  • 71. Data: 2009-01-19 13:22:33
    Temat: Re: Harmonogram cyfryzacji w PL
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Nicamu nie zapiszesz, ale magnetowidy mały dekoder nicamu i nagrywały
    > stereo. Po co zapisywać nicam???

    Tyle to wiem :-). Ale kol. Vari pisał o zapisie kompletnego sygnału NICAM
    ;-))

  • 72. Data: 2009-01-19 13:23:17
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Chyba się mylisz.... :-)

    Oj, chyba się jednak nie mylę :-). Jak chcesz zapisać cyfrowy sygnał
    analogowym magnetowidem?

  • 73. Data: 2009-01-19 14:26:48
    Od: a...@p...pl

    On Sat, 17 Jan 2009 17:33:50 +0100, "pitpull" <pitpull@pitpul..com>
    wrote:

> [...]
    i-w-polsce.html

    >Czy ktoś umie/może mi powiedzieć, jak będzie z realnym zasięgiem nadajnika z
    >Rabki (uruchomienie lipiec 2010) ....
    >Teoretycznie mieszkam pod Krakowem (autobusem 31km do dworca ...) ale mam po
    >drodze górke, więć TVP1 i TVP 2 odbieram z Rabki (kanały 31 i 36), a
    >"resztki" TVP3 i polsatu z Chorągwicy (kanały 50 i 53) po reszcie nawet
    >śladu nie ma.
    >Ale z tego co doczytałem moc nadajnika DVB będzie duuużo mniejsza - i tego z
    >Chorągwicy i tego z Rabki.....

    nie ma co sie za wczasu podniecac/cieszyc ani martwic. Jak gdzies nie
    bedzie pokrycie, to doloza maly nadajnik doswietlajacy. W dvb-t jest
    takie cos - taki repeater, ze potrafi odebrac sygnal i powtorzyc go na
    tym samym kanale. Wiec nawet wladze miasta sa wstanie zalatwic taki
    nadajnik dla swojego miasta (jakby byl problem).

    A z drugiej strony w trudnych przypadkach powinien byc dostepny ten
    sam sygnal co leci w dvb-t ale z satelity dvb-s (tylko potrzebna
    bylaby jakas karta). Tak robia w hiszpanii.

    --
    ThinkXtra

  • 74. Data: 2009-01-19 14:35:47
    Od: "Wiewior" <j...@f...j.yc>

    Użytkownik "vari" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Niektóre magnetowidy zapisują kompletny sygnał NICAM a przy odczycie
    > dekodują go dekoderem służącym normalnie do odbioru stereo z "eteru".

    Jakieś przykłady?

    > Ten jest chyba najlepszy bo jest zapisywany naturalnie jako sygnał "w.cz."
    > i dekodowany dopiero przy odczycie.

    Jakiś opis standardu?

    --
    Wiewior
    j...@f...j.cy

  • 75. Data: 2009-01-19 14:36:07
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Oj, chyba się jednak nie mylę :-). Jak chcesz zapisać cyfrowy sygnał
    > analogowym magnetowidem?

    A co to jest "cyfrowy sygnał" ?
    Ten sygnał ma ok 300 kHz szerokosci (piszę z pamieci) więc można go
    przesunąć na dowolny fragment zapisywalnych (głowicą wizyjną) pasm (0-5
    MHz).
    Uwierz, ale pasmo 5 MHz ma wolne miejsca do zapisu tak szerokiego jak 300
    kHz przebiegu.
    Można go spokojnie zapisać głowicą wizyjną.
    Zauważ, że magnetowidy produkowane dla systemu PAL, spokojnie zapisywały
    "naszą" wersję SECAMu zwaną MESECAM.
    Zupełnie im nie przeszkadzało, że to inna modulacja i inna częstotliwość
    podnośna.
    Na upartego to można by na taśmie za pomocą głowicy wizyjnej zapisać (nieco
    zmodyfikowanym) magnetowidem sygnał audio FM.
    Zresztą.... amatorzy różnie przerabiali magnetowidy.
    Nawet tak aby zapisywać konkretny wycinek pasm radiowych (skoro zapisuje
    sygnały o szerokosciach 5 MHz).
    Nie konkretną transmisję radiową a zapis całego danego pasma (oczywiście ze
    sztuczną synchronizacją prędkosci głowicy i przesuwu taśmy).
    Niektóre magnetowidy zapisują kompletny sygnał NICAM a przy odczycie
    dekodują go dekoderem służącym normalnie do odbioru stereo z "eteru".
    Oprócz tego zapisują sygnał stereo wg obecnego standardu (tak samo jak robia
    to gdy się im poda dwa kanały audio oddzielnie np przez SCART).
    Bardzo stare magnetowidy stereo (pierwsze) zapisywały drugą ścieżkę audio
    normalnie, tak jak sygnał monofoniczny - osobą głowicą dzwiękową ale z dwoma
    uzwojeniami (jak stereofoniczna głowica w magnetofonie).
    Czyli można spotkać kasety z zapisem audio stereo aż trzrma systemami.
    Bardzo stary - obecne magnetowidy mają "szeroką" głowicę audio, odtwarzajacą
    obie wąskie scieżki audio jako jedną mono, normalny stereo i dodatkowo
    zapisywany kompletny NICAM.
    Ten jest chyba najlepszy bo jest zapisywany naturalnie jako sygnał "w.cz." i
    dekodowany dopiero przy odczycie.
    Oczywisćie można korzystać z starndardowego sygnału stereo zapisywanego
    klasycznie.
    vari

