  • 1. Data: 2013-02-25 00:32:54
    Temat: Jak przenieść RAID 0 ?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Składam nowy komputer. Wszystko będzie w nim inne. Chciałbym zachować
    jednak macierz 2 dysków w RAID 0 (SATA-2). Nie są to dyski systemowe.
    Czy można je jakoś przenieść bez utraty danych?

    Marek

  • 2. Data: 2013-02-25 09:33:03
    Temat: Re: Jak przenieść RAID 0 ?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 25 Feb 2013 00:32:54 +0100, Marek napisał(a):

    > Składam nowy komputer. Wszystko będzie w nim inne. Chciałbym zachować
    > jednak macierz 2 dysków w RAID 0 (SATA-2). Nie są to dyski systemowe.
    > Czy można je jakoś przenieść bez utraty danych?

    A jakie kontroler w starym i nowym?

    Zasadniczo nigdy nie miałem problemu z kontrolerami softwarowymi czyli
    najpopularniejszymi intelowskimi chipsetami ICH-n. Po prostu przekładasz
    dyski, ustawiasz w BIOS na RAID i ma działać.

  • 3. Data: 2013-02-25 09:50:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 00:32, Marek pisze:
> [...]
    > jednak macierz 2 dysków w RAID 0 (SATA-2). Nie są to dyski systemowe.
    > Czy można je jakoś przenieść bez utraty danych?

    Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

    To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
    sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i voila.

    W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

    Aha - RAID w BIOSach wielu nowych płyt głównych tak na prawdę nie jest
    sprzętowy, obsługiwany przez płytę.

  • 4. Data: 2013-02-25 10:03:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 09:33, jureq pisze:

    > A jakie kontroler w starym i nowym?

    Stary to Marvell na płycie:
    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-p55a-ud3r
    _10/

    A nowa płyta to:

    http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/SABERTOO
    TH_990FX/

    Korzystam z kontrolerów na płycie.

    Marek

  • 5. Data: 2013-02-25 10:17:21
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

    > Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

    Ueee tam... od 2 lat jadę bezawaryjnie. Przesadzasz :-)
    Cierpliwość nie jest moją zaletą a backup komputera załatwia temat.

    > To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
    > sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i
    > voila.

    Poruszałem ten temat na grupie. Trudno o wydajny kontroler sprzętowy.
    Brak jest na rynku na konkretnych chipsetach, które dla dysków SSD coś
    by wniosły. Z kolei urządzenie za 1000zł byłoby przegięciem. Więc
    jedynie wygodę przenoszenia zyskałbym. Ponieważ nie robię tego często,
    to i taki zysk jest problematyczny.

    > W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

    Czyli ?

    > Aha - RAID w BIOSach wielu nowych płyt głównych tak na prawdę nie jest
    > sprzętowy, obsługiwany przez płytę.

    Niby tak. Jednakże z drugiej strony patrzałem jak wygląda obciążenie CPU
    przy transferze danych na mojej starej płycie:

    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-p55a-ud3r
    _10/

    Szczerze mówiąc były nieznaczne: w granicach błędu obserwacji. Miałem
    kiedyś sprzętowy kontroler i nie obserwowałem na nim spektakularnych
    efektów.

    Marek

  • 6. Data: 2013-02-25 10:28:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.02.2013 10:17, Marek pisze:

    > Ueee tam... od 2 lat jadę bezawaryjnie. Przesadzasz :-)

    Taaak... A człowiek, który spadł z wysokiego budynku, w połowie lotu
    może stwierdzić, że "póki co jakoś leci" ;->

    > Cierpliwość nie jest moją zaletą a backup komputera załatwia temat.

    Do robienia kopii zapasowych trzeba mieć większą cierpliwość ;)

    [ciach]

    > Czyli ?

    A jaki masz system operacyjny? Tam się pytaj.

    > Niby tak. Jednakże z drugiej strony patrzałem jak wygląda obciążenie CPU
    > przy transferze danych na mojej starej płycie:

    A niby jak ma wyglądać? Zapisujesz jednocześnie na jednym dysku, leci to
    transferami DMA, a programowe rozrzucenie dysku logicznego po dwóch
    fizycznych nie wymaga wiele wysiłku od oprogramowania.

  • 7. Data: 2013-02-25 11:40:57
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 10:28, Andrzej Lawa pisze:

    > Do robienia kopii zapasowych trzeba mieć większą cierpliwość ;)

    No coś Ty! Nawet nie zauważam kiedy one się dokonują - wiem tylko, że
    codziennie o 16 bo tak kiedyś ustawiłem :-) Moje wygodnictwo nie zna
    granic :-) Mało tego, nawet trzymam wersję plików ileś tam wstecz bez
    żadnego mojego zaangażowania :-)

    > A jaki masz system operacyjny? Tam się pytaj.

    Sprawy sprzętowe nie są poruszane na grupie dotyczącej OS. Możemy
    przyjąć do rozważań dalszych, że nie mam żadnego systemu bo wydaje mi
    się, że temat jest niezależny od niego.

    > A niby jak ma wyglądać? Zapisujesz jednocześnie na jednym dysku, leci to
    > transferami DMA, a programowe rozrzucenie dysku logicznego po dwóch
    > fizycznych nie wymaga wiele wysiłku od oprogramowania.

    No to tym bardziej nie ma o co kopii kruszyć. Szkoda kasy na
    hardware'owe rozwiązania.

    Marek

  • 8. Data: 2013-02-25 11:55:45
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 10:03, Marek pisze:

    > Stary to Marvell na płycie:
> [...]

