fantom napisał:
> [...]
    > na 7,5V a drugie na 5V. W jaki sposob obnizyc to napiecie ?
    > 1) sprawdzic czy pobieraja stabilny prad, wyliczyc dwa rezystory i przez

    Żeby napięcie wyjściowe dzielnika było w miarę stabilne, to prąd płynący
    przez dzielnik musi być jakieś 10 razy większy od maksymalnego prądu
    pobieranego przez obciążenie. Jeśli urządzenie będzie wyłączone to
    dzielnik i tak będzie pobierał prąd, dlatego lepsze są stabilizatory.

    > 2) zrobic proste stabilizatory obnizjaac napiecie (typu 7805) ?

    > 3) inne rozwiazanie ?
    >
    > Napiecie obnizac w szeregu ? Najpierw do 7.5 V a potem z tego do 5V ?
    > Czy robic dwa niezalezne "obnizacze" ?

    W obu przypadkach suma strat będzie taka sama. Przy równoległym
    połączeniu i przy założeniu, że urządzenia pobierają taki sam prąd, na
    stabilizatorze 5V będzie większa strata. Przy szeregowym połączeniu
    większa strata będzie na stabilizatorze 7.5V i do tego będzie ona
    większa niż na stabilizatorze 5V przy połączeniu równoległym. Dlatego
    najlepiej znać maksymalne prądy pobierane przez urządzenia i policzyć
    straty na stabilizatorach w obu przypadkach i wybrać najlepsze
    rozwiązanie pod kątem np. wydzielanego ciepła.

  • 4. Data: 2009-12-10 15:46:22
    Od: Artur Stachura <m...@w...pl>

    On Thu, 10 Dec 2009 16:21:16 +0100, max441 <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > pobieranego przez obciążenie. Jeśli urządzenie będzie wyłączone to
    > dzielnik i tak będzie pobierał prąd, dlatego lepsze są stabilizatory.

    Pytający miał chyba na myśli użycie oporników do ograniczenia prądu (w
    szereg z odbiornikami). Co zresztą też powodowało by duże straty.

    --
    Artur Stachura

  • 5. Data: 2009-12-10 15:52:24
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 10 Dec 2009 15:09:39 +0100, Fantom napisał(a):

    > Chcialbym, aby nie marnowalo sie za duzo energii z tego zestawu

    No to jedna dwuwyjściowa przetwornica.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2009-12-10 20:52:54
    Od: "Zibi-Gliwice" <z...@s...pl>

    > No to jedna dwuwyjściowa przetwornica.
    > --
    > Jacek

    A może gotowe stabalizatory impulsowe? Są takie w wersji zbliżonej do TO220
    i z napięciem wyj 5V Co do 7,5V to może być kłopot. Trzeba by poszukać
    jakąś przetwornicę na takie napięcie, albo dodać kilka diód i zrobić ze
    stabilizatora na 5V.
    Przykładowe rozwiązania są np tu: http://elektro.w.interia.pl/faq/08.html
    A gotowe na przykład coś takiego (nie moje)
    http://www.allegro.pl/item772025993_impulsowy_stabil
    izator_napiecia_5v_1a_z150.html

  • 7. Data: 2009-12-11 22:21:12
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    Użytkownik "Zibi-Gliwice" <z...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i z napięciem wyj 5V Co do 7,5V to może być kłopot. Trzeba by poszukać
    > jakąś przetwornicę na takie napięcie, albo dodać kilka diód i zrobić ze
    Wystarczy regulowany... Np LM2576-Adj
    Pozdrawiam
    FJ