    ps. Słuchal z was ktoś "uchem" przebieg NICAM ? Ja owszem. Brzmi jak szum.
    Ale to tylko 728 kb/s i pasmo zajmuje niewielkie.

  • 76. Data: 2009-01-19 14:38:30
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Nicamu nie zapiszesz, ale magnetowidy mały dekoder nicamu i nagrywały
    > stereo. Po co zapisywać nicam???

    Aby było mniej operacji na sygnale (mimo że "cyfrowym").
    Podczas odtwarzania taśmy, dekoder NICAM byłby nieużywany (nie odląda się
    wtedy sygnału z anteny ani go zapisuje).
    Można go użyć podczas odczytu jakby pracował przy odbiorze sygnału z anteny.
    Łatwo go zapisać (mało miejsca zajmuje) i można zapisywać "online" jak leci.
    A że to dobry system to na kasecie niech sobie leży.
    vari

  • 77. Data: 2009-01-19 15:43:30
    Od: "vari" <v...@p...onet.pl>

    > Jakieś przykłady?

    Mój Philips (nie pamiętam symbolu).

    > Jakiś opis standardu?

    Opisałem przecież.
    Google zamknęli ?
    Jeśliś ciekaw to sam googlaj.
    Nie bedę tego robił za Ciebie.
    Gdy mnie to ciekawiło to informacje znalazłem.
    Teraz nie będę poświecał czasu aby szukać tego jeszcze raz.
    vari

  • 78. Data: 2009-01-19 15:47:20
    Od: "Wiewior" <j...@f...j.yc>

> [...]
    > Nie bedę tego robił za Ciebie.
    > Gdy mnie to ciekawiło to informacje znalazłem.
    > Teraz nie będę poświecał czasu aby szukać tego jeszcze raz.

    Znaczy jak zwykle p*** jak pokręcony...

  • 79. Data: 2009-01-20 07:56:48
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości:
    net.pl
    użytkownik *Big Jack* napisał(a):

    > http://satkurier.pl/news/44881/harmonogram-cyfryzacj
    i-w-polsce.html

    I jeszcze dla uzupełnienia
    http://satkurier.pl/news/44931/dvb-t-w-polsce-poznie
    j-pozostaja-testy.html

    --
    Big Jack
    //////

  • 80. Data: 2009-01-20 09:12:24
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > A co to jest "cyfrowy sygnał" ?
    > Ten sygnał ma ok 300 kHz szerokosci (piszę z pamieci) więc można go
    > przesunąć na dowolny fragment zapisywalnych (głowicą wizyjną) pasm (0-5
    > MHz).

    Może jeszcze mi powiesz że DD można zapisać na magnetowid? ;-)))

    > Uwierz, ale pasmo 5 MHz ma wolne miejsca do zapisu tak szerokiego jak 300
    > kHz przebiegu.
    > Można go spokojnie zapisać głowicą wizyjną.

    Zakładając (mocno hipotetycznie) że nawet zapiszesz ten sygnał NICAM, to
    zastanów się po co? Myślałeś o tym zanim zacząłeś wypisywać te bzdury?

    > Zauważ, że magnetowidy produkowane dla systemu PAL, spokojnie zapisywały
    > "naszą" wersję SECAMu zwaną MESECAM.
    > Zupełnie im nie przeszkadzało, że to inna modulacja i inna częstotliwość
    > podnośna.

    Nie mieszaj sygnału audio i video w zapisie VHS, bo to zupełnie co innego
    :-)))

    > Na upartego to można by na taśmie za pomocą głowicy wizyjnej zapisać
    > (nieco zmodyfikowanym) magnetowidem sygnał audio FM.
    > Zresztą.... amatorzy różnie przerabiali magnetowidy.

    Na upartego to Ziemię można tratwą opłynąć, amatorzy próbowali i niektórym
    chyba nawet wyszło ;-))). Pytanie zasadnicze po ch....?

> [...]
    > i dekodowany dopiero przy odczycie.
    > Oczywisćie można korzystać z starndardowego sygnału stereo zapisywanego

    Sorry że pytam, ale Ty to wszystko sam wiesz czy skopiowałeś z wikipedii? Bo
    mam wrażenie że raczej to drugie ;-)))