    Czyli z Marvella na JMicrona lub AMD950 - nie widzę szans przeniesienia
    host-RAID. Mam podobną zagwozdkę, bo też host-RAID0 4x1TB skutecznie
    zniechęca mnie do zmiany płyty z opartej na AMD710 na AMD950 (też 990FX,
    ale w obrębie SB od AMD). Parę miesięcy temu zadałem tu pytanie o to,
    podobnie jak w serwisach itp - nikt nie wie, a sam jakoś nie mam zamiaru
    sprawdzać, bo nie mam gdzie tymczasowo zgrać 4 TB danych.

    --
    /MB

  • 9. Data: 2013-02-25 12:02:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-25 11:55, Michal pisze:

    > Czyli z Marvella na JMicrona lub AMD950 - nie widzę szans przeniesienia
    > host-RAID.

    Czyli RAID-0 to nie jest standard komunikacji IO, którego producenci
    mieliby się trzymać a jedynie tylko sposób organizacji danych?

    Kopię danych niby mam ale to zawsze mnóstwo czasu z przywracaniem. Jeśli
    nie można inaczej, to trudno. Wyczyszczę te dyski.

    Marek

  • 10. Data: 2013-02-25 12:17:22
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-25 09:50, Andrzej Lawa pisze:

    > Umm... RAID-0? Dane ci niemiłe?

    Powtarzanie pierdół. Od bezpieczeństwa danych są backupy (system, danych
    itp. na innych nośnikach, w chmurze itp - nie w jednym egzemplarzu kopii
    zapasowej. Zresztą - używasz HDD czy SSD? Dane Ci nie miłe? Też padają,
    podobnie jak RAID na nich oparty. Twardziele co nie robią backupów,
    powinni przerzucić się na kamienne tablice i pismo klinowe.
    Dwa to, że host RAID, w tym RAID0 jest na dziś stosunkowo odporny.
    Przerabiałem to w praktyce, w ciągu ostatniego roku jedna z 6 taśm SATA
    okazała się uszkodzona, powodując znikanie macierzy z systemu w trakcie
    pracy, resety z odcinaniem zasilania do wszystkich 6 napędów, nawet w
    trakcie pracy/opóźnonego zapisu. Dane zbackupowane i stawiałem na awarię
    kontrolera na mobo albo zasilacza, bo niektóre urządzenia USB też
    dziwnie się zachowywały (w końcu za nie odpowiada ten sam chipset),
    ewnetualnie problemy z zasilaczem z 2 mocnymi liniami 12V, ale
    stosunkowo słabą 5V (jednak bez przesady by nie mogła uciągnąć kilku
    HDD). Okazało się jednak, że chińczyk dla dodatkowego 0,01$ potrafi
    spier*ć nawet najprostszą rzecz. Wymieniane były taśmy - od
    standardowych czerownych bez zatrzasków, na żółte kontowe i proste z
    zatrzaskami + firmowe czarne Asusa od mobo. Pomogło dopiero dokupienie w
    miejsce żółtej zatrzaskowej kolejnej czarnej zatrzaskowej od Asrocka
    (dostawca pewnie ten sam co Asus) i ustało jak ręką odjął. Potem
    sprawdzałem specjalnie taśmy nawet pod lupą - zero uszkodzeń mechanicznych.
    Tak więc tam macierz naprawdę sporo przeszła - więcej niż powinna i na
    przestrzeni roku i niezliczonych resetów, w tym w trakcie pracy zero
    problemów. A że któryś dysk może paść - tak samo jak może paść HDD nie
    spięty w żaden RAID, a robienie w domowych warunkach RAID1, 5 czy 10 to
    IMHO przesada w większości zastosowń - od tego są backupy, a RAID w domu
    robi się zazwyczaj by zwiększyć liniowy transfer danych, wspierając go
    małym SSD na system. Tak - to teraz będę miał już co najmniej 2 obozy
    wrzeszczących wrogów - przeciwników RAID i SSD :>

    > To po pierwsze. Po drugie aby być w temacie grupy musiałby to być RAID
    > sprzętowy - a wtedy po prostu przekładasz kontroler razem z dyskami i
    > voila.

    W warunkach domowych RAID sprzętowy - bez sensu, zresztą nie ma na rynku
    praktycznie rozwiązań na PCI-E za rozsądne pieniądze do robienia RAID.
    PRzy współczesnych CPU wielordzeniowych po ~4GHz narzut RAID0 jest
    znikomy, a RAID5/10 nikt praktycznie nie robi w warunkach domowych. Host
    RAID wypełnił tą lukę i tu spisuje się nieźle - największa jego wada to
    właśnie problemy z przenoszeniem danych, ale to na szczęście robi się
    stosunkowo rzadko.

    > W przeciwnym przypadku - spytaj się na właściwej grupie.

    Teraz to Ty go odsyłasz na niewłaściwą grupę. Co innego gdyby pytał o
    LVM pod windows czy PRAWDZIWY soft RAID robiony pod linuksem (czyli
    przez system jako taki. Ale on pyta o host-RAID, różniący się głównie
    tym, że nie ma dedykowanego DSP. Odsyłanie takiej osoby na inną grupę
    jest w tej sytuacji tak samo niewłąściwe jak przy problemach z taką np:
    AudigySE/Extreme Audio, host-based modemami itp. - wszystkim co
    wykorzystuje CPU zamiast odrębnego DSP, które przy dzisiejszych mocach
    wielordzeniowych CPU powoli stają się rozwiązaniami typowo
    profesjonalnymi, w czym zresztą MS "pomaga" jak w przypadku zabicia
    stosu dźwięku w NT do 6.0 w górę.

    --
    /